koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Welke F1 (geen foam) banden combi gaat buiten,
op bijvoorbeeld Mach goed?
Er is aardig wat keus in rubber: Shimizu, Tamiya, Sweep, Ride etc.

Losse velgen heb je in nog veel meer merken, maar voorgelijmd is Ride toch wel de voorkeursband op de MACH. Ride front 26022 en rear 26023.

Een maat was een tijd terug ook begonnen aan een eigenbouw F1 en ondanks dat alles geheel symetrisch en kaarsrecht stond had hij wat weinig grip van achteren en trok de auto altijd 1 kant op.

Na vele setups geprobeerd te hebben is hij drastische maatregelen gaan nemen:

F1_1.jpg

F1_2.jpg

F1_3.jpg

Nu doet de achterkant het te goed ;)

Oke nomac heeft dit ondervangen, maar ETS kan ik alleen maar regels over Voorophanging vinden. Bij bk die deels ets regels hanteerd kon ik gewoon mee rijden. Argument was dat er niet duidelijk is wat de definitie is van een starre as.

Oke nomac heeft dit ondervangen, maar ETS kan ik alleen maar regels over Voorophanging vinden.

Ook bij de ENS zitten nogal wat haken en ogen aan de reglementen, zo mogen ze daar blijkbaar zonder een uitlaat rijden aangezien er niets over een uitlaat omschreven is.

Argument was dat er niet duidelijk is wat de definitie is van een starre as.

Een starre as (straight axel), is een as die niet onderbroken/onderhevig is door scharnierende/bewegende delen, die de rechte lijn, of de hoek op het verbindingstuk veranderd (star/stijf/onwrikbaar,enz), of deze onderbreking nu bestaat uit een kruiskoppeling, rubberen delen of ander soort zaken, doet er niet zoveel toe! Dus ook al zou je flexibel materiaal kunnen vinden, waardoor de as toch uit 1 stuk zou bestaan, is het nog steeds geen “starre as”!!!

Als men bij de BK hun eigen regels niet snappen, dan rest hun enkel over deze as toe te staan, en een volgend seizoen zo de regels op te stellen (of woorden gebruiken), die zij ook zelf begrijpen!!!

Ik heb ditzelfde idee met de as al heel lang in mijn hoofd zitten, alleen bij een idee gebleven omdat ik de gereedschappen niet had om het uit te voeren. Leuk om te zien dat het eens uitgevoerd is en nog beter om te horen dat het ook nog werkt!
Schijt aan de reglementen! Dit is pas hobbyisme!

Een starre as heet in het engels solid axle en in de (RC) autotechniek betekent dat dat de assen links en rechts aan elkaar zitten in de term van geen diff en geen flex dus wel mogelijk gekoppelt. En dat is dit.....

Ik geloof dat ik de term "rechte as" wel ooit in een reglement gezien heb maar vind de term "eendelige as" duidelijker hoewel een flex-as ook 1-delig is......

edit: nu ik er over nadenk.... Is een carbon as met een alu eindpunt voor de diff ook 1-delig? Inweze bestaat die ook uit 2 delen.

M.b.t. rubberbanden bij F1:
Worden bandenwarmers gebruikt/toegestaan?
Zo ja, welke? Bv. de "matjes" van GTPower?
Wel of niet met papier ertussen werken, zoals bij TC?
Wordt er in F1 smeermiddel gebruikt/toegestaan?
Welke bv?

Smeren en warmen is toegestaan en het is aan jou welke middelen je daarvoor gebruikt.

• De F1 NK-wedstrijden worden verreden met rubberbanden?
  • welk smeermiddel wordt bij de F1 NK-wedstrijden het meest gebruikt?
  • Worden er verschillende middelen gebruikt voor bv circuits met veel grip en weinig grip? Bij Pro10 gebruikte ik TC5 bij weinig grip en bij betere grip Mobers
  • wat is het smeermiddel dat ETS voorschrijft?
  • Hoeveel procent van de bandbreedte voor en achter wordt bij F1 over het algemeen gesmeerd?
  • Hoeveel vantevoren wordt bij F1 over het algemeen gesmeerd?
  • Wanneer een tirewarmer wordt gebruikt hoe lang om de banden en met welke temperatuur?
  • Bij TC gebruikte ik een tirewarmer met cups en daarin een stukje keukenrolpapier dat dan over de ingesmeerde band ging. Hoe doet men dat bij F1?
  • Welke spur/pinion-verhouding wordt bij elk NK-circuit gebruikt? (uitgaande van het gebruik van rubberbanden waarbij de diameter niet veranderd)

Bij het zinnetje "1-delige as, differentieel toegestaan", gaat het mijns inziens al mis, als de as uit 1 stuk is over de hele breedte van de auto, hoe wil je er dan een differentieel tussen zetten?

Het voorbeeld van Marten geeft ook aan dat er toch wat ruimte is, want het is geen 1-delige as, strikt gezien.

Back