Landing-gestel van Acromaster meer verstevigen?

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Hallo people :)

ik heb al een tijdje een MPX Acromaster, en dat vliegt zeer lekker.. Prima gooi / smijt / uitprobeer toestel.

Nou was ik, zoals velen, niet erg tevreden over het verenstaal landing-gestel. Dat buigt, ook bij nette landingen & taxi-en, best ver door..
Dus.. ik heb er een CF versie onder gezet:

2013-10-17%2001.jpg

En er ook maar wielen onder gehangen met rubberen banden, want de standaard wielen hadden hun beste tijd wel gehad:
2013-10-17%2002.jpg

(yep.. ik land altijd op asfalt)

Okee. Nou vroeg ik me af of dit stevig genoeg is, of dat ik bv met wat carbon fiber de krachten verder moet uitsmeren over het foam..

Thanks alvast!

mvg
Roeland

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg de mijne zonder landingsgestel. Even onderhands "gooien" en gaan.

Heb je op deze manier niet vrij veel gewicht en drag toegevoegd?

Dat kan uiteraard ook, maar ik vind het 'normaal' opstijgen & landen ook wel wat hebben.. Ook wel iets waar ik mezelf in wil oefenen..

Ehm.. ik heb het geheel gewogen, en het is bij elkaar 12 gram zwaarder geworden.. Daar maak ik me niet zo'n zorgen over..
De wielen zijn wel de zelfde maat als de originelen.

Ik heb een soortgelijk onderstel onder mij Acromaster gehad. Bij een echt slechte landing breekt het kunststof deel uit je romp. Met een beetje epoxy of zap zit dat zo weer vast. Ga je verder verstevigen zal ook de schade toenemen. Ik zou het niet doen, zeker op asfalt moet dat niet nodig zijn. Ik schoot nog wel eens een konijnenhol in met één wieltje. Daar kan hij slecht tegen als je wat gang erin hebt zitten....

Dat laatste klinkt bekend ;)

En good point! Dat is dan m'n breaking-point, en inderdaad redelijk makkelijk te repareren.. Al zou ik eigelijk liever de romp Mooi houden.. Ah ja.. Het gaat in geen geval eindeloos mee.. Al leeft m'n Gemini vreemd genoeg inmiddels al zo'n 4 jaar :|

Bij de Acromaster wordt vroeg of laat de neus week en gaat het geheel uit elkaar vallen. Vooral goed je props balanceren helpt om dit uit te stellen. Veel extreme vlieg manoeuvres oefenen ook flinke krachten uit op de neus, dat helpt dus ook niet. Maar het is wel leuk!

Yeah.. I know.. Ik heb alles in mijn mogelijkheden gedaan om dat te minimaliseren inderdaad..
Een paar motoren geprobeerd, en ik heb er nu 1 die zeer zuiver loopt.. prop & adapter gebalanceerd.. en een betere motor-mount..

Maar aan et eind van de dag: ooit is et gewoon einde verhaal.. Dat is prima, een keer weer wat nieuws is ook leuk :)

Ik heb hetzelfde onderstel denk ik, namelijk deze

De wielen van rubber lijken me vrij zwaar, ik gebruik grote wielen van hard foam wat prima werkt.

Op de manier hoe je het bevestigd hebt ziet het er echter niet zo sterk (en mooi) uit. Ik heb tijdens de bouw een stuk triplex in de romp verlijmd waar het geheel in vast zit geschroefd.

Mijn neus heb ik versterkt met 6mm depron, kwestie van stukjes passend maken en aan de binnenzijde verlijmen (sandwich constructie) waardoor de neus erg sterk is geworden. Wat extra gewicht betreft is het nagenoeg te verwaarlozen.

Overigens heb ik ook depron gebruikt om mijn wielkapjes te verbreden, die passen er dus nu ook weer op. :)

Zie onderstaand filmpje.. daar is denk ik een paar keer te zien hoe het onderstel zit.

cFdfyhOq8Sk[/media] 4S - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
We gaan het meemaken :D inmiddels heeft het in ieder geval 2 landingen op een verre-van-mooi veld overleefd..
Het zit niet alleen vast met 3 schroefjes by-the-way..

En ja.. als ik de mijne nu weer zou bouwen, maar goed.. Hij zit al in elkaar enzo.. Van vibraties heb ik helemaal geen last trouwens..

Men zegt dat vibraties in een later stadium voorkomen.

In mijn geval merkte ik dat ik bij de bouw de complete neus wat kon bewegen naar links en rechts. (twee helften strak tegen elkaar houdend) Na verlijming van depron aan de binnenzijde was dit weg, de complete neus is dus echt stukken stijver geworden.

Hoop dat je er geen last van krijgt, hangt er ook van af welke motor je gebruikt natuurlijk.

Ja.. EN van hoe netjes de prop & adapter in balans zijn. So far is mijn ervaring ermee:
mijn Gemini had in het begin nogal last van vibratie, en dat was opgelost door de motor-mount te vervangen door een metalen versie.
Inmiddels is dat toestel zo'n 4 jaar 'oud', en heeft minstens 150 vluchten overleefd..

Of de neus van m'n Gemini het ooit begeeft.. Vast wel een keer.. tot nu kan ik dus niet uit ervaring iets zeggen over hoe snel het afgelopen is ermee..
In m'n Acro Master zit trouwens wel een aanmerkelijk zwaardere setup.. Maar we gaan et meemaken :)

Back