KMP/Esm fw-190

seze9uby.jpg

ezetupyp.jpg

vavu8u7e.jpg

apypusuh.jpg

4aqe3esy.jpg

Zo, weer verder gewerkt. Om te kunnen bepalen hoeveel gewicht in de neus nodig nog nodig is twee kleine latjes gelijmd aan de onderkant van de vleugel zodat ik de kist op mijn vingers kan balanceren. Dan op de plek waar ik waar straks het lood komt een zakje gehangen en als gewicht oude batterijen. Hiermee kan je snel en makkelijk bepalen hoeveel gewicht nodig is.

In totaal was 1180 gram nodig. Ik heb wel een conservatief zwaartepunt genomen (handleiding geeft aan 140mm achter vleugellijst, ik heb 130mm genomen). De motorkap is 250 gram, dan komt de spinner er nog bij. Ik verwacht dus straks 800 gram lood nodig te hebben. Daarmee komt de kist op ongeveer 7,3kg.

Verder alle uitslagen afgesteld. Moet nu de gloei-installatie nog inregelen en dan de motor laten inlopen. Het eind is in zicht!

Volkert

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
En ja hoor, alles weer op de kop, nu zelfs ook op de iPad. Wat een geemmer....

Alleen met Safari op de iPad staan ze wel goed.

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Betonnen staart zullen we maar zeggen. Zwaarste welke ik op rcuniverse zag was 19 pond (help!!!!). Die vloog nog steeds goed volgens de eigenaar. Wel met volledige cockpitkit etc.
Ik zou wel iets naar voren kunnen brengen, maar niet veel.

Vanavond ook de gloeiplug installatie afgeregeld en gecontroleerd, werkt heel mooi!

Volkert

Ga je de ontvanger niet best in wat zacht schuim wikkelen tegen de trillingen, dan is altijd verstandig...
Ik zie ook de uitlaten, standaard? Zijn ze stil genoeg, of maakt dat niet uit waar jij vliegt?
En zoveel kabels dat je vanuit je vleugel moet verbinden....ik zou het simpeler maken door andere stekkers te gebruiken zoals mpx. ?.....
Allez ik ben benieuwd naar je maiden filmpje

Futaba beveelt aan 2.4 GHz ontvangers niet in te pakken ivm warmte ontwikkeling. Ik monteer daarom maar zo met onder de ontvanger een schuim matje.
Normaal hebben viertakts een kleine uitlaat, welke goed werkt. We zullen het straks allemaal weten!

Volkert

Dit