Koeling sukhoi

Vraagje aan de geleerde. Ik moet in mijn 2.1 sukhoi een betere warmlucht afvoer hebben.
Nu wil ik graag jullie advies mbt tot de te boren gaten.

Kan geen sleuven maken onder de uitlaat, zit het landingsgestel.
Kan niet daarachter boren, want daar ligt de tank en dan servo-tray.

Blijft over :

Achterin , richting stabilo
Halverwege en dan de mogelijkheid de gaten aan de zijkant te maken, of onderin de romp.

Graag jullie mening, evt met foto's/ideeen.

Gr, mark

Zoals op de foto te zien is niet veel ruimte, ook boor ik liever niet zo dicht bi de vleugelbuis.

d9790838-ed37-9121.jpg

d9790838-ed4f-17ec.jpg

Nu wel, vanmorgen nog niet.

Beetje volle bak , ik hou altijd zo aan dat de demper onder ligt en de tank erboven.

En als je dan er een balsa bak omheen zet krijg je de warmte ook niet zoveel in het model , en kan je onder in de bodem een paar alulamellen plaatsen die de warme lucht er uit laten .

Mvg Johan

Helemaal mee eens Johan. De kist is nu eenmaal op deze wijze gebouwd door de vorige eigenaar. Er is niet veel (3x) mee gevlogen en dit komt dus nu pas aan het licht.

Wil een oplossing bedenken voor de huidige setup.

Werkt lucht uit aan de achterzijde net zo goed als direct onder de uitlaat ?

Mark

Doe loeveres aan de zijkant van de neuskap aan de achterkant open maaken
die dingen zijn ontworpen om warme lucht af te voeren bij de echte bij het model werkt dat ook
je krijcht namelijk aan de achterkant onderdruk
aangezien je nu in de neus overdruk hebd waardoor je een stop krijgt in je luchtstroom word de boel te warm
wat ook helpt in de inlaatstroom van de lucht te verklijnen
dus alleen een opening in de neus direct voor de cilinder
dit verklijnt inderdaat de ingaande lucht maar zorgt er wel voor dat al die lucht langs de te koelen deelen te gelijden is
en de doorstroming word juist beter

De loeveres openen zou wel moeten werken alleen krijg je dan wel een vreemde luchtstroom door de romp. Hierdoor zou de uitlaat onvoldoende koeling kunnen krijgen wat zou kunnen resulteren in een vervormde cockpitkap bijvoorbeeld. Volgens mij is het beste maar niet het mooiste ergens in de romp een gat of meerder gaten te maken. Let wel voor een goede doorstroom moet de optelsom van de gaten wel groter zijn dan de optelsom van gaten waar de lucht binnenkomt. De loeveres openen is altijd goed en zou je moeten zien als ondersteunend in het koelprocess.

Back