Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zou het al vastzetten als je het grove schuurwerk klaar hebt. En niet met schroeven maar met houten pennen. Maar dat is mijn idee.Nog een vraag op dit punt.. Zijn er voor- of nadelen wanneer ik nu al dit deel vast op de romp maak? Zo nee, ik had het idee om vanuit de binnenkant schroeven te gebruiken om dit deel strak tegen het frame aan te trekken. Dit is niet alleen een voordeel bij het lijmen, maar het lijkt mij dat dit ook constructief sterker is voor zo'n uitstekend onderdeel.. Wat is jullie mening?
Als ik de complexiteit van dat deel zie, dan zeg ik alleen maar : chapeau! Maar kan jou kritische blik wel begrijpen. Even laten rusten en dan nog eens bezien. Maar met de ervaring die je nu op hebt gedaan weet je waar het minder ging.We zijn weer ruim twee maanden verder. Ik moet toegeven dat tijd en motivatie mij op dit moment ontbreekt om veel voortgang te maken.. Er moet nog steeds veel geschuurd worden, maar ik heb eerst iets anders gemaakt... Iets wat redelijk eenvoudig leek, maar natuurlijk weer een erg tegenviel... Ik heb geen idee hoe dit onderdeel heet, maar het betreft het deel wat bij de steven aan het hoofdframe (verlengde van de kiel) geplaatst wordt. Zie onder...
Bekijk bijlage 549089
Bekijk bijlage 549088
Ik dacht, wanneer ik nu alles mooi precies langs het lijntje van het papier afwerk, kan het niet misgaan...
Bekijk bijlage 549087
Dus met een loep kan het niet misgaan...
In het begin ging het wel goed, maar naarmate ik verder kwam werd het steeds lastiger om ze mooi aan te laten sluiten
Bekijk bijlage 549086
Toen, na enige pressie, alle stukken aan elkaar waren gelijmd moest het geheel nog op de juiste dikte gemaakt worden. Daarbij loopt het geheel van 10mm bij het hoofdframe geleidelijk af richting de voorkant naar 7mm.
Ik heb hierbij een reeds bewezen methode toegepast, namelijk de frees
Aan elke zijkant moet er dus 0 tot 1,5mm eraf. Hiervoor heb ik twee stukjes vlak MDF gebruikt, en met mijn byrnes-zaag keurig een latje van 1,5mm en 3mm dik gezaagd. Eerst het latje van 1,5mm aan één kant tussen de twee MDF-plankjes gelegd, toen de ene kant gefreesd, vervolgens latje van 3mm ertussen en de andere kant gefreesd. Ging goed, maar was wel een oplettend werkje aangezien ik alles los op elkaar had gelegd en met de hand alles op z'n plaats heb gehouden.
Bekijk bijlage 549085
Bekijk bijlage 549084
Op onderstaande foto staat het eindresultaat..
Bekijk bijlage 549083
En ook hier weer, ondanks alle voorbereiding, is het resultaat ver van optimaal... In het begin (linkerkant) ging het goed en sluit de stukken mooi op elkaar aan. Naarmate je verder naar rechts gaat zie je dat de naden groter worden (naden zijn zichtbaar doordat ze zijn gevuld met houtlijm). Wat ook een te grote uitdaging voor mij bleek waren de twee uitsparingen. Op de eerste foto zie je hoe ze eruit moeten komen te zien. Door het harde eikenhout en de toch wel smalle uitsparingen zijn ze niet echt mooi geworden. Ook de randen zijn niet mooi strak afgewerkt. De ruwe structuur van het hout speelt hier ook een rol in.
In totaal ben ik hier vele avonden mee bezig geweest. En als ik heel eerlijk ben, ik heb op dit moment te weinig motivatie om een nieuwe te maken..
Hieronder nog een foto waarbij het geheel los tegen de romp aan is gezet.
Bekijk bijlage 549082
Nog een vraag op dit punt.. Zijn er voor- of nadelen wanneer ik nu al dit deel vast op de romp maak? Zo nee, ik had het idee om vanuit de binnenkant schroeven te gebruiken om dit deel strak tegen het frame aan te trekken. Dit is niet alleen een voordeel bij het lijmen, maar het lijkt mij dat dit ook constructief sterker is voor zo'n uitstekend onderdeel.. Wat is jullie mening?
