Een mooie foto van mijn SE5a
De instelhoeken heb ik aangehouden als die van de Toni Clark Pup, namelijk alles op +2,5 graden.
In horizontale vlucht is echter te zien hoe het hoogteroer iets up staat, ook vliegt hij nog niet helemaal ontspannen naar mijn idee.
Om dit te verhelpen ga ik de instelhoek van het stabilo aanpassen.
Deze wordt nu +1 graad i.p.v. +2,5. Dit geeft een verschil met de vleugels van 1,5 graden.
Verder ben ik er nog steeds doodziek van dat er 1,5 kg lood in de neus meegenomen moet worden om het zwaartepunt goed te krijgen.
Lengteverhouding tot het zwaartepunt is 1:4,3
Dat betekend dat voor iedere 10 gram die je achterin bespaart er 43 gram lood uit de neus weg kan
Die uitdaging ga ik aan.
Het huidige stabilo weegt inclusief pennen 677 gram, niet misselijk, wel heel erg dunne schaalranden en incl. 2 servo's
Begonnen met het maken van een nieuw stabilo
Nieuwe insteekpunten gemaakt in de romp, voorste liggen 3mm lager dan de oorspronkelijke
Het nieuwe stabilo krijgt dezelfde bouwwijze als die van mijn BE2e
Zachte 6mm balsa kern, 2x7 vuren liggers sandwich en 8x4 mm balsa ribben
Voorlopig zit ik op de 220 gram
Laat ik echter niet te vroeg juichen, er komen nog 2 servo's, kabels met beslag en Solartex bekleding bij.
Zou toch mooi zijn als ik 150 gram zou kunnen besparen op het stabilo.
150 x 4,3 = 645 gram minder lood, totale gewichtsbesparing op de kist 645 + 150 = ca. 800 gram!
Een 2e idee is om de demper te vervangen door een pot, dit zou door de meer voorwaartse ligging 200 gram aan lood kunnen besparen.
We zullen zien of dit gaat lukken

!
Groeten, Ralf