Landingslichten uit de bouwmarkt (LED versus Halogeen)

Ik ben bang dat je beter een ander natuurkunde boek kan gaan kopen.

1 LUX is 1 Lumen/m2

The candela is the unit of luminous intensity, and represents a unit of measure of the intensity of a light source as observed by the human eye. (Dat is dus wat jij ziet als je in een lamp kijkt)
The unit of total luminous flux, the lumen, is normally calibrated using a goniophotometer at most national laboratories. A unique method was developed by NIST in 1995 to realize the lumen using an integrating sphere (referred to as the Absolute Integrating-Sphere Method). (Zo'n integrating Sphere is een holle bol die aan de binnenkant hoog reflecterend wit is gemaakt. De lamp plaats je in die bol waarbij een sensor de totale hoeveelheid licht meet door een gaatje in de bol. De witte verf maakt de meting richtingsonafhankelijk)

*hangt zijn herinneringen aan de boom en geeft mrblobby gelijk* :oops: ;)

*graaft tussen de boeken en vindt daar Binas, leest nogmaals en ontdekt* 8O

Lux: De verlichtingssterkte wordt uitgedrukt in lux (lx). De hoeveelheid vallend licht, uitgedrukt per oppervlakte eenheid (m2). Éen lux is één lumen per vierkante meter.

Lumen: Lichtstroom (Ø eenheid lumen, lm): De hoeveelheid licht die per tijdseenheid door een lichtbron uitgezonden wordt of door een vlak wordt opgevangen. 1 lux is 1lumen / m2

Binas heeft altijd gelijk :-)
Ik wou dat ik die nog had.......
Het is al lang geleden dat ik het boekje in mijn handen heb gehad maar staat eigenlijk altijd binnen handbereik. ;) Het is de eerste uitgave waar het SI-stelsel in vermeld werd, dus da's wel een poosje geleden (1982/1983 8O).

Back