Kolibri T20

Hallo,

Ik heb een kolibri T20 motortje 2de hands gekocht, loopt prima maar de uitlaatcone is niet meer origineel.
Momenteel is het een rechte cone die niet echt maatvast is.

Kan iemand mij de lengte en binnendoormeter geven van de originele uitlaatcone?
Kan ik met een malletje terug een cone maken die op radius staat.

Alvast bedankt!

Groetjes
Johan
 
Ik heb het net even opgemeten bij mijn T25. De lengte is 26mm. Wat bedoel je met binnendoormeter? Als dit de diameter van de uitstroom opening is dan is deze 26mm.
 
ja, ik bedoel de uitstroomdiameter.
Hier kan ik al met verder, denk wel dat er geen groot of zelfs geen verschil zit tussen de uitstroomdiameter van T20 en T25.

Thanks!
 
Hallo iedereen,

Eindelijk wat tijd gevonden om nog wat doen...

Het was weeral een tijdje geleden dat er nog aan turbines gewerk was, dat maakte dat ik al direct een inschattingsfoutje maakte ;)
De buitenste uitstroomkegel van andere turbines die we in het verleden bouwden kon perfect gedrukt worden vanuit een recht stukje buis omdat we altijd gebruik maakten van een binnenkegel die langer is dan de buitenkegel (type KJ66). De kolibri T20 heeft dit niet dus het verschil tussen het begin van de kegel en de uitstroomdiameter is procentueel gezien veel groter. Ofwel het overschot aan materiaal krijg je niet weggedrukt op de mal, maar hier later meer over.

Eerst dus een plaatje gerold en gelast. Tot nu toe heb ik altijd Inconel 600 0,5 mm gebruikt. Dit materiaal is wel duurder dan rvs maar een heel stuk zachter en dus makkelijker te bewerken.

full



full


morgen meer...

Heb thuis zeer weinig tijd, dus zal m'n verslagje onder de lunchpauze moeten maken ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerst een aluminium malletje gedraaid waar nadien het rvs buisje wordt op vast gezet. Dit gebeurt met een paar schroefjes zodat het buisje mooi op zijn plaats blijft zitten bij het rollen.

full


Voordat begonnen wordt met het rollen van een lager wordt de eerste vorm in de plaat geslagen met een hamertje terwijl de plaat verwarmd wordt tot +- 800°C

full


Op deze manier wordt de meeste overtollige plaat al 'gestuikt' en kan nadien begonnen worden om het juiste model te rollen met een lagertje.

full



Met het lager kan je op zeer lage spindelsnelheid de plaat mooi over het malletje drukken.
Nadien een half uurtje vijlen en schuren totdat het gewenste resultaat bekomen wordt en de plaatdikte verkleint naar 0.3 mm. Het stukje kan dan makkelijk met een dremel ingekort worden. Bij gebruik van een steekmesje oppassen voor beschadiging, de plaat wil op het laatste wel eens haken achter het mesje met beschadiging tot gevolg. Dus hier maar zeker spelen en een snijschijfje gebruiken
.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Merci Gerald,


Maar een stukje rvs laten blinken is niet het zelfde dan een kist maken voor het wereldkampioenschap ;)
 
Het uitlaatkegeltje is bevestigd met een flensje over de volledige omtrek van het NGV. Eerst een plaatje geboord met de negen bevestigingsgaten van 2 mm om het dan in de draaibank op een malletje te kunnen drukken.

full


full


full


Nadat de plaat is omgeweld heb ik de binnenmaat mooi op doormeter gedraaid zodat het kegeltje er perfect in past. Een paar puntlasjes doen de rest van het werk.

full


En hier het eindresultaat van twee dagen werk :p
Toen ik het motortje de eerste keer had laten draaien na ik het had gekocht bleek de EGT vrij laag te zijn. Bij een buitentemperatuur van 15 °C was deze maar net 580 °C. Heb dus gelijk de uitstroomdiameter met een 1 millimeter verkleint zodat ik nu uitkom op 605°C en toch een winst heb van 100 Gr stuwkracht :smile:
Moest het blijken dat de EGT bij warm weer te hoog oploopt kan ik het kegeltje nog altijd een stukje inkorten.

full


Motortje loopt als een zonnetje, Nu tijd vrijmaken voor het toestelletje waar hij zich zal moeten bewijzen!

Groetjes,
Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op welk kistje ga je hem zetten?

Da's een heel verhaal...
Het is de Wonder van SIG.
Het toestelletje is 20 jaar oud. Het was destijds al een 'gepimpte' versie met dunnere vleugel en OS 32.
De laatste vijf jaar loop ik met het idee om het om te bouwen naar colibri.
Nu ik zo'n motortje heb moet ik mijn plannen maar eens uitwerken ;)

't wordt wel een project waar ik voorlopig nog meer vragen dan antwoorden heb hahaha.
Heb het net eens afgeschuimt en buiten elektro ombouw vind ik niets, dat geeft nog een extra boost :yes:
Moest het niet lukken kan ik altijd nog gaan voor de funjet, maar eerst effe kijken of het iets kan worden.

full


Ik zal van de ombouw wel een nieuw draadje maken in de categorie 'Turbine aangedreven'.

Groetjes
Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top