laagdekker bouwen

mede bouwers :p,

ik ben van plan een laagdekker te bouwen, tenzij jullie het me afraden , het is gewoon om chill mee te vliegen...

nu, ik zou graag de voglende apparatuur gebruiken (die heb ik namelijk liggen) :
5-kanaals ontvanger multiplex pico 4/5
2 servos : hitec hs-55 en graupner c241
speed 330 motor 1.8A, 7.2V

ik wil de romp uit doorschijnend plastic maken zodat ik er allerlei ledjes in kan steken... depron vleugels, zonder profiel, gewoon recht...... maar nu... ik weet eigenlijk niet hoe LANG of hoe BREED hij moet zijn en hoeveel hij max. mag wegen??
kan iemand mij hier bij helpen aub?? :p

full
full

laurent

Laatst bewerkt door een moderator:
tja...de grote vraag is wel: heb je al ervaring met vliegen. Nergens om, maar als ik je topics zo lees, heb je nog niet echt gevlogen (correct me, if i'm wrong).
Dan is een laagdekker zeker geen beginnerskist, en al helemaal niet als het ook nog om een eigen ontwerp gaat.

Graupner Speed 330: Graupner Online-Shop

Daar staat tot maximaal 400 gram. Wil je nog een beetje vliegen dan moet je daar een eindje onder blijven, ik denk 300 gram vliegklaar maximaal. Je zit dan in het gebied van de kleine shockflyers, die zijn zo'n 75 cm span. Verdiep je daar een beetje in, dan krijg je wel een idee.

@ pinty : ja, ik ben nog een noob :p, was 5 jaar geleden jongste modelvlieger in een club die kon vliegen na 1 les ( was toen 12), dan 2jaar gevlogen ( 1ste "zelf" in elkaar gestoken vliegtuig, 2de dubbeldekker, als laatste met helis begonnen en dan gestopt.)
ik ken er dus eigenlijk niets meer van denk ik ^^
maar ik wil dolgraag 1 maken..... xD

@ PH_AJH : bedankt, 400gram... dat is egt weinig ... :s

anyway, ik ga het bouwen en zie dan wel ... zit nu al hier ...
nu ... wat betekenen die 3 punten op die tekening??
1 ervan is zwaartepunt... :s

alvast bedankt

full
full

nog een vraagje....

mijn izyfly vliegtuig :
full

weegt 320 gram + 70 gram van de batterij

met de 7.4 volt motor gaat hij niet omhoog, met de 6v motor krijg ik de staart van de grond en de wieletjes juist niet.....

??????

De 7,2V motor draait langzamer dan de 6V. Daar kun je als je de prop hetzelfde houdt iets meer spanning op zetten (hoger voltage dus), of als de spanning gelijk blijft een grotere prop.

Als hij op de 6V motor niet loskomt (en dat kan kloppen, je zit al tegen de 400 gram en het lijkt me niet het allerbeste vliegtuig - dus het vliegt niet :cool: ) en je vervangt die door een 7,2V motor met dezelfde accu en prop....dan heb je alleen maar minder vermogen. Je zou een iets grotere prop kunnen proberen maar ik ben bang dat het niet zal werken, dat motortje is gewoon te licht.

De 7,2V motor draait langzamer dan de 6V. Daar kun je als je de prop hetzelfde houdt iets meer spanning op zetten (hoger voltage dus), of als de spanning gelijk blijft een grotere prop.

Als hij op de 6V motor niet loskomt (en dat kan kloppen, je zit al tegen de 400 gram en het lijkt me niet het allerbeste vliegtuig - dus het vliegt niet :cool: ) en je vervangt die door een 7,2V motor met dezelfde accu en prop....dan heb je alleen maar minder vermogen. Je zou een iets grotere prop kunnen proberen maar ik ben bang dat het niet zal werken, dat motortje is gewoon te licht.

maar ik heb met dit vliegtuig leren vliegen...
met die 6volt... en een zwaardere toen nog 6cell Nicc batterij....
en een grotere schroef op de 6V ?

is het motortje niet kapot?
anders zou ik even zoeken naar een speed 400, die kan het op zeker aan (zit in de meeste beginner-kisten, span 1 mtr, 600+ gram)

Je maakt het wel een beetje verwarrend. Ik las ergens anders dat je dit nooit vliegend hebt gehad?
Verder, als het met die 6V motor / 6 cellen NiCd wel vloog en nu met je 2 cellen lipo niet dan kan dat zeker komen doordat die lipo 4 jaar ongebruikt in de kast heeft gelegen, dat heb je ergens anders ook al aangegeven.

