Krukas OS 50 ziet er niet uit

Van die gebroken zuigerveer kun je met je dremel (of ander modelbouw-slijpgereedschap) een prima krabbertje maken om de veersponning schoon te krabben.

Je nieuwe zuigerveer even "naast" de zuiger houden en rondom door de sponning rollen, om te kontroleren of je geen klemmende plekken hebt, anders is de nieuwe veer ook zo weer weg....
Die klemmende plekken voorzichtig uitkrabben met je stukje oude zuigerveer.

Dan zou het gewoon weer goed moeten komen.

Groet, Bert
 
Geen nood daar heb ik rekening mee gehouden.
De zuigerveer zou in principe overal vrij moeten zijn.
Ik heb wel nog nooit een nieuwe zuigerveer geïnstalleerd... Ik veronderstel dat enige voorzichtigheid hier op zijn plaats is?

Jullie zijn in ieder geval bedankt voor de uitvoerige, soms ingewikkelde, maar niettemin interessante uiteenzettingen!
 
Ja, je moet een zuigerveer uiterst voorzichtig monteren.

Nooit simpel bij de uiteinden open trekken, want dan loop je het risico dat hij uitbuigt (of breekt) precies op het punt tegenover het veerslot.

Ook nooit verder open buigen dan STRIKT noodzakelijk om hem over de zuiger heen te krijgen. Liever dat hij wat krasjes in de zuiger maakt, dan dat je de veer te ver open buigt.

Monteren doe ik altijd als volgt: Bankschroef ver genoeg open draaien dat de drijfstang er tussen past.
Lap over de bankschroef, met een plooi tussen de bekken, zodat zuiger en drijfstang niet beschadigen.
Zuiger op de bankschroef, op het hoekje waar je er het beste bij kunt. Drijfstang tussen de bekken, en héééél lichtjes vast zetten, niet meer dan nodig is dat de zuiger niet verschuift als je hem lichtjes aanraakt.

Zuigerveertje met twee handen beetpakken, en als volgt open buigen:
Veerslot naar je toe (6-uur positie), nagels van beide duimen achter de uiteindjes haken. Vingertoppen van de wijsvingers aan de buitenzijde van de veer, op de 3 uur en 9 uur positie (liever richting 3:15 en 8:45, dan 2:45 en 9:15, als je begrijpt wat ik bedoel).
Lichtjes trekken met de duimen, en redelijk flink duwen met de vingertoppen, en heel voorzichtig de veer over de zuigerkroon wurmen.
Het duwen met de vingertoppen verdeelt de buigkracht over de hele omtrek van de ring en voorkomt concentraties buigkracht op één plek.

LET OP: sommige zuigerveren hebben een boven en een onderkant, (bijvoorbeeld het borgpinnetje zit niet in het midden van de groef en het veerslotje is daar op aangepast).
Je moet een zuigerveer noit onnodig monteren en weer demonteren, dus kijk GOED van te voren of de veer er goed op komt....

Kan echt een pestwerkje zijn, en het kan effe pijn doen aan je duimnagels.
Sommige mensen hebben geen duimnagels, en dan helpt het om in plaats van je duimnagels twee stevige reepjes stof tussen duim en middelvinger te gebruiken, maar het tegelijk trekken en duwen wordt dan wel lastiger.

Groet, Bert
 
Voor de liefhebber nog een, naar mijn idee, aardig verhaal over zuigerveren.
Zie onderstaande link.

http://www.amt.nl/PageFiles/17459/002_2010-3-42-onderdelen.pdf

Het gaat dan wel over een auto motor maar het idee blijft hetzelfde.
In dit verhaal wordt overigens aangegeven dat zuigerveren behoorlijk wat draaien onder invloed van de hoek van de hoonstrepen. Dan moet er natuurlijk geen slotje in zitten.

