Koelen motor

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Ik ben bezig een Charter te bouwen op 120% (een stuk ruimer om er een camera in te monteren).
Er is nu zoveel ruimte dat de motor helemaal weggewerkt kan worden (wil hem op z'n zijkant leggen met uitlaat aan onderkant).

De bovenkant en zijkanten gaan helemaal dicht. Er komt lucht voren in en kan alleen aan de onderkant weg.

Ik twijfel of de motor nu voldoende koeling krijgt. Bij auto's stroomt er volgens mij ook bijna geen lucht langs de motor.

M.a.w. kan dit of moet ik iets maken zodat er lucht langs de kop wordt geleid?

Robbert

Volgens mij niet als er lucht in kan van voor. Bij auto's is de luchtkoeling inderdaad heel wat minder. Ik ben sinds kort ook met auto's bezig en het meest vervelende is de koeling van die motor terwijl dit bij vliegtuigen niet het geval is...
Daarbij zijn er veel modellen die met "motorkap" vliegen. Misschien alleen niet te "dicht" maken.

Bij auto's is daarom de koelkop ook velen malen groter dan die van een vliegtuigmotor!!

Een vliegtuigmotor MOET absoluut geforceerd gekoeld zijn!

groetjes,

Marijn

Het het oppervlak waardoor de warme lucht het vliegtuig verlaat, moet groter zijn dan het inlaatoppervlak. Uit mijn blote hoofd als vuistregel twee keer groter, maar van die factor twee ben ik niet zeker.

ron van sommeren zei:
Het het oppervlak waardoor de warme lucht het vliegtuig verlaat, moet groter zijn dan het inlaatoppervlak. Uit mijn blote hoofd als vuistregel twee keer groter, maar van die factor twee ben ik niet zeker.
Interessant :!: , maar hoe zit het dan met vliegtuigen met zo een motorkap? Hebben die dan meestal te weinig koeling?

Ik heb bij mijn Corsair ook een moter kap. Nu heb ik het volgende de gedaan omdat ook hier de cap helemaal veder geen lucht door laat. Ik heb aan de achter kant de cap in geknipt en met een soort busje een openig gemaakt waar nu de warme lucht kan ontsnappen ik heb er nog geen foto van maar dat zal ik ff snel maken. het ziet er wel gaaf uit net als de grote uit voering. :lol:
Gr GJB

afb1692.jpg

hier kan je ongeveer zien wat ik bedoel. suc-7 er mee.
Gr GJB

Warme lucht heeft een kleinere dichtheid dan koude lucht. Als je een bepaalde hoeveelheid koude lucht langs je motor laat stromen zal die de warmte van de motor opnemen en dus uitzetten. Vandaar dat je een grotere uitstroomopening nodig hebt zoals Ron al schreef. Indrdaat is 2 maal groter de vuistregel maar dat is afhankelijk van meerder factoren. Als je een hele grote inlaatopening hebt (te groot eigenlijk) is een 2 maal grotere uitgang niet nodig. Wordt je motor echter erg heet en heeft dus veel koeling nodig dan is een grotere uitstroomopening nodig.
In de meeste gevallen is de oorzaak van een oververhitte motor niet een te kleine instroomopening maar een te kleine uitstroomopening!
Kijk maar eens bij een sportvliegtuigje zoals een Cessna. De luchtinlaat achter de prop is eigenlijk maar klein, ik schat ongeveer een 20 dm2. De uitstroom opening is veeeeel groter. De motorkap steekt aan de onderkant van de romp buiten de romp uit zodat er een sleuf over de hele breedte van de romp onstaat die ongeveer 10cm hoog is. Ook langs het neuswiel kan een flinke hoeveelheid warme lucht weg. Als het echt koud is moet je uitkijken dat je de motor niet te lang langzaam laat draaien anders koelt hij te veel af!!!

Wat Ron hier meldt is heel belangrijk. De lucht inlaat moet kleiner zijn dan de luchtuitlaat. Er onstaat anders een ophoping van warme lucht in de kap. Dit is dodelijk voor een goede koeling. Helaas weet ik de factor ook niet.

[edit]
Ernst blijkbaar wel
[/edit]

Een tweede punt is dat alleen die lucht die op maximaal 3 mm van de kop af langsstroomt echt lekker effectief meewerkt aan de koeling. Het beste (in een mooi gesloten kap, en volledig omsloten motor) is het om de lucht naar je cilinder te geleiden. Bijvoorbeeld zo:
koelingcilinder.JPG

OK hartstikke bedankt.
Heb weer wat te knutslen :)
Ga op de zijkant een opening maken waar de lucht weg kan.
Als hij een beetje toonbaar is zal ik wat foto's plaatsen.

Robbert

Zo heb ik het op gelost bij mijn eigen corsair. ik heb er al mee proef gedraait en tot zo ver geen problemen. Maar ik weet nog niet hoe hij zich in de lucht gedraagt of zich cool houd :lol:
afb1812.jpg

ik net hier boven gelezen dat eigelijk het gat van de warme lucht 2x zo groot moet zijn als de koude lucht in laat :oops: dat haal ik nooit moet mijn corsair dus dat is ff afwachten
afb1813.jpg

als ik de (cilnder) kop niet cool hou dan horen jullie het nog :D

Gr GJB

Dit ziet er in ieder geval geweldig uit!!!!
In mijn geval zal het nog wel ff duren voordat ik zulke brute kisten in elkaar zal kunnen knutselen.

het in elkaar zetten is geen probleem. deze was amrf, ik heb wel een paar aanpassingen(verbetering hoop ik) gedaan bv de koeling.
Het vliegen word een ander geval denk ik ik mijn bevret nog niet maar heb heb al 2 zomers gevolgen met een trainer en al heel wat uren op de pc. ben heel benieuwd. ga eerst nog wat met mijn trainenr vliegen en dan met de corsair :-) als ik er klaar voor ben met deze. ik hoor verschillende verhalen bij mij op de klup dat het een nervuse kist is. ik heb er een 15cc tunder tiger op zitten en dat is maximaal voor deze corsair. ik hoop alleen dat hij ook een beedje langzam wil vliegen. dat vind toch het mooiste. laag over het veld en dan is hij goed in beeld 8)
afb1823.jpg

ik hou van schaal samen met mij pa aleen ik van de 2e werled oorlog en pa van de 1ste. hij heeft een se5a en een elder 40 die is op dit forum ook te bewondern. Maar ik heb mijn volgende kist ook al gevonden :lol:

afb1825.jpg

de geebee.
Ik laat wel horen hoe hij vliegt.
en nu wachten op mooi weer :P
Gr GJB

Back