Kolderstok Duyfken ontdekkingsschip

Ontzettend bedankt heren voor de eerlijkheid. Het is inderdaad erg lastig om vooral de planken aan de voorkant omhoog mee te buigen met de kromming. Heeft iemand daar misschien nog tips voor?
Daarnaast zat ik ook te denken om eerst aan een Zuiderzeebotter te starten die al een houten kom heeft die alleen nog maar beplankt hoeft te worden. Dit lijkt mij een beter oefenpunt om de romp beter onder de knie te krijgen.

Vanaf waar raden jullie aan verder te gaan?

Dag Joost, hier zijn nog enkele tips over het verjongen van de latten bij de boeg, waarmee je het schotelen voorkomt; https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/page-6 Op deze pagina kun je post 108, 111 en 113 bekijken en wellicht er je voordeel mee doen. Ook op de 1e pagina van hetzelfde topic in post 4 en 5 vind je nog wat info over het beplanken.

Neem de tijd om te beplanken, want een netjes beplankte romp bepaald in grote lijnen straks de uitstraling van je model. Kijk ook regelmatig in andere verslagen, er staan er genoeg hier op het forum en bedenk dat een goede dosis geduld één van de belangrijkste eigenschappen is van een modelbouwer, Ik wens je succes met de voortgang van je Duyfken.
Aha, dus je snijd aan de voorkant de bovenkant af, dat wist ik niet. Bedankt hiervoor!

Aha, dus je snijd aan de voorkant de bovenkant af, dat wist ik niet. Bedankt hiervoor!
Inderdaad en daar moet je ruim op tijd mee beginnen, zodra het wat moeilijker word om een lat netjes te laten aansluiten bij de boeg dan moet je de lat verjongen en zal je zien dat het een stuk makkelijker gaat. Het verjongen heeft ook als belangrijke functie dat je beter uitkomt met je latten omdat het middenschip aanzienlijk breder is dan de boeg. En als je een aantal modellen hebt beplankt, dan word je daar vanzelf handiger in.

Inderdaad en daar moet je ruim op tijd mee beginnen, zodra het wat moeilijker word om een lat netjes te laten aansluiten bij de boeg dan moet je de lat verjongen en zal je zien dat het een stuk makkelijker gaat. Het verjongen heeft ook als belangrijke functie dat je beter uitkomt met je latten omdat het middenschip aanzienlijk breder is dan de boeg. En als je een aantal modellen hebt beplankt, dan word je daar vanzelf handiger in.
Ha Piet! Zojuist begonnen met het "verjongen" en ik ben er nu achter waarom het zo lastig ging. Ik wilde je even bedanken voor de duidelijke info. Zodra ik resultaat heb waar ik trots op kan zijn, deel ik het.
Nogmaals bedankt.

Wat ook je beplankingswerk (wat een woord ;) ) vergemakkelijkt is je boeg gedeelte opvullen. Zo heb je meer steunpunten en zie je de vorm duidelijker.
Wat extra werk, dat je nooit meer ziet, maar wel handig.

1755025561496.jpeg

Back