landingsgestel yak (2m20)

Hallo,

Omdat we in onze club onder de 80dB moeten zitten, ga ik een uitlaat plaatsen in mijn peakmodels yak 54. De vorige eigenaar gebruikte het standaard dempertje van dle.

Dit is de situatie:

full

full

full

Om een degelijke uitlaat te plaatsen met een diameter van 55mm, moet dat plankje van dat landingsgestel weg, maar ik ben bang dat daardoor de constructie veel zwakker wordt, hebben jullie hiervoor ideeën, of is het er zonder sterk genoeg?

Het plankje zit tussen het landingsgestel en de romp gelijmd, en de bouten zitten moervast, dus erafhalen is geen optie. Ik kan wel het deeltje die in de weg zit afzagen.

Jasper

(Welke zijn de stilste dempers? KS, BMB, pefa, MTW, ...)

Laatst bewerkt door een moderator:
Zaag je alleen dat plankje weg ligt je landings gestel er bij de volgende landing er naast . :D

Je moet er dan een stuk dural alu voor terug plaatsen. (5 mm dik)

full

Mvg Johan

kun je de uitlaat niet integreren in een beugel die voor sterkte voor je landingsgestel zorgt? (Zoiets als een beugel voor de regenpijp.)

Zelfde als op de tekening van Plotterwelt maar dan ook onder een beugel.
De houder voor de uitlaat wordt dan tevens je bevestiging voor je landingsgestel.

Groet,
Theo

Een uitlaat onder een 50cc toestel plaatsen, vind ik niet echt mooi.
Bij 30cc valt dit nog mee

Ik ga eerst even proberen het landingsgestel eraf te krijgen.
Gaat wel moeilijk doordat de bouten een slechte kop hebben om eraf te schroeven.
Dan kan ik het idee van plotterwelt eens proberen.
Het idee van een buigel voor je uitlaat en je landingsgestel is niet slecht, misschien dat ik dat eens ga proberen als ik mijn uitlaat heb.

Doe ik die boog het best lang de blauwe of de rode kant?

full

Ik denk dat de rode kant meer stevigheid bied

wanneer je ze beide doet en dan wat kleinere bochten dan past je uitlaat er mooi tussen en zit meteen goed vast ;-)

Groet,
Theo

jasper, bij de raven is het net hetzelfde en zit het plankje er NIET. net zoals bij jou is het landingsgestel uit 2delen en zit de uitlaat gewoon in dat gat.
ik heb in die 2 jaar nog geen uitgebroken landingsgestel gehad(wel een gebogen) dus zo zacht landen doe ik ook niet altijd:p
neem de romp zaterdag anders eens mee??

IMG_0001.JPG

hier te zien, landingsgestel zit op de plankjes waarvan het kopshout te zien is. er zit ook wel standaard een alu beugel op

Laatst bewerkt:
Wat is het sterkst een massief houten blokje onder dit plankje als ondersteuning:

full

full

Of het L profiel?

full

Met het massief houten blokje moet ik vijzen gebruiken om het landingsgestel vast te maken, is dit beter dan de bouten en moeren bij het L profiel?

Die boog komt er ook nog in, zodra ik een goede uitlaat heb.

(Op het plankje moet nog eens 3mm triplex komen, zodat het 6mm in het totaal is)

Back