Kranich III op grootmoeders wijze.

upload_2017-10-20_11-38-43.png


Het heet echt zo!

Learning all the time . . .


jan.
 
Het woordje sproes zit al onder de berkentriplex van 3 mm.
Gisteren de linker zijde uitgewerkt en vandaag de rechterzijde.
Het stuk moet juist afgetekend zijn aan de wortel.
Ik doe het in twee fases.
Eerst de voorkant, mooi laten uitdrogen en stabiliseren.
Nadien de achterkant.
In twee maal heb je minder buigspanningen en zodoende minder kans op torsie.

upload_2017-10-21_11-11-13.jpeg


Deze week een BMI 555 doorverkocht om wat ruimte te hebben om mijn nieuwgeborene te herbergen.
 
Laatst bewerkt:
Indekking onderkant voorbereiden.
Alle raakvlakken mooi uitschuren om zo een optimale hechting triplex 2.5 mm te bewerkstelligen.

upload_2017-10-25_19-20-34.jpeg
 
Indekking onderkant voltooid.

upload_2017-10-25_19-21-55.jpeg


Soms voelt het scheepje bouwen aan.

upload_2017-10-25_19-23-31.jpeg


Het geheel voelt stevig aan.

upload_2017-10-25_19-24-0.jpeg


We zitten hier al aan 720gr.
Het totaal zou zich situeren rond de 3000gr.
Dit moet kunnen.
40 gr / dm2
 

Bijlagen

  • upload_2017-10-25_19-22-43.jpeg
    upload_2017-10-25_19-22-43.jpeg
    361,1 KB · Weergaven: 270
Laatst bewerkt:
Ondertussen even het ontkoppelingsmechanisme geïmplementeerd.

upload_2017-10-25_19-28-18.jpeg



upload_2017-10-25_19-29-33.jpeg


Het betreft hier een alu ontkoppelingsmechanisme gesandwitcht tussen 2 triplexplaatjes.
Dit met een ruimte voor de beweging van de aansturing.



upload_2017-10-25_19-30-51.jpeg


Voorlopig eens aanpassen aan romp.
Zodoende zicht te verwerven waar men moet boren van de gaten waar aansturing doorkomt.
Kwestie van het juiste stappenplan te volgen.

upload_2017-10-25_19-31-31.jpeg


Daar komt dan een dekseltje op gelijmd met epoxy.
De rest zal worden opgevuld met hardhoutblokken.

Daarom enige overschot om nadien alles in vorm te schuren (moduleren)
Dus, nog heel wat houtstof op komst..
 
Voor we daar aan beginnen eerst nog de boringen in frontspant uitvoeren
Een boring voor de aansturing ontkoppelingshaak en één voor de houten pen (6mm) kofferdeksel.

upload_2017-10-27_19-40-22.jpeg


Ondertussen de houtblokjes uit zagen voor het neusgedeelte.
In de middelste houtblok een gat uitgeboord en opgevuld met lood.

upload_2017-10-27_19-42-41.jpeg


Vervolgens die houtblokken en ontkoppelingsmechanisme tegen frontspant lijmen.
Nadien voor kofferdeksel balsa van 2 maal 15 mm uitzagen en onder hoek schuren.

upload_2017-10-27_19-47-11.jpeg


De twee stukken balsa lijmen en mooi een nachtje laten uitdrogen.
 
Waarom plaats je nu al lood? Kun je niet beter in een later stadium bijvoorbeeld een grotere accu plaatsen? Of zie ik iets over het hoofd?

Een terechte opmerking.
Maar uit ervaring weet ik dat daar ongeveer minimaal 200gr lood in moet.
Dus heb ik van de gelegenheid gebruikt gemaakt om er al 50 gr in de neus te stouwen.
De rest komt samen met de 4.5 V batterij tussen de voorspant (2) en spant 3.
Zelfde procedure zoals bij mijn vorige schaal -zwevers.

Mvg,
Aurectar.
 
Ondertussen de houtblokken tegen de frontspant gelijmd en een grove schuurbeurt gedaan zodoende de vorm er enigszins te moduleren.

upload_2017-10-29_10-15-18.jpeg


upload_2017-10-29_10-15-43.jpeg


Mijn Kofferdeksel voldeed niet aan mijn eisen en daarom heb ik deze moeten herdoen.
Pas wanneer deze op de romp bevestigd wordt kan ik de neus fijnrimmen als een geheel.
Eerst een moment wachten tot wanneer de boel uitgehard is.

upload_2017-10-29_10-18-45.jpeg
 
Weer een stap verder.

upload_2017-11-9_8-51-48.jpeg


Werk gemaakt van het frame van de Canopy.
Op werktekening waren er 4 spanten van 3 mm.
Ik heb mij beperkt tot 2 spanten van 6 mm.
De spanten op tekening klopten langst geen kanten.
Enige bijsturing was geboden.
Ik heb de boel op de romp gebouwd.
Vandaar die stukjes tape om romp te beschermen tegen lijm.
Later ga ik eventueel een blok Balsa moduleren om de canopy vacuum te persen.


Voorlopig wordt het een huismodel.


upload_2017-11-9_8-52-43.jpeg
 
Back
Top