Ik heb nu het plan om verder te gaan met de achtersteven. Hoop daar iets van te kunnen laten zien op 30 september in Amsterdam..
Dit was het weer voor nu, tot de volgende update!
We zijn weer ruim twee maanden verder. Ik moet toegeven dat tijd en motivatie mij op dit moment ontbreekt om veel voortgang te maken.. Er moet nog steeds veel geschuurd worden, maar ik heb eerst iets anders gemaakt... Iets wat redelijk eenvoudig leek, maar natuurlijk weer een erg tegenviel... Ik heb geen idee hoe dit onderdeel heet, maar het betreft het deel wat bij de steven aan het hoofdframe (verlengde van de kiel) geplaatst wordt. Zie onder...
Bekijk bijlage 549089
Bekijk bijlage 549088
Ik dacht, wanneer ik nu alles mooi precies langs het lijntje van het papier afwerk, kan het niet misgaan...
Bekijk bijlage 549087
Dus met een loep kan het niet misgaan...
In het begin ging het wel goed, maar naarmate ik verder kwam werd het steeds lastiger om ze mooi aan te laten sluiten
Bekijk bijlage 549086
Toen, na enige pressie, alle stukken aan elkaar waren gelijmd moest het geheel nog op de juiste dikte gemaakt worden. Daarbij loopt het geheel van 10mm bij het hoofdframe geleidelijk af richting de voorkant naar 7mm.
Ik heb hierbij een reeds bewezen methode toegepast, namelijk de frees
Aan elke zijkant moet er dus 0 tot 1,5mm eraf. Hiervoor heb ik twee stukjes vlak MDF gebruikt, en met mijn byrnes-zaag keurig een latje van 1,5mm en 3mm dik gezaagd. Eerst het latje van 1,5mm aan één kant tussen de twee MDF-plankjes gelegd, toen de ene kant gefreesd, vervolgens latje van 3mm ertussen en de andere kant gefreesd. Ging goed, maar was wel een oplettend werkje aangezien ik alles los op elkaar had gelegd en met de hand alles op z'n plaats heb gehouden.
Bekijk bijlage 549085
Bekijk bijlage 549084
Op onderstaande foto staat het eindresultaat..
Bekijk bijlage 549083
En ook hier weer, ondanks alle voorbereiding, is het resultaat ver van optimaal... In het begin (linkerkant) ging het goed en sluit de stukken mooi op elkaar aan. Naarmate je verder naar rechts gaat zie je dat de naden groter worden (naden zijn zichtbaar doordat ze zijn gevuld met houtlijm). Wat ook een te grote uitdaging voor mij bleek waren de twee uitsparingen. Op de eerste foto zie je hoe ze eruit moeten komen te zien. Door het harde eikenhout en de toch wel smalle uitsparingen zijn ze niet echt mooi geworden. Ook de randen zijn niet mooi strak afgewerkt. De ruwe structuur van het hout speelt hier ook een rol in.
In totaal ben ik hier vele avonden mee bezig geweest. En als ik heel eerlijk ben, ik heb op dit moment te weinig motivatie om een nieuwe te maken..
Hieronder nog een foto waarbij het geheel los tegen de romp aan is gezet.
Bekijk bijlage 549082
Nog een vraag op dit punt.. Zijn er voor- of nadelen wanneer ik nu al dit deel vast op de romp maak? Zo nee, ik had het idee om vanuit de binnenkant schroeven te gebruiken om dit deel strak tegen het frame aan te trekken. Dit is niet alleen een voordeel bij het lijmen, maar het lijkt mij dat dit ook constructief sterker is voor zo'n uitstekend onderdeel.. Wat is jullie mening?
Ik heb nu het plan om verder te gaan met de achtersteven. Hoop daar iets van te kunnen laten zien op 30 september in Amsterdam..
Dit was het weer voor nu, tot de volgende update!