Kranich III op grootmoeders wijze.

Ja, daar is onze mogelijkheid om te mixen niet aanwezig. Een mechanische koppeling ailerons ==> richting zou kunnen, maar dan is de mogelijkheid om richting apart te sturen weg.
Ik begrijp van Fotor dat op die grote bemande passagierskisten het weer anders gaat. Er is daar mogelijk ook sprake van differentiatie (niet 100% zeker), maar ook een andere vorm van yaw-control: een deel van de spoiler slaat een stukje naar boven uit (weerstandsroer).
Kortom, differentiatie is niet de enige manier om het negatieve haakeffect tegen te gaan.

Ik suggereer ook niet : geen differentiatie.
Ik stelde voor minder differentiatie met daarbij (een beetje) combi.
 
Probeer eens wat minder differentieel, maar ook combi (ri-roer roer voor 1/4 à 1/3 mee laten lopen).
Ik heb zondag bij wijze van proef op dit toestel mijn differentieel van 55 naar 45 gebracht.
Bochten waren beter.

upload_2018-6-19_9-43-1.jpeg


Dit ondanks extreme weersomstandigheden.
Ik probeer de volgende maal nog iets lager in te stellen.
En eventueel 25 % richting compensatie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het als volgt gedaan (de getallen zijn voorbeelden):
- rolroer-differentiatie 20 mm naar boven 13 mm naar beneden (normaliter te weinig om geen haakeffect te hebben)
- combi ingesteld, en op een waarde gezet (30% maar dat is niet essentieel)
Zender in de programmeerstand voor combi-percentage laten staan, en gaan vliegen.
Tijdens vlakke vlucht op hoogte, min of meer recht boven mij, telkens korte grote rolroer uitslag geven. Vervolgens combi vergroten tot een positief haakeffect ontstaat. Daarna steeds rol-roerend de combi verlagen tot het positief haakefft niet meer zichtbaar is.

Dit werkte voor mij perfect, maar je hebt er wel een aantal vluchten voor nodig om het goed af te kunnen stellen ...
 
Ik gebruik deze robuuste all-rounder (Monterey) om zaken te testen die ik dan nadien kan implementeren in mijn andere schaalzwevers.
Zijn geometrie sluit nauw aan bij deze van de Mucha, Bergfalke en Kranich III.
Mijn bouwproject (kranich III) staat nu on hold.
Het zal wachten zijn tot october om deze laatste verder af te werken.
Tijdens de zomer is het zaak van te vliegen en eventueel onderhoud vliegtuigpark.
 
Bespannen met zijde.

upload_2018-9-11_21-30-53.jpeg


Zijde aangekocht in een speciaalzaak voor kunstenaars.
De structuur (raakoppervlak) insmeren met verdunt venylpapje.
vervolgens fijn schuren.
Dit 3 maal.
Telkens 24 uur laten uitdrogen.
Nadien boorden insmeren met venylpap en zijde aanbrengen.
Zijde goed bevochtigen met verstuiver.
Nu de zijde opspannen en laten uitdrogen.

upload_2018-9-11_21-36-16.jpeg


Moet al mooi strak zijn voor dat er drie lagen spanlak aangebracht worden.
De spanlak telkens ook 24 uur laten uitdrogen.
Liefst nog wat langer.
Morgen doe ik de onderkant.

upload_2018-9-11_21-39-15.jpeg



Hier op foto (boven) hangen de boorden er nog aan.
Wordt wanneer droog, afgesneden met vers kuttermes.
Niks gaat boven zijde.
Als je het juiste stappenplan volgt is het feitelijk een fluitje van een cent.
Ik ga proberen de ganse vleugel zo af te werken.
Voor de onderkant romp (open gedeelte) ga ik eerst een laag kraftpapier aanbrengen met nadien een laag zijde.
Ik neem er mijn tijd voor.
Moet maar klaar zijn in 2019.
 
Ik denk zoiets, of heb ik het mis?

oTO0id.jpg


Johannes

Het betreft een textiellijm op basis van venyl.
Grote voordeel is dat het reukloos is.
Wordt eventueel verdund met water al naar gelang de behoefte.
Kun je dus best verwerken binnenkamers.
Je kunt het gebruiken als poriënvuller.
Een beetje talk er bij en je hebt een ideale plamuur.
Ik gebruik hem ook voor kraftpapier te bespannen zoals op foto hierboven.
Samengevat, een polyvalent product die elke modelbouwer kan gebruiken.
 
Back
Top