kromtrekken door bespannen

ohai
men vleugel is wat krom getrokken door het bespannen...
maar je moet toch een tipverdraaiing hebben niet ?
dus hoe zit dat juist met die verdraaing en hoe kan ik dat ding goed krijgen...

thx jeroen

Welke vleugel en waarmee bespannen?

Als het een ribben vleugel is die met folie is bespannen dan met behulp van een fohn warm stoken en recht trekken.

Is hij met papier bespannen dan kun je dit proberen om met stomen recht te krijgen en dan gelijk opspannen tot alles weer droog is.

Een piep met balsa of ander materiaal beplaktte vleugel is weer een heel ander verhaal. Aangezien ik hier heel weinig mee werk heb ik hier dan ook geen ervaringen mee.

Cooper,

Tipverdraaing kan op sommige modellen erg prettig zijn.
oa Beginnerskisten en lastig vliegende kisten.

Tipverdaaing zorgt ervoor dat het middengedeelte van de vleugel eerder overtrekt als de tippen, waardoor het model vlak doorzakt in overtrokken toestand ipv over een tuip weg te vallen.

Bij tipverdraaing staat de achterlijst aan de tippen hoger als in het middenstuk. Zogenaamde positieve tipverdraaing. Belangrijk is dat dit bij beide vleugelhelften wel precies evenveel is.

Succes,
Gerben

Cooper,

Da's niet zo moeilijk.
1 vleugelhelft per keer doen.
Makkelijkste is een extra paar handen.

Veugel in de gewenste richting torderen. Wat verder als de gewenste stand torderen en dan boven en onderzijde met de verfbrander(of fohn) goed warm maken, zodat de rimpels die tijdens torderen ontstonden, wegtrekken. Vleugel blijven torderen totdat folie volledig is afgekoeld.
Controleren of de vleugel de gewenste stand bereikt heeft en links en rechts gelijk is.
Desnoods herhalen.

Gerben

Gerben zei:
Cooper,

Da's niet zo moeilijk.
1 vleugelhelft per keer doen.
Makkelijkste is een extra paar handen.

Veugel in de gewenste richting torderen. Wat verder als de gewenste stand torderen en dan boven en onderzijde met de verfbrander(of fohn) goed warm maken, zodat de rimpels die tijdens torderen ontstonden, wegtrekken. Vleugel blijven torderen totdat folie volledig is afgekoeld.
Controleren of de vleugel de gewenste stand bereikt heeft en links en rechts gelijk is.
Desnoods herhalen.

Gerben

Ik zou het met een folie strijkijzer doen je brand er zo een gat is.
Voor de rest ben ik het met Gerben eens

Bertus,

Voor rechttrekken werkt een verfbrander/fohn veel prettiger (in mijn bescheiden mening dan).

Gat erin branden: hangt van folie af en gekozen hitte van brander/fohn. Oracover kan veel hebben en heeft ook vrij veel warmte nodig om te krimpen. Voor oracover geeft de gemiddelde fohn net te weinig warmte, vandaar mijn voorkeur voor een verfbrander. Andere folies kunnen met wat minder hitte toe.

Dan heb ik zeker een andere fohn ik heb het namelijk wel gehad.
Je kan dan weer een hele kant van de vleugel over doen.
Vandaar mijn reachtie.

een fohn met regelbare temperatuur helpt.
die gewone "volgas" verfstrippers mikken er zo een gat in.

Hallo,

Mijn goedkope Ferm brandertje (goedkoop, maar voldoet) heeft 2 standen en een draaibare schijf achterop om de luchtdoorvoer/temperatuur te regelen. Daarnaast kan mijn arm de temperatuur ook heel mooi regelen. Traploos nog wel. Hoe verder je de brander van de vleugel houdt, hoe kouder :-)

Gerben

de haardroger van men ma geeft geen bal warmte...

en ik heb al eens zitten opspannen door het strijkijzer
kan het geen kwaad dat ik nu nog extra ga opspannen ?

Cooper,

Leesdraadje nog eens goed. Ga dan je vleugel een behoorlijk de gewenste kant op torderen. Dan zie je rillen in de folie ontstaan, waar deze door het torderen slapper wordt. De boedling is dus dat je deze rillen eruit foliet. (en ondertussen op plaatsen waar de folie extra onder spanning komt te staan deze laat rekken, maar dat zie je niet zo goed gebeuren).

Gerben

Cooper,

Ja gewoon de hele vleugel verwarmen. (Alleen oppassen dat je niet te dicht bij de randen van de folie komt)
Folie rekt ook beter als je deze verwarmt.
(ook handig als je folie bijv. over een afgerondde vleugeltip moet aanbrengen. Eroverheentrekken, terwijl je met verfbrander verwarmt)

Gewoon proberen, het is meer werk om het uit te leggen als het in de praktijk is.

Gerben

ik heb het net gedaan is goed gelukt

dat van die tippen had ik beter wat sneller geweten daar heb ik zwaar op gevloekt :p

maar nu denk ik dat men roeren er niet mooi inpassen
heb ik het dan te krom getrokken ?

ik gebruik meestal een water koker: ik stom m'n vleugel en dan vardraai ik hem met de hand.
zo kun je er ook geen gaten in branden
greetz kevin

idd gaat dat prima met die stoomketel, maar niet als er al folie opzit, dan moet je het met de fohn of de strijbout doen.

Back