Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

Hallo forumvrienden,

Het wordt weer eens tijd iets nieuws te plaatsen op het forum. Na het afbouwen van de HMS Prince heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met een doorsnede 1:90 van de Santisima Trinidad. Een kit van Occre waarvoor ik een waardebon had gekregen van mijn beide dochters. Ik heb het model eigenlijk geheel van tekening en BB zelf gebouwd van eiken zonder gebruikmaking van de onderdelen m.u.v. de kanons en de geschutspoorten want die waren echt te mooi om te laten liggen. M.n. eiken omdat ik het een fraaie houtsoort vind die zich prima laat bewerken en een zeer fraaie nerf heeft dat ook, nadat het hout geverfd en bewerkt met een wash prachtig naar voren komt. Bovendien moest het niet teveel tijd kosten maar dat valt nog goed tegen. Maar ik verwacht binnen een maand of twee wel klaar te zijn. Voor wie facebook heeft kan me liken (wat een woord) en volgen https://www.facebook.com/classicsailingshipmodels/
Inmiddels zijn de aan te schaffen materialen binnen voor een nieuw project: Het Franse linieschip de Soleil Royal van Lodewijk XIV, In Brest te water gelaten in 1669, een tijdgenoot van de Prince dus en net zo, zo niet nog bizarder gedecoreerd.
In totaal hebben vier schepen de naam Soleil Royale gedragen, echter heeft alleen het tweede schip met deze naam faam verkregen. Het ontwerp en de ornamenten waren van zo'n extravagantie dat ze een plek in de marine geschiedenis hebben verkregen. De slag van Barfleur waar ze aan deelnam, begon op 19 mei 1692 en duurde bijna twee dagen. Na zwaar beschadigd te zijn geraakt trok ze zich terug met drie anderen en werd systematisch vernietigd door de Anglo / Nederlandse vloot. Het werd gerapporteerd dat haar verwoesters zich schaamden om deel te zijn van haar ondergang. Ik ben van plan het hele schip van eiken te maken. m.u.v. de spanten. Inmiddels heb ik de tekeningen en de ornamenten binnen gekregen dus het feest kan beginnen.
IMG_5075 (Large).JPG
 
Dat ziet er uit als een goed versierd schip Ron, veel succes, mijn sigaartje ligt er klaar voor om je te volgen. :):)
 
ron zelf vind ik de schaal voor eiken niet zo leuk appel of perenvind ik mooier en is ook eenvoudiger te bewerken.
 
IMG_5076.JPG
IMG_5077.JPG
Bekijk bijlage 253074 Bekijk bijlage 253074
ron zelf vind ik de schaal voor eiken niet zo leuk appel of perenvind ik mooier en is ook eenvoudiger te bewerken.
Ik begrijp je Cees, het is wellicht wat fijner van structuur. De bewerking van eiken bevalt me, na het nodige oefenen, overigens prima. Het is niet te hard, goed te zagen en te buigen, ook hele kleine latjes. Maar je moet wel goed hout zonder kwasten hebben. Maar deze structuur vond ik zo mooi dat ik dit zo wil toepassen. Ik hou van geleefd en zware tinten. Zoals bij schilderijen van Johan van der Velde
 
Laatst bewerkt:
Omg. Ik denk ik start heel voorzichtig een topic. Heb ik ineens toeschouwers . Nou dan ga ik maar eerst de dwarsdoorsnede van de ST behandelen vanaf dat de hoofdmast (bijna) klaar is. Ik heb nl vandaag besloten om niet alleen de zeilen zelf te maken want die van occre zijn niet om aan te zien maar ik wil tevens de lijzeilen er bij plaatsen en dat is iets totaal nieuws laat staan waar ik het tuigage laat. We gaan het zien. Alles ter leering ende vermaeck
 
Enkele foto's van de crossectie ST. Ik heb eerst de spanten uit de kit als mal gebruikt om er eiken exemplaren, in delen opgebouwd vanaf over te nemen. Het middelste spant is wél uit de kit. Die zie je straks toch niet meer.
IMG_4650.JPG

Toen de 3 spanten waren geplaatst en met als mal het topdek om zo de maatvoering te behouden, werd eerst de binnenbeplanking van het ruim aangebracht. De maten van de romp zijn 17 cm breed, 16 cm van kiel tot bovenste dek en 9 cm "lang". Na de beplanking werden de onderste langers of wrangen (vergeef me de verkeerde benaming) aangebracht. Daarna begon ik het ruim op te vullen met rotsblokken als ballast. De originele waren veel te groot dus moest ik mijn heil zoeken bij de spoorwegmodelbouw. Alle stenen werden met dunne zap lijm vastgezet. Vervolgens bracht er "Thick mud" van Vallego op aan in 3 tinten. Hoe smeriger hoe beter. Het plaatsen van ratten in schaal 1:90 heb ik maar van afgezien. Ook het eerste gedraaide tonnetje is op de volgende afbeelding geplaatst
IMG_5907.JPG
Om toegang te krijgen tot de voorraad in het ruim heb ik er boven de kiel smalle dekken bij gefantaseerd die bereikbaar waren gemaakt met een zelfgemaakte ladder (die van occre was alleen voor reuzen op schaal. Tja en wat zit er in zo'n ruim? Ik heb het maar gehouden op timmerhout, balen en tonnen, alles natuurlijk vastgesjord.
IMG_7499.JPG
IMG_7500.JPG
 
Hallo forumvrienden,

Het wordt weer eens tijd iets nieuws te plaatsen op het forum. Na het afbouwen van de HMS Prince heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met een doorsnede 1:90 van de Santisima Trinidad. Een kit van Occre waarvoor ik een waardebon had gekregen van mijn beide dochters. Ik heb het model eigenlijk geheel van tekening en BB zelf gebouwd van eiken zonder gebruikmaking van de onderdelen m.u.v. de kanons en de geschutspoorten want die waren echt te mooi om te laten liggen. M.n. eiken omdat ik het een fraaie houtsoort vind die zich prima laat bewerken en een zeer fraaie nerf heeft dat ook, nadat het hout geverfd en bewerkt met een wash prachtig naar voren komt. Bovendien moest het niet teveel tijd kosten maar dat valt nog goed tegen. Maar ik verwacht binnen een maand of twee wel klaar te zijn. Voor wie facebook heeft kan me liken (wat een woord) en volgen https://www.facebook.com/classicsailingshipmodels/
Inmiddels zijn de aan te schaffen materialen binnen voor een nieuw project: Het Franse linieschip de Soleil Royal van Lodewijk XIV, In Brest te water gelaten in 1669, een tijdgenoot van de Prince dus en net zo, zo niet nog bizarder gedecoreerd.
In totaal hebben vier schepen de naam Soleil Royale gedragen, echter heeft alleen het tweede schip met deze naam faam verkregen. Het ontwerp en de ornamenten waren van zo'n extravagantie dat ze een plek in de marine geschiedenis hebben verkregen. De slag van Barfleur waar ze aan deelnam, begon op 19 mei 1692 en duurde bijna twee dagen. Na zwaar beschadigd te zijn geraakt trok ze zich terug met drie anderen en werd systematisch vernietigd door de Anglo / Nederlandse vloot. Het werd gerapporteerd dat haar verwoesters zich schaamden om deel te zijn van haar ondergang. Ik ben van plan het hele schip van eiken te maken. m.u.v. de spanten. Inmiddels heb ik de tekeningen en de ornamenten binnen gekregen dus het feest kan beginnen.Bekijk bijlage 253039
Ziet er prachtig uit Ron
 
Back
Top