Met een verse 2 cellen lipo zou het met het 6V motortje net kunnen gaan. Met het 7,2V motortje moet je een iets grotere prop monteren.

Je maakt het wel een beetje verwarrend. Ik las ergens anders dat je dit nooit vliegend hebt gehad?
....

nu krijg ik hem niet meer de lucht in , vroeger wel... :p

ja ik weet het :p, maar die lipo was toen 50 euro denk ik en heb geen zin om zo'n nieuwe te kopen ... :s, als die dan binnekort toch weer kapot gaat...
maar ja, ik heb maar 1 batterij voor men 3 rc-dingetjes dus het is de enigste optie ^^ ... moet ik weer een 1500 mah pakken of is dat teveel?? :p

alvast bedankt

.... en heb geen zin om zo'n nieuwe te kopen

Ja dan houdt het een beetje op. Met een defecte lipo vliegt het niet, klaar.

RC vliegen en geen geld uit willen geven is lastig te combineren. Het motortje wat je hebt is erg zwak én zwaar, als je iets heel goeds bouwt kan het lukken maar dan moet je wel weten wat je doet. Voor een paar tientjes heb je een brushless motortje en regelaar wat 2x zo sterk en meer dan een keer zo licht is, en ook op je 2-cellen lipo werkt. Dan heb je een stuk meer kans van slagen.

Ik zou trouwens als je in dit formaat wilt bouwen iets kleinere accu's nemen, 1000 mAh is groot genoeg.

ok, een niuew motortje + regelaar, een nieuw lipo'tje ...
ik vraag dit wel aan men ouders :p

super bedankt allemaal :p, ik ga het gewoon gaan kopen want kan anders nog honderde vragen stellen wrm iets niet werkt.. xD

[...]ja ik weet het :p, maar die lipo was toen 50 euro denk ik en heb geen zin om zo'n nieuwe te kopen ... :s, als die dan binnekort toch weer kapot gaat...
maar ja, ik heb maar 1 batterij voor men 3 rc-dingetjes dus het is de enigste optie ^^ ... moet ik weer een 1500 mah pakken of is dat teveel?? :p
alvast bedankt

50 pleuro voor een 1500 2S lipo?, dan ben je wel heel erg afgezet. Voor datzelfde geld kan je bij HobbyKing.com een heel aardig setje kopen, lipos, regelaar en motor.

En zijn je andere toepassingen wel geschikt voor lipo? als je batterijen kapot gaan doordat je ze te diep ontlaad is het nog steeds zonde.

En als je echt geen geld heb moet je ook niet te bang zijn om om wat afdankertjes bij anderen te vragen. Er ligt genoeg stil achterin de kast dat vervangen is door iets beters.

En als het een Kokam is, dikke kans dat hij het nog prima doet !
ja maar ik ga al zowieso een sterker motortje halen want wil zelf vleigtuigjes bouwen... en die wegen dus wat meer.. :s ^^^

hij is bijna af... de wielen zijn nu aan het drogen en dan een testritje :p

@ rhelie : kzal em anders eerst eens helemaal leegtrekken, ik weet dat dat by lipo niets uitmaakt maakt maar het valt te proberen hé :p

Laatst bewerkt:
ja...hier is ie dan :p
wel nog zonder versiering... ^^

2 achterroeren aaneengekoppeld, van die plastieken houdertjes uit brandstof vliegtuigen op de roeren...maar het werkt ^^

ik heb juist nog een probleempje met het landingsgestel....
dit is egt lelijk en houdt niet eens :p
is het beter als ik 2 wielen onder de vleugels zet en 1 op de neus??

testen zal voor morgen worden blijkbaar.. :s

full
full
full
full
full

ik wil je geen valse moet geven, maar zouden bijvoorbeeld die kartonnen vleugels het wel houden? en wat weegt ie nu?

Back