Le Commerce de Marseille 1788 - 1801 scale 1:48 van Gerard Delacroix

Uiteindelijk is het zover, ik ben begonnen met mijn 'ultieme' model... Waarom ultiem? Ik wil één keer een model maken die (voor mij) bijzonder is, iets wat je niet snel ergens anders ziet, en waar voor mij uitdagingen in zitten om te overwinnen.... Dit project is naar alle waarschijnlijkheid een te grote uitdaging voor mij, maar het is ook niet mijn doel dit schip uiteindelijk af te hebben, mijn doel is de hindernissen die ik tijdens de bouw tegen kom te overwinnen en mijn vaardigheden daarmee uiteindelijk kan verbeteren... Ik heb geen idee hoever ik ga komen...

Waarom dit model? Om verschillende redenen. Het is een mooi schip uit de hoogtijdagen van de galjoenen, het heeft drie volledige kanondekken waarmee het tot de grootste schepen uit die tijd behoorde (vergelijkbaar met de Victory), voor dit model zijn goede tekeningen beschikbaar (zie https://ancre.fr/fr/monographies/104-le-commerce-de-marseille-1788.html), en de tekeningen zijn op een mooie schaal (1:48) waardoor het schip zonder tuigage al 1,6 meter is, en dat maakt het voor mij een mooie uitdaging...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben al even bezig met de voorbereiding. Een poosje geleden heb ik een nieuwe 'schuur' (spreek liever van Mancave ;) gebouwd om in te richten als werkplaats...
20210314_133148 (1).jpg


Verder heb ik op advies van Hans een Byrnes tafelzaag gekocht, geweldig zuiver is deze...., daarnaast een Proxxon MF70 frees gekocht. Had al een electrische figuurzaag en in de planning staat nog een schotelschuurmachine en eventueel nog een lintzaag (indien dat nog nodig blijkt). Op termijn waarschijnlijk nog een draaibank...
20210613_200337 (1).jpg


Natuurlijk ook de tekeningen aangeschaft van dit model, alle eer voor Gerard DELACROIX voor de detaillering in deze plannen..
20210613_200514 (1).jpg
 
Ik ben voornemens alleen de romp te maken, dus geen masten en verdere tuigage, waarschijnlijk alleen een kort stuk van de masten en de boegspriet om de romp compleet te maken. Deze romp ga ik waarschijnlijk aan één zijkant open houden zodat het interieur goed zichtbaar blijft. Juist op deze schaal lijkt mij dit erg mooi, veel details die toegevoegd kunnen worden.

De eerste stap is het maken van de bouwplaat, deze heb ik afgekeken van anderen :koud:
Zie foto's, deze stelling heeft de 9e bouwlijn als uitgangspunt genomen, dit bevat het breedste punt van het model. Vanzelfsprekend is deze ook op de juiste hoogte geplaatst... Het geheel is gelijmd MDF.
20210608_093458 (1).jpg

20210608_114833 (1).jpg

20210608_194622 (1).jpg

20210613_200435 (1).jpg
 
Leuke werkplek heb je daar.
Is dat de Aurora (romp) die je daar op je werkbank hebt staan. Zo ja ga je haar ook nog afbouwen?

Trouwens je “le commerce de Marseille” is ook een mooi project, ben benieuwd hoever je gaat komen.
 
Leuke werkplek heb je daar.
Is dat de Aurora (romp) die je daar op je werkbank hebt staan. Zo ja ga je haar ook nog afbouwen?

Trouwens je “le commerce de Marseille” is ook een mooi project, ben benieuwd hoever je gaat komen.
Hoi Boris, dat is wel de bedoeling. Er zijn op dit moment twee redenen waarom ik dit even heb stilgelegd. De eerste is de schaal, de grootste fout die ik bij dit model heb gemaakt. Dit is ongeveer 1:120, en het is echt prutswerk om details te laten zien terwijl ik juist wel zoveel mogelijk detail wil aanbrengen, dit stond op een gegeven moment wat tegen. Daarnaast, vanaf nu is het zo'n beetje allemaal styreenwerk terwijl ik het juist leuk vind om met hout te werken (dit is mede een argument waarom ik aan de Commerce ben begonnen in schaal 1:48)..
Ik vind het wel een heel mooi schip, en ik mag niet klagen over wat het tot nu toe geworden is. Het heeft de potentie om een mooi model te worden.
 
Ondertussen een beetje voortgang te melden. Behalve het stuk bij de achtersteven heb ik de onderdelen voor de lengtespant (volgens mij moet ik hier het woord 'kiel' gebruiken maar verbeter mij alstublieft) gemaakt, maar ze moeten nog afgewerkt worden, zie foto's:
20210614_183413 (1).jpg
20210614_170742 (1).jpg


Ik sta nu voor de uitdaging om een insparing in de kiel te fresen t.b.v. de huidplanken, zie tekening:
doorsnedede1.jpg

Bovenaan is het zijaanzicht van de kiel, daaronder de dwarsdoorsnede. De bovenste drie lijnen van het zijaanzicht laat de contouren zien van de insparing. Maar let nu even op onderstaande tekeningen:
doorsnede2.jpg
doorsnede3.jpg


Links is te zien dat de hoek waaronder de insparing is aangebracht naar boven toe wordt weggedraaid (ik neem tenminste aan dat de hoek in de inkeping 90graden blijft) doordat de drie lijnen niet meer op gelijke afstand van elkaar blijven. In de rechter tekening is dat ook zichtbaar, en daarnaast loopt de insparing meer naar binnen toe, dus van de rand af waarbij de hoek waaronder de insparing is aangebracht weer hersteld naar de originele stand...

Het is moeilijk uit te leggen, hoop dat deze uitleg voldoende is...

Nu heb ik wel een idee om de insparing in de juiste bocht op de kieldelen aan te brengen, maar hoe ik daarbij rekening kan houden met het tegelijkertijd laten verdraaien van de ingebrachte hoek van de insparing is mij nog een volledig raadsel, en hoor graag of er iemand is die deze uitdaging al een keer is aangegaan :)
 
Laatst bewerkt:
Ronald, in een schip die in schaal 1: 1 wordt gebouwd, is die draaiing natuurlijk heel belangrijk, maar in de schaal die jij bouwt, dan kan er natuurlijk wel wat gesjoemeld worden, zolang de huidplank maar in het rabat valt.
 
Hoi, hier weer een kleine update...Peter, ik heb jouw advies ter harte genomen, maar nog wat toegevoegd.... Ik heb de buitenste lijn aangehouden zodat ik later eventueel de draaiing, mocht ik dat willen, alsnog verder kan uitsnijden...
Zie foto's hieronder.... Het idee is om een mal te maken die de gewenste lijn volgt waardoor je niet persé de lijn van de balk zelf hoeft te volgen. Verder heb ik een hulpstuk gemaakt voor in de frees waar ik de mal tegenaan kan houden. Het idee is denk ik solid, de uitvoering wat minder...
20210616_121555 (1).jpg

20210616_123954 (1).jpg

20210616_132858 (1).jpg

20210616_133112 (1).jpg

De uitvoering was wat minder.... Ik denk dat het werkstuk te groot was en het hulpstuk te klein waardoor het geheel wat 'wiebelig was. Daarnaast denk ik een fout te hebben gemaakt met het vastzetten van de mal op het werkstuk omdat de eerste lijn niet goed was, te ver naar binnen toe... De andere kant ging al beter...
20210617_170843 (1).jpg

20210617_170854 (1).jpg

20210617_170906.jpg

Bekijk bijlage 444810

Ik heb dus fouten gemaakt, maar ik denk dat de fouten niet permanent zichtbaar zullen zijn omdat er beplanking op gaat komen waardoor de extra groef die te ver aan de binnenkant zit niet meer zichtbaar is. Al met al wel weer een les rijker....
Ik moet nu alleen nog de achterkant bij het roer doen, dan is de kiel en het verlengde hiervan klaar...
 

Bijlagen

  • 20210617_171727 (1).jpg
    20210617_171727 (1).jpg
    78,9 KB · Weergaven: 182
Kijk eens aan Ronald , dat is inderdaad nog weg te moffelen, of je maakt een nieuw stukje, met de kennis van nu, kun je het rabat dan er mooi insnijden.( dan hoef je jezelf er ook niet aan te ergeren) :rolleyes:
 
Er zijn freesjes te koop met een driehoek kopje. Ik heb die ook. Zijn setjes van 6 freesjes met verschillende vormen. Zoeken op "olive carving" bij aliexpres.ze zijn van tungsten staal, en zitten in lichtblauwe doosjes. Ik heb er al verschillende doosjes van. Wel altijd de lichtblauwe doosjes nemen. Die zijn zeer scherp en gaan lang mee.
Hier een voorbeeld link https://nl.aliexpress.com/item/33000711097.html?spm=a2g0o.detail.1000013.3.18773f40VIMIx6&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=c8c85006-c6b9-4c2c-8822-4c64648367ed&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:c8c85006-c6b9-4c2c-8822-4c64648367ed,tpp_buckets:668#0#131923#0_668#0#131923#0_668#888#3325#14_668#888#3325#14_668#2846#8112#1997_668#5811#27187#77_668#2717#7561#384_668#1000022185#1000066059#0_668#3468#15608#138_668#2846#8112#1997_668#5811#27187#77_668#2717#7561#384_668#3164#9976#226_668#3468#15608#138

Zo hoef je niet schuin je werkstuk in te klemmen. En kan je met een geleider je werkstuk langs je frees halen
 
Back
Top