KREUN! afgebroken boutje . . . Wat nu??

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!

Het is me nu voor de tweede keer gebeurd :evil: :twisted:

Ik draai een m1 boutje :) in een voorgeboord kiefer lijstje; is het gaatje blijkbaar toch te klein :roll: : boutje draait zichzelf de nek om, zeg maar . . . :?

HOE KRIJG IK DAT ACHTERGEBLEVEN :evil: STUK :evil: ER UIT :?: :?:

Wie is de man (vrouw :roll: ) met het lumineuze :idea:

(Wie hier grappige / melige opmerkingen over wil maken die gaat z'n gang maar, maar het zou me echt een lief ding waard zijn als ik hem er weer uit heb . . . :yes: )

Dank.

jan

Ik heb zoiets ooit ook gehad met een brommer,
Kop van een boutje met een schroefkop(weet niet precies hoe dat heet).
Ik heb een paar hele kleine metaalboortjes gehaald.
En heel voorzichtig in het hart van het afgebroken boutje een gat boren.

Eventueel daarna een grotere diameter gebruiken.

met een beetje geluk houd je een dun cilindertje over van het boutje en kan je dat er dan zo uithalen. Let wel op dat je recht boort en zodoende niet je schroefdraad verboord.

misschien zijn er mensen met een beter idee,
maar dit is miijn (succesvolle)ervaring met afgebroken boutjes.

sterkte!

sfund!

Bedankt, geloof ik ook allemaal, maar is die techniek ook toepasbaar op een m1 boutje? :roll:

Want daar gaat het hier dus om 8)

(m1 wil zeggen: 1 millimeter diameter).

jan

knappe heer die daar een gaatje in boort.
ik persoonlijk zou er een naald langssteken en rondom lospieren to je hem eruit krijgt met een pincet ofzo.
het gaatje dichtmaken met spul waar straks weer een schroefje inkan moet geen probleem zijn.

@sfund:
zal een precies werkje worden . . .

dat lijkt me een understatement! :wink:

@gerard
dat is een soort laatste optie, als de rest echt niet lukt.
Doe ik liever niet . . . :?

Zou er echt geen werkelijk lumineus idee zijn?

jan

M1 is wel héél erg klein......als je deze met een klein tangetje niet meer kunt pakken...wordt het moeilijk....een nieuw boortje 0,5-0,8mm in een houdertje (zo'n handboortje) en hopen dat deze genoeg wil invreten om het draadeindje er doorheen te schroeven......of met een soldeerbout met fijne punt net zolang warm stoken tot het hout gaat schroeien rond het boutje....daarna met een stukje ijzerdraad gedoopt in de Bisonkit boutje doordraaien of terugdraaien....

zal niet makkelijk zijn....

Dirk!

Verhitten . . . :roll:

Creatief, hoor! :D Hoe kom je er op :?

Als je hem heeeeeeeel sterk zou kunnen afkoelen, krimpt 'ie . . gaat loszitten? :wink:

Maarre . . . verhitten met de soldeerbout . . . dan kun je (ik) misschien ook proberen om iets aan het schoefje vast te solderen! :idea:

En dan losdraaien :!:

Hmmmm . . . hoewel . . . :roll: wel priegelwerk . . . :roll:

Heb ik ook wel een paar extra handjes nodig . . . :wink:

Nieuwe suggesties worden vol spanning tegemoet gezien.

jan

Jan,

Stomme vraag misschien, hoe heb je hem de eerste keer eruit gekregen :?:

:alien: Petertje

beschadigen ga je toch, beter de beschadiging zo klein mogelijk houden.
het gaatja kan altijd hoe dan ook onzichtbaar gerepareerd worden

Je zou het gat ook volledig kunnen doorboren, van de achterkant op dezelfde plaats een gaatje boren, het boutje erdoor duwen en daarna weer dichtmaken.

Gr,
Gunskes

Jan!

wat is een kiefer lijstje?

en kan je het stukje bout op een of andere manier ook nog bereiken zonder door het normale 'gat' te gaan?

een paar jaar geleden was ik aan het expirimenteren met trafo's en condensators... Condensator opladen zodat er zo'n 150V op stond en via een metalen plaatje de 2 polen kortsluiten. Gaf een leuke knal en een paar mooie vonken :twisted:. Bij komend effect was dat de 2 polen van de condensator aan het metaal waren ge'smolten' :idea:

misschien kan je het stukje bout onder spanning brengen, en via een (dun) pinnetje dat je in het gat steekt kortsluiting maken zodat het restje bout aan het pinnetje vast gesmolten komt te zitten... en hem er dan uitdraaien. Of de las sterk genoeg zal worden weet ik niet...

(kijk overigens wel uit met hogere spanningen... :roll: :oops: :!: )

Je zou het gat ook volledig kunnen doorboren, van de achterkant op dezelfde plaats een gaatje boren, het boutje erdoor duwen en daarna weer dichtmaken.

Dat begrijp ik niet. :roll:

:worship: Leg uit . . . :wink:

jan

je hebt een plank, aan een kant zit er een gaatje in met een boutje.
Als je nu aan de achterkant van de plant ook een gaatje maakt zodat de twee gaatjes langs bijde kanten een doorgang vormen kan je het boutje door het hele gat duwen.

even ter verduidelijking:

afb1556.jpg

Bij het bovenste gat kan je het vijsje er toch gewoon doorduwen.

Groetjes,
Gunskes

@ Joost:

Als dit de enige manier is om het er weer uit te krijgen, kan je het er toch wel op wagen.

Het is natuurlijk afhandelijk van welke vijs (welke draad) het is, maar een 1mm vijsje lijkt me niet zo'n grove draad te hebben.

ben ook benieuwd hoe je dat gat rondom de schroef wil boren ja om het materiaal te verwijderen :?: weet je wel, dat materiaal waardoor de ellende begonnen is. :D

Ik wil helemaal geen materiaal van rond de schroef verwijderen.

Als je een plank hebt, dan heb je een voorkant en een achterkant.
Als je aan de voorkant een vijs zitten hebt, dan boor je een gat langs de achterkant zodat je uitkomt bij het uiteinde van de vijs. Dan neem je een (zeer) kleine doorslag en klop je de vijs eruit. Van achter naar voren.

Zijn deze vijzen trouwens zelftappende ? of met een platte achterkant ?

Als je je draad beschadigd hebt kan je die wel herstellen met een heli-coil. (ik weet alleen niet of dit werkt in balsa, en bij zo'n kleine maten)

Gr,
Gunskes

Back