koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

CRC heeft in mijn ogen té weinig werk en effort gestoken in een knappe oplossing voor het verbreden van de auto.

Dus die verbredingsset van CRC (CRC Gen-X10 235mm Expansion Kit) is niet goed (genoeg)?

crcgenx235-2.jpg

Halewijn

Laatst bewerkt:
Zeker wel, de auto rijd ontzettend goed ermee. Dat heb je mij niet horen zeggen. IK zelf vind alleen, en dat is puur mijn persoonlijke mening, dat CRC het iets mooier had kunnen oplossen door bijvoorbeeld een andere rearpod te maken met een bredere achteras zodat de hubs uit één deel zouden komen. Dat ik dit zag voor het eerst dacht ik echt van dit is té simpel. Doet verder niks onder aan het feit dat de auto er erg goed mee rijd en als het jou niet stoort dan kan je hem gewoon kopen hoor. Je vroeg me wat mijn persoonlijke keuze zou zijn en dan geef ik je die. Zowel de Corally als de CRC zijn ontzettend goede auto's en beide zullen zéér goed kunnen presteren. Alleen zoals CRC het opgelost heeft aan de achterkant had wat mij betrefd wel wat netter gekund. Zal ongetwijfeld onder het motto geweest zijn van dan kan je het makkelijk weer terug bouwen maar ja, daar heb je als wedstrijdrijder niet veel mee te doen.

De kritiek die ik heb op de CRC is dus echt puur en alleen mijn persoonlijke mening... Niks meer en niks minder... De auto is en blijft een topper!

De theorie is dat door een brede pod toe te passen de as beter ondersteund wordt (wiel en lager waar de as doorheen gaat zo dicht mogelijk bij elkaar) waardoor het moment van een kracht kleiner wordt dan wanneer je een kleine pod pakt met extenties. Bij een kleinere pod wordt het moment groter (meer afstand tussen wiel en lager) en zo komt er meer kracht op te staan. Vooral bij modified wil je het moment zo klein mogelijk hebben om fibraties maar ook slijtage etc te reduceren.

Of dit echt merkbaar is in de praktijk en hoe dit zich vertaald in prestaties is afhankelijk van meerdere zaken. Nummer 2 van de ZAC gisteren had volgens mij ook een crc met pod extenties ( graag corrigeren als het niet correct is) dus de crc kan gewoon even goed meekomen als de rest en is dus echt wel een goede auto.

Wat Joost zegt is ook wel mijn mening maar als je met iemand anders converseert zal hij/zij wellicht een andere mening hebben.

Een keuze van auto is ook een gevoels kwestie en voor sommige meer dan andere ;). Bijvoorbeeld de ene wilt niets weten van een link auto en wilt alleen een t-bar auto. Voor mijzelf zou ik voor zijdelingse demping nooit een damperdisc willen gebruiken voor buiten maar altijd voor tubes/schokbrekers gaan. Je kunt met alle type pancar auto's winnen (en dat gebeurd ook) mits ze goed zijn afgesteld natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Klopt, Silvester Dam reed gisteravond op de ZAC met een CRC naar de 2e plaats dus aan de auto ligt het absoluut niet.

Een keuze van auto is ook een gevoels kwestie en voor sommige meer dan andere ;). Bijvoorbeeld de ene wilt niets weten van een link auto en wilt alleen een t-bar auto.

En dáár ben ik er dus een van!!! In mijn ogen hoort een Pro10 nu eenmaal uitgevoert te zijn met een T-bar chassis en saddle-pack cellen en al rijd de rest van de wereld met een link-car, ik zal zo blijven rijden. Dat is namelijk ook iets wat in mijn geval van groot belang is. Als ik naar mijn auto kijk moet ik er een goed gevoel over hebben en dat heb ik bijv. met wat ik nu rij helemaal. En als je je goed voelt met de auto dan gaat het meestal ook wel lekker met rijden.

Afgezien van het feit dat ik het eens ben met Alexander over het verhaal van de achteras die stabieler in de pod ligt is er nog een ander voordeel aan een brede pod. ALS je een crash maakt met een Pro10 (en die ga je zeker een keer maken) Dan krijg je zeker te maken met het feit dat de auto echt á la LeMans "airborn" gaat en dan op de meest maffe manieren weer op de grond komt. Komt de auto dan op het linker achterwiel terecht dan is met een brede pod de kans dat je de achteras breekt kleiner dan met een smalle pod simpelweg omdat de as bij een brede pod minder uitsteekt...

Laatst bewerkt:
Lijkt erop dat hij op een F103 zit dus wij hebben er sowiso niks aan met een Pro10. Ziet er op zich niet verkeerd uit hoor en die vleugel kan je altijd aanpassen natuurlijk...

