KREUN! afgebroken boutje . . . Wat nu??

Gunskes!

m1 is niet zelf-tappend, maar ik gebruik ze zonder moer. 8)

Het is verbazingwekkend hoeveel grip de draad op een m1 boutje nog heeft in een latje van 3mm kiefer (= grenen) . . .

Als ik daar met een kleine doorslag op los ga . . . 8O

NIET doen :nooo:

Als je je draad beschadigd hebt kan je die wel herstellen met een heli-coil. (ik weet alleen niet of dit werkt in balsa, en bij zo'n kleine maten)

....lijkt mij overkill...druppeltje CA in het gat, eventueel een paar keer herhalen, met tussenposes....of een druppeltje (dunne) epoxy en (met de föhn) naverhitten...geeft in de meeste gevallen voldoende vlees om de schroefdraad opnieuw te kunnen snijden...tot ca. M3 werkt dit nog.

WTF is een heli-coil..

Als ik bij een ijzerboer of bouwmarkt informeer zien ze water branden...

er iets op lijmen of solderen zodatt je kan draaien

ik heb het ook al geprobeerd maar dat was geen m1

poging 1
probeer er een gleuf in te maken waar je een schroevendraaier kan inpluggen en dus zo losschroeven
poging2
ander vijsje bovendraaien en zo iets proberen (ik weet de situatie niet echt mss kan een foto helpen ?)

en om het te voorkomen een titaniumvijsje gebruiken...

Als hij afgebroken is omdat hij zo vast liep krijg je hem er denk ik niet meer uit zonder geweld.

Jan ik ken de situatie niet.
Maar wat ik altijd doe als ik een boutje heb afgebroken.
Pak ik een boortje wat in het boutje zou passen zonderdat het de draad kapot maakt dus in jouw geval is dat heel klein.
En dan slijp ik het boortje anders om.
Dus dat hij gaat boren als je,je boortol links om laat draaien.
Je moet dan je tol heel langzaam laten draaien en als hij pakt komt het boutje er vanzelf uit.
Wat ook kan is een heel klein gaatje in het midden van het boutje boren en er dan voorzichtig een inbussleuteltje in slaan en dan los draaien.
Maar als je een gaatje boor doe het dan met een laag toerental.
Anders verbrand de boor.

Waarom is het zo belangrijk dat het boutje eruit gaat?
kan je niet de boel afzagen en nieuwe stukjes hout erop plakken.

De firma Dormer verkoop tapboortjes vanaf 05. mm koop de 1mm uitvoering en draai die erin met behulp van tapkruk en verloopje.
Leukte in de Amsterdam met 1mm ook.
Je moet dit wel met beleid doen . de eerste 10 min zit je te draaien en gebeurd er lijkt wel niets maar dan..... loopt het boortje er langzaam in en zoekt zelf de oude draad weer op

als ie erin zit is er denk ik maar 1 snelle manier, uitboren vullen en opnieuw de draad tappen :roll:

een langzamere manier is corrosie ;)

Ik ben opticien en het gebeurt bij ons oook wel eens dat een van een schroefje van de bril de kop er af knapt. wij werken met schroefjes van m1.1 tot m1.4 dus ik ken het probleem. Wij hebben daar een soort mes vijltje voor en vijlen daar dan een nieuw gleufje in en dan kan je met een beedje geluk het schroefje er uit draaien, maar wij locken de schroefje als we die in de bril doen met locktite en dan moet je het goed warm maken heel snel voor dat het weer af koeld de schroef er uit draaien.
Lukt dat niet dan zit er niks anders op dan uit boren.
Als dat dan de enige optie is dan moet je ff kijken van welke kant je het berste kan boren ( 0.8mm ) want als je geluk hebt krijgt het boortje grip op de schroef en draait de hem er uit voor je en is je draat nog heel.

Gr GJB

Collegae!

Wat een vloed 8O aan (voor een groot deel toch) zeer bruikbare tips en ideeën!
En gelachen heb ik ook nog :rolling:

Dank.

Voor de duidelijkheid:
stukje bout 1 zit in de van plm. 2 mm sperrholz gemaakte 'ruderhorn' van het richtingsroer van de Soptwith Pup.
Natuurlijk kun je die er uitzagen en opnieuw opbouwen, maar als ik hem anders kan verwijderen . . .

Bereikbaarheid/handelbaarheid is matig/beroerd: richtingroer zit nogal vast aan kielvlak; kielvlak zit nogal vast aan fors stuk romp . . . (allemaal kaal)

Overigens is dit een m1 boutje van koper? messing? geweest . . .
Is daarmee ook die truc van Joost uitvoerbaar (lassen)? :roll:

Stukje boutje 2: om de vierkante (in dit geval sperholz) afdek-klepjes van servo's (in dit geval van de remkleppen) in de vleugels van een zwever te bevestigen, doe ik het volgende: ik purk op de vier hoekpunten het styropor onder de indekking uit, en schuif (parallel aan de vleugel) voor en achter een kiefer lijstje (plm. 3 * 8 * 90mm, met links en rechts 1 cm witte houtlijm) onder de indekking.
Met een soort hefboompje aandrukken, et voila! :D

Er blijven nu weliswaar nog drie m1 schroefjes over, maar toch . . .

(Bereikbaarheid aan de onderkant is dus nul.)

We gaan binnenkort eens wat proberen . . .

@Joost
Hoe voorkom ik dat ik niet aan beide zijden iets vast las aan het stukje bout?

Zul je net zien: bovenkant wil niet :nooo: , onderkant: als een huis! :yes:

jan

Hoi Jan,

Misschien kan je proberen als het een messing boutje is met een cuttermes een groefje aan de bovenzijde te maken en met een kleine schroevendraaier het stuk eruit te draaien.

Ik gebruik hetzelfde principe altijd met schroefjes die zoals ze hier in België zeggen zot gedraaid zijn. :wink:
Even met de dremel over de schroef en ik heb een nieuwe gleuf.

Succes
Tom

jan brilman zei:
@Joost
Hoe voorkom ik dat ik niet aan beide zijden iets vast las aan het stukje bout?
zorgen dat de electrische verbinding aan de onderkant goed is en vooral dik genoeg zodat de verbinding de stroom kan vewerken en niet te warm wordt. Aan de andere kant iets nemen dat aan de punt dun is en dus wel warm wordt.

(het zou overigens best kunnen dat de condensator toen aan z'n restjes soldeertin vastzat... :roll: )

nou ja, het is een hoop gedoe. Zou eerst iets anders proberen :wink:

Gerard_nl zei:
tenzei je een smeulend hoopje as over wilt houden zou ik niet gaan lassen.
as uit een gaatje verwijderen lijkt me niet zo moelijk ;)
denk dat het metaal de warmte beter afvoert dan het hout hoor..

Als je hem er in draait lijkt het me dat hij erin moet blijven zitten :?: . Zit hij er nog niet ver genoeg in, of steekt hij nog te ver uit? Misschien kan je hem wel zo laten zitten?

Het is maar een suggestie, misschien is het handig als je wat foto's van de situatie plaatst :!: .

succes, Laurens

Back