Jan
 
Hoewel ik het ook weer niet per sé bestrijd (domweg omdat ik niet in moderne motoren kan kijken wat die veren precies doen) betwijfel ik het verhaal over draaiende veren ten zeerste: Het is toch mijn ervaring dat veren een positie opzoeken aan de hand van hun eigen vorm (een zuigerveer heeft per definitie niet een gelijkmatige aanligdruk, en veel zuigerveren worden zelfs bewust behoorlijk onrond gefabriceerd) en de toch altijd aanwezige onrondheid van de voering, tenminste bij grotere Dieselmotoren wel.
Ik vind het om meer redenen een beetje een twijfelachtig verhaal, aangezien er ook beweerd wordt dat de veer op een oliefilm surft, en dan dus die hoongroeven niet eens zou raken. De hoongroeven zijn altijd kruislings, nooit slechts één kant op spiraalsgewijs, dus welke kant zou die veer op moeten draaien? En zelfs al was er een overheersende draairichting van de hoongroeven, dan is het nog zo dat de zuiger op en neer beweegt, en de veer dus beide kanten op zou moeten draaien....
Het is bepaald niet vergelijkbaar met een vuurwapen met getrokken loop, waar de passing zo nauw is dat de trekken en velden van de loop een duidelijke afdruk in de kogel achterlaten....

Daarnaast betwijfel ik of gezien de afmetingen van de hoongroeven (enkele microns) en de hardheid van de veer, die hoek enige invloed zou kunnen uitoefenen als je bedenkt dat de veer met een kracht van meerdere kilo's tegen de onderkant van de veersponning gedrukt wordt, waar geen oliefilm is want die wordt daar weggedrukt, en met maar een deel van die kracht (bepaald door breedte/hoogteverhouding van de veerdoorsnede) tegen de voering, waar wél een oliefilm is want daar surft de veer over die oliefilm.

Bij mijn motorfiets zaten de veersloten ook iedere keer dat er een cylinder af ging, in ongeveer dezelfde positie, wat mijn twijfel verder versterkt.

Alle andere beweringen over de overige bewegingen die een zuigerveer maakt, de slijtagepatronen en redenen voor ringfalen etc etc, zijn voor zover ik kan zien wel in lijn met wat ik meen geobserveerd te hebben.

Bij tweetakten zoals onze modelmotoren is een draaiende zuigerveer overigens het láátste wat je wilt, i.v.m. het haken van de uiteinden in de spoel of uitlaatpoorten.

De zuigerveertang die afgebeeld is in het artikel doet overigens precies hetzelfde als wat ik probeerde aan te duiden met de "duimnagel en vingertop" methode, voor degenen voor wie mijn beschrijving niet duidelijk was....

Groet, Bert
 
Denk dat je gewoon te arm draait , coolpower vind t lekkerder om iets rijk te draaien .
Hitte (te heet) molt ook je zuiger en veer , en dan valt je power weg .

En als je gewoon na t vliegen als je thuisbent of op t veld even je slangetje loshaalt , en dan een beetje WD40 in de slang richting carb spuit en even startmotor laat draaien dan weet je bijna zeker dat er geen vocht , en dus geen roest in je motor komt .

Of je moet de heli in een onverwarmde (vochtige) schuur stallen , dan is t ook snel gebeurt .
 
... al 1000 keer geschreven:

lat de motor goed roken en let op de temperatuur !

(mijn nitros staan niet verwarmt op de zolder, wel droog)

Groet, Uwe
 
Als je brandstof gebruikt die water heeft opgenomen, heb je na 1 vlucht een bruin verroest achterlager en dito krukas. Ik heb dit zelf ondervonden door een keer een blik branstof per ongeluk open te laten staan. De motor (rossi) liep niet lekker en de volgende dag toen ik het achterdeksel erafhaalde schrok ik mij de vinketeering.
 
De nieuwe zuigerring is gemonteerd en de motor is geassembleerd... Moeten de boutjes die de blauwe cilinderkop op zijn plaats houden, geborgd worden met een of ander speciaal borgmiddel, of is locktite voldoende?
 
Niets!!!!!

Kop wordt te warm voor locktite.
Gewoon kruislings vastzetten, en goed vast draaien...
 
Back
Top