Large scale RAF SE5a

Ramses, Ger en Ton dank jullie wel!

We gaan gestaag verder met het 'doorleefder maken' (= mooie kreet Henri!)

DSCF0922_zpsivf1lycn.jpg


Eerste stukje gedaan, ter vergelijking met het 'maagdelijk blanke' Solartex aan de ribzijde

DSCF0927_zpsjh7jjwtk.jpg


En van een afstandje gezien...
Groeten, Ralf
 
Toch nog weer een paar kleine details kunnen aanbrengen

DSCF0938_zpsm7wy8rmi.jpg


Leidingwerk op de middenvleugel (voorste deel van de vleugel is een gravitatietank) , ik denk dat deze 2 de ontluchtingsleidingen zijn, en de stuurkolom

Groeten en tot op de Dawn Patrol, Ralf
 
Dank mannen!
@Lex, ik heb destijds extra plaatjes ingelijmd voor de steunen.
Nu moet ik een mooie manier zien te vinden om deze daarop te kunnen plaatsen

P1010033.jpg


P1010034.jpg


Achteraf had ik er beter wat meer 'vlees' in kunnen lijmen om deze op te kunnen schroeven, maar ja, dat is die bekende koe hè... :rolleyes:
Ik ga er denk ik 2 druppels van 6mm triplex oplijmen met een M3 inslagmoer erin.
De Lewis gun met de rails kan ik er dan op- en afschroeven. Dit is nodig omdat de romp anders niet door het trapgat past en -net niet- door de achterklep van de auto :mad:.

P1017109_zpsjokyuejn.jpg


se5gun_zpsk8lkgyge.jpg


Zo te zien is bij deze de achterste steun door de vleugel heen gebout
Mooi winterklusje ;)

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Een mooie foto van mijn SE5a

ralf%202_zps9hdwmwcz.jpg


De instelhoeken heb ik aangehouden als die van de Toni Clark Pup, namelijk alles op +2,5 graden.
In horizontale vlucht is echter te zien hoe het hoogteroer iets up staat, ook vliegt hij nog niet helemaal ontspannen naar mijn idee.
Om dit te verhelpen ga ik de instelhoek van het stabilo aanpassen.
Deze wordt nu +1 graad i.p.v. +2,5. Dit geeft een verschil met de vleugels van 1,5 graden.

Verder ben ik er nog steeds doodziek van dat er 1,5 kg lood in de neus meegenomen moet worden om het zwaartepunt goed te krijgen.
Lengteverhouding tot het zwaartepunt is 1:4,3
Dat betekend dat voor iedere 10 gram die je achterin bespaart er 43 gram lood uit de neus weg kan :)

Die uitdaging ga ik aan.

Het huidige stabilo weegt inclusief pennen 677 gram, niet misselijk, wel heel erg dunne schaalranden en incl. 2 servo's

DSC_3708_zpsmrrcwtuj.jpg


Begonnen met het maken van een nieuw stabilo

DSC_3703_zpsokesvovv.jpg


Nieuwe insteekpunten gemaakt in de romp, voorste liggen 3mm lager dan de oorspronkelijke

DSC_3706_zpsco1js5z7.jpg


Het nieuwe stabilo krijgt dezelfde bouwwijze als die van mijn BE2e

DSC_3711_zpspei6fklx.jpg


Zachte 6mm balsa kern, 2x7 vuren liggers sandwich en 8x4 mm balsa ribben

Voorlopig zit ik op de 220 gram :yes:

DSC_3714_zps4ltdsdls.jpg


Laat ik echter niet te vroeg juichen, er komen nog 2 servo's, kabels met beslag en Solartex bekleding bij.

Zou toch mooi zijn als ik 150 gram zou kunnen besparen op het stabilo.
150 x 4,3 = 645 gram minder lood, totale gewichtsbesparing op de kist 645 + 150 = ca. 800 gram!

Een 2e idee is om de demper te vervangen door een pot, dit zou door de meer voorwaartse ligging 200 gram aan lood kunnen besparen.
We zullen zien of dit gaat lukken :beer:!

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Dag Ralf,

Ik weet niet of je nog goed achter in de romp kan komen.
Zoja , dan kan je overwegen om in de romp een arm te maken die je met twee stuurdraden naar voren kan aansluiten op je servo.
Op de arm worden aan weerszijden twee kunststof lagers gemonteerd met in het midden een vierkant gat.
In het vierkant gat word een stuk koker gemonteerd die tot de buitenkant van de romp komen.
Op beide hoogteroeren word dan een stuk volstaf gemonteerd die in de koker schuift bij het plaatsen van het stabilo.
Hierdoor vervallen beide servos en de aansluitingen.
Het kost ook geen extra tijd bij het opbouwen.

Ton
 
Hallo Ton, jouw voorstel gaat helaas niet werken in mijn kist :(
Het is wel een zeer goed idee en ik dank je voor het meedenken :friends: :thumbsup: :thumbsup:.
2 servo's uit de staart weghalen zou een hoop lood in de neus wegnemen.

De scharnierlijn van het hoogteroer gaat bij mijn kist bijna dwars door de sternpost (wat is de nederlands vertaling?)
Deze kan bij mij niet onderbroken worden omdat dit de vaste wereld vormt voor de kabels van het stabilo.
Ook zou ik met hevels aan iedere zijde van het rudder moeten gaan werken, deze zit er tekort op.

Hier een plaatje ter verduidelijking
DSCF0717_zpsttkjmpj1.jpg


1 hevel aan het uiterste punt met een quicklink zou een oplossing kunnen zijn, ben hier echter ook geen voorstander van vanwege de krachtoverbrenging naar het roer (is toch een aardige deur ca.15 x 47 cm)

Er werd ook geopperd de servo's te vervangen door (sterke) mini's, dat zou ook aardig wat gewicht sparen.
Eerlijk gezegd durf ik dat niet aan in een kist met een trillende vertraagde ZG38 als deze, heb toch liever iets meer ' body' .
De huidige servo's S3305 (47 gram) blijven erin. Ik heb hiervoor reeds steunen gemaakt en ze krijgen geen luikje omwille het gewicht + supports.
Servo vervangen? dan moet het folie eraf :stout:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Ben weer aan het uitvogelen.. het hoogteroer is aardig torsie stijf.. een hoorntje in de punt zou moeten gaan lijkt me :yes:

Mmmm, als ik mijn eigen foto zo zie...
Vervang de speld door een hoorntje...

DSC_3740_zpswhx4lvwd.jpg


horn_zpsimloeyj0.jpeg


Op het veld alleen een M3 niloc moer aandraaien... klinkt niet verkeerd :)

Da's 2 servo's = 100 gram minder achterin, weer 430 gram lood minder :), het gaat zo waarachtig nog bijna lukken ook om een klont lood van 1 kg uit de neus weg te krijgen :yes:

Aansturing is niet schaal maar wel praktisch en dat is voor mij voldoende.
U hoort weer van me...:rolleyes:

Groeten, Ralf
 
Dag Ralf,

Nu moet je niet te ver gaan. Anders heb je straks in de staart lood nodig.:rofl::rofl::rofl:

Maar zoals je het getekend het is een goed idee.
Is inderdaad niet schaal maar dat is de aansturing met de servos in de staart ook niet.
Succes met de verandering.

Ton
 
Stabilo schiet op nu, de boel is in vorm geschuurd

DSC_3746_zpsw4amv5jk.jpg


Definitief besloten de servo's in de romp te plaatsen dus verstevigingen maken terplekke van de hoorntjes

DSC_3745_zpss3rxstzz.jpg


Een klein detail, het venster. Niet teveel want dat kost allemaal kostbaar gewicht :confused:
Dan maar weer het behang erop
Versterkingen ingelijmd waar de kabels door komen

DSC_3751_zpsvjedoimr.jpg


En op de weegschaal, ziet er goed uit! :yes:
Er is toch wel 100 gram aan Solartex bijgekomen..
Er komen nog wel de kabels, brackets en pennen bij

DSC_3752_zpsfvkud2qe.jpg


Gelijk de boel in de spanlak gezet, tevens de roeren van de BE2e meegenomen

DSC_3753_zpsoftj4ihx.jpg


Het meurt weer heerlijk in mijn hok

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
De gewichts bespaar actie lijkt gelukt te zijn :yes:
Zal het eerdaags nog eens precies berekenen.
De servo's met bowdenkabels zijn ingebouwd en lopen mooi soepel.
Dit lukte gelukkig redelijk zonder al teveel breek en sloopwerk:hammer:

Mijn idee een M3 kogellink te gebruiken lukte echter niet vanwege de beperkte uitslag langs de kogel.
Dat werd zoeken naar een andere optie...
Wat is er eigenlijk mis met de oude vertrouwde quicklink? niets toch?
Plastic hoorntje welke de aerobatics jongens gebruiken moet het hier ook doen, deze zit zeer stroef op de M3.

Van bovenaf is dit allemaal nauwelijks zichtbaar en als ik de servo in de max up positie zet heb ik voldoende ruimte om de quicklink te bevestigen.
Er komt nog wel een kort stukje brandstofslang ter borging overheen

DSC_3534_zpsfremzmal.jpg


Groeten, Ralf
 
Back
Top