Hallo,

ik heb hier op het "tekoop gedeelte" en op marktplaats een beetje zitten zoeken naar een tamiya f103 (of variant) maar toen kwam ik een corally cct tegen waar ik eigenlijk niet heel veel info over kon vinden, maar het lijkt mij wel een pro10 formaat te zijn (of heb ik het goed mis?)

zou dit een leuk pro10 autotje kunnen zijn? en waar halen jullie zoal die kappen vandaan (ik weet niet of quartel ook zulke kappen heeft, want ik weet eigenlijk niet wanneer het een pro10 kap is...)

ik hoop dat jullie dit groentje een klein beetje op weg kunnen helpen.

mvg
Jacar

Een CCT is niet echt een Pro10, meer echt niet zeg maar. Een CCT is volgens mij 190 of 200mm en had zijn eigen klasse. Pro10 is 235mm breed. De CCT is ook niet echt geschikt voor brushless tenzij je maximaal met de dremel aan de haal gaat. Het zou niet mijn keuze zijn ook mede omdat er geen onderdelen meer te krijgen zijn voor de auto.

Het is inderdaad een leuk autootje maar voor Pro10 wedstrijden zou ik het niet doen. De kappen die er nu gebruikt worden, worden door Corally en Protoform geleverd en elke winkel die dat verkoopt kan die kappen leveren. Hoe weet je of het een Pro10 kap is? Hij is BREED!!! 235mm aan de achterkant en de type auto's zijn LeMans, Groep C en GTP types... De huidige twee kappen zijn de Nissan P35 en de Peugeot 905B (medium en high downforce). Deze kappen wil je gebruiken eigenlijk...

Als je een Pro10 kit wil dan kom je eigenlijk bij twee auto's uit. De Corally C10 X NG en de CRC Gen10 X en verder kan je natuurlijk zelf gaan bouwen maar dat is weer een ander verhaal...

er zijn nog een aantal andere merken maar in nederland zijn de corally en crc idd degene die je wilt gebruiken aangezien deze het meeste gebruikt worden hier.

Nu maar hopen dat associated volgend jaar eens uitkomt met een volwaardig 235mm chassis :worship:

volgens mij is de breedte met de GRP wielen wel om en nabij de 190-200mm. De originele cct banden waren smaller als ik me goed herinner.

Oke dan zie ik iig af van de cct... (te duur om zelf te gaan verbreden)
wat voor soort auto's zijn geschikt om te verbreden (of nieuw chassis voor te maken)?
moet ik dan gewoon naar een donor 1/12 zoeken of komt er dan teveel bij kijken?/ moet er dan teveel aan bijvoorveeld de achterpod verbreed worden?

mvg
Jacar

als je 235mm wilt rijden kun je gewoon de corally 10x ng 235mm halen ben je meteen klaar en hoef je niets te verbreden :confused:

dies een beetje duur naar mijn smaak en ik vind het ook leuk om zelf beetje te maken en ontwerpen en testen enzo (mijn lolletje zit niet alleen in het rijden)

ik ben nu het zelfbouw project van Joost aan het doorlezen.

mvg
Jacar

nah ok, moet je zelf weten. Een tweede handse ombouwen naar 235mm of zelf eentje bouwen wat joost heeft gedaan is niet goedkoper en dan zal je wel iets moeten weten wat werkt en wat niet werkt in een pro10 auto naast het feit dat je nog een chassis moet ontwerpen en laten frezen..... maar goed, veel succes met het zoeken en bouwen :D

dies een beetje duur naar mijn smaak en ik vind het ook leuk om zelf beetje te maken en ontwerpen en testen enzo (mijn lolletje zit niet alleen in het rijden)

ik ben nu het zelfbouw project van Joost aan het doorlezen.

mvg
Jacar

nah ok, moet je zelf weten. Een tweede handse ombouwen naar 235mm of zelf eentje bouwen wat joost heeft gedaan is niet goedkoper en dan zal je wel iets moeten weten wat werkt en wat niet werkt in een pro10 auto naast het feit dat je nog een chassis moet ontwerpen en laten frezen..... maar goed, veel succes met het zoeken en bouwen :D

Helemaal NIET zelfs!!! Het is DUUR!!! Om nog maar niet te spreken van de tijd die je erin moet steken. Geloof me, als Associated morgen een 235mm Pro10 op de markt zet dan kocht ik hem gister!!! Ik heb de ongelovelijke mazzel dat ik iemand heb die erg goed is met AutoCAD én iemand die voor een redelijke prijs kan frezen voor me maar materiaal (carbon plaat) is erg duur. Als je geen donorauto hebt als een 1/12 of andere 1/10 dan kan je er zomaar vanuit gaan dat een zelfbouw Pro10 met originele onderdelen en hardware je om en nabij de € 500,-- + gaat kosten...

Als je NU Pro10 wil rijden dan is echt de Corally in mijn ogen dé auto om te nemen...

oww..., helaas zit er nog geen verbredingsset op die er nu wordt aangeboden...
het is misschien beter als ik even afwacht tot er een groter aanbod is.
iig bedankt voor iedereen die even meedacht en heeft gereageerd!

Jacar

Die verbredingsset ligt gewoon op voorraad bij RCspeedworld hoor, geen probleem... Die CRC is wel een knappe auto maar ik zou de servo er niet bij nemen. Die gaat het niet trekken met Pro10

Back