Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

Ik heb een vraag. De hoofdmast van de ST is uitgerust met 4 zeilen dus hoofd- mars- bram- en ook bovenbramzeil. (royal yard op onderstaand schema) Nu heeft ze volgens tekening alleen in het hoofdwant en stengewant weeflijnen (touwladders) maar hoe kwamen ze dan tot aan de bovenbramra om dat zeil te kunnen reven? Volgens zu Mondfeld werd zelden het bramwant voorzien van weeflijnen. Wanneer wel?
upload_2017-9-13_9-23-31.png
 
Goeie vraag Ron, daar heb ik al eerder naar gezocht, maar kan geen passend antwoord vinden. Mondfeld heeft wel gelijk wat het bramwant betreft. Op Engelse oorlogsfregatten en de linieschepen word wel een bramwant gevoerd. Maar waarom op andere schepen niet is mij ook niet duidelijk. Ik heb best wel wat boeken staan met uitleg over het bramwant, maar nergens een vermelding waarom het bramwant op sommige schepen weggelaten word.
 
Goeie vraag Ron, daar heb ik al eerder naar gezocht, maar kan geen passend antwoord vinden. Mondfeld heeft wel gelijk wat het bramwant betreft. Op Engelse oorlogsfregatten en de linieschepen word wel een bramwant gevoerd. Maar waarom op andere schepen niet is mij ook niet duidelijk. Ik heb best wel wat boeken staan met uitleg over het bramwant, maar nergens een vermelding waarom het bramwant op sommige schepen weggelaten word.
Bedankt Piet, ik wacht nog even anderen af. De ST is overigens opgebracht door de Engelsen en later doorgegaan als Engels Linieschip. Ik weet alleen de naam niet meer.
 
Op diverse schilderijen van Nederlandse schepen viel het mij op dat het bramzeil heel vaak niet gevoerd werd en dat de ra daarvan omlaag gebracht was tot op of bij de mars. Dit was ook niet zo'n zware ra, dus mijn conclusie: twee man op de mars konden de ra makkelijk van zeil voorzien en daarna omhoog halen indien nodig. Weeflijnen waren in mijn optiek daarmee niet echt nodig hier.
 
Dat was mijn idee ook
Ik heb ergens gelezen dat men de bovenbramra daarvoor liet zakken. Wat ik me toen en nu ook nog afvraag is of ze die ra voorbj de bramra konfen latem zakken.
In ieder geval was geen want nodig.
 
Op diverse schilderijen van Nederlandse schepen viel het mij op dat het bramzeil heel vaak niet gevoerd werd en dat de ra daarvan omlaag gebracht was tot op of bij de mars. Dit was ook niet zo'n zware ra, dus mijn conclusie: twee man op de mars konden de ra makkelijk van zeil voorzien en daarna omhoog halen indien nodig. Weeflijnen waren in mijn optiek daarmee niet echt nodig hier.
Ik heb net een soortgelijk verhaal zitten lezen en geloof daarom dat het zo ging op veel schepen. Dit geld zeker voor het bovenbramzeil.
 
Misschien even een tip voor iedereen die op zoek is naar goed garen voor het tuigage en niet zijn lijnen zelf slaat. Ik ben via internet gestuit op een kleine leverancier genaamd Kralenwerk in het Drentse Oosterhesselen. http://www.kralenwerk.nl/Kralenwerksite/garen2.html. Zij verkopen het zogenaamde C-Lon draad. Bestellen via de mail gaat prima. Maar er zijn meer zaken waaronder een in Hazerswoude-Rijndijk. Ik heb inmiddels enkele rollen van het C-Lon Micro Cord CLMC Tex 70 (0,12 mm) en C-Lon Bead Cord CLC (0,5 mm) binnen. Ik vind het fantastisch spul. Het is goed te knopen maar toch heeft het enige stugheid. Het is fraai geslagen en vooral...het pluist en rekt totaal niet en dat is een enorme vooruitgang. Doordat het materiaal gladder is dan de katoenen garens zijn bijv. stroppen zeer goed aan te halen. Op de foto's lijkt het materiaal nogal te glimmen maar dat valt reuze mee. Tenslotte neemt het garen goed een CA lijm op zodat knopen goed ermee kunnen worden gefixeerd. Doe er jullie voordeel mee
 
Jeetje wat een vraag Hans, het is er in een scala van kleuren. Maar waarom thee? Ik probeerde net wel een stukje in een lichtgrijze wash van Vallego te proppen en dat trekt er prima in.
IMG_5733.JPG
 
Het is inderdaad mooi draad (maar ik heb net weer honderden meters katoen ingeslagen...)
 
Misschien is het iemand opgevallen dat de eerste lijn van het want voorzien is van een serving of bindsel.
upload_2017-10-8_15-19-51.png


Ik heb dat eerst geprobeerd m.b.v. een garenkloshouder uit de handboogwereld dit te maken maar dat ging veel te langzaam. Naar voorbeeld van een Canadees, handbediende versie heb ik een motorisch aangedreven versie gemaakt. https://www.syrenshipmodelcompany.com/serving-machine.php.
Binnen 10 minuten kun je hiermee een stuk van 40 cm aanmaken in elke gewenste dikte. Best geinig

IMG_5436.JPG
 
Jazeker Ron, maar volgens mij heb je het deel van de wanttouwen wat over de mars/mast loopt daar ook mee gedaan.
Wel en leuk machientje wat je daar hebt trouwens.
Volgens mij zoals het in het echt ook gedaan werd, of verkijk ik mij hierop??
 
Back
Top