KMP/Esm fw-190

Volkert,

Gefeliciteerd met de maiden flight :)

Mijn FW-190 komt eind deze maand binnen !!! Yes Yes Yes !!!

Wat is het totaal gewicht van jou kist ?

Ongeveer 7,3 kg dacht ik. Dat is met 1,2 kg lood en zonder motorkap. Kap is ongeveer 3 ons dus als het goed is straks met 800gr.

Heb ook nog geen spinner, dus straks kan er nog wat lood vanaf (100 gr?)

Volkert

Heb je wat richtingroer gemixed met je gas? 2% of zo.
motor zijtrek is in orde? Heb je nagemeten of er ongeveer 1,5 graad in het motorschot zit?
Zet even je prop horizontaal en meet met een touwtje de afstand van de bovenpunt van je richtingroer tot beide propellor tips, dan kun je het meteen goed zien.
Met een beetje SOSCASTOA kom je er dan wel achter wat de hoek is.

Landen van de FW vergt inderdaad een goede vlieghand, even aan de grond frotten gaat niet werken. Het komt aan op de juiste snelheid en daalhoek, dan zonder een 3 punter te willen maken zelf door het grondeffect heen laten zakken en wachten tot het staartwiel de grond raakt. Dan pas doortrekken naar vol up.
Bij de juiste snelheid gaat de kist niet voorover (op een geploegde akker wel overigens :-) )

Laatst bewerkt:
Er zit nu nog helemaal geen mix in. Wel te adviseren?

Er zit wel duidelijk een zijwaarts-stelling in het motorschot. Heb dit niet gemeten, algehele mening is dat dit wel ok moet zijn.

Volkert

Ongeveer 7,3 kg dacht ik. Dat is met 1,2 kg lood en zonder motorkap. Kap is ongeveer 3 ons dus als het goed is straks met 800gr.

Heb ook nog geen spinner, dus straks kan er nog wat lood vanaf (100 gr?)

Volkert

Mooi gewicht ! Ik ga proberen om de mijne rond 8 kg te houden incl. cockpit en piloot ????? Aangezien ik met een ASP 160 twin ga vliegen denk ik niet dat ik meer gewicht KAN hebben.

Nog een vraagje over je retracts: ik begreep dat je alleen de motor hebt vervangen door Lado ? Is het mechanische deel van jou retracts wel goed. Ik lees namelijk berichten dat ESM gebruik maakt van messing onderdelen welke kunnen scheuren ? Ik heb namelijk de V3 versie van ESM in bestelling staan. :(

Bestelling kun je toch altijd afzeggen? Overigens, bij VQ Warbirds vervangen ze zelf dat messing deel door staal voordat ze ze verkopen aan hun klanten. Kijk hier maar:
http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=11430650

Ik heb deze:
RS 666 PAIR - Lado by E-Retract
Daarmee kun je dus upgraden.

Voor 59e upgraden ze voor jou:
http://www.e-retract.com/fr/rs666/73-montage-rs666.html
Volgens Lado is de upgrade van ESM naar Lado heel eenvoudig, maar ik had ook nog een pneumatisch setje nodig voor wat onderdelen om het aan de praat te krijgen. Volgens mij kun je een pneumatisch setje wel zo ombouwen.

Deze zijn als je nog geen retracts hebt:
RS333 74° - Lado by E-Retract
Dan nog een paar poten erbij.

Ik wilde het risico niet nemen met de ESM retracts.

Volkert

Laatst bewerkt:
Qua gewicht moet het geen probleem zijn; mijn Laser 200v is 1200 gram, de 160twin 1265 gram.

Zorg ervoor dat je de cockpit licht houdt, en de staart waar mogelijk. Misschien de alu-buis vervangen door carbon? Dit helpt echt want het grote probleem is lood nodig om het zwaartepunt goed te krijgen. Dat zorgt uiteindelijk voor het totaal gewicht.

Volkert

hamy3eve.jpg

va7ujyqa.jpg

Het leuke van een schaalmodel is natuurlijk dat hij nooit af is! Na de eerste vluchten kan ik nu verder om hem meer af te maken. Daar helaas het cockpitkapje gebroken was eerst dit aangepakt. Ik wil nu nog geen schaal cockpit maken maar onze Heinrich
(A-H Design WW2 German) heeft al een plekje gevonden! Ik maak ook nog van balsa een hoofdsteuntje.

Volkert

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand trouwens de buitendiameter van de MG151/20? Kan dit nergens vinden? Ik dacht dat deze vrij simpel na te maken is met wat buis.

Volkert

Nog wat foto's van de afwerking nu de kap erop gaat.

Met kap gaat er 300 gram lood vanaf, nu nog "maar" 800 gram! :-)

ute7u8u3.jpg

De kap heb ik aan de binnenkant voorzien van schotten, waardoor de lucht die binnenkomt niet ronddwarrelt binnen de kap maar langs de cilinders wordt geleid.

yrevara3.jpg

Ik ben zelf niet ontevreden hoe het er aan de onderkant uitziet. Als ik weer wat gevlogen heb fatsoeneer ik het misschien nog een beetje maar voor nu is het ok. Er komen 5 brandstofslangen uit (2x tanken, 2x tankontluchting, 1x carter ontluchting). De tankontluchting moet naar voren wijzen, anders kun je onderdruk krijgen waardoor de motor moeilijk de brandstof aan kan zuigen.

eda9ute4.jpg

Overigens loopt de Laser perfect zonder uitlaatdruk! Ik heb dat vroeger ook wel met OS geprobeerd maar dat lukte niet echt.

Volkert

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
jammer van die "grote" gaten in je motorkap, is precies wat "kaas met gaten..." verzwakt ook de structuur van de kap...
kon je het niet simpeler houden, door bv de ontluichting samen te brengen met een t-stuk, zodat je maar 1 uitgang hebt...?
ook voor te tanken heb je mooie tankdoppen hoor....

De voorkant van die gaten voorzien van een 3-4mm hoge "scoop" kan een enorme verbetering van de werking opleveren door het ontstaan van onderdruk.

De voorkant van die gaten voorzien van een 3-4mm hoge "scoop" kan een enorme verbetering van de werking opleveren door het ontstaan van onderdruk.

Goeie tip!

Normaals is het advies dat uitgaand 1,5x groter moet zijn dan het inkomende oppervlak. Als je zo'n scoop toepast, hoe verhoudt zich het dan?

Volkert

Behalve dat de lucht uitzet door opwarming is ook de drukverdeling in de buurt van de gaten belangrijk. Een scoop(je) helpt om locaal de druk naar beneden te brengen.
Misschien is het niet nodig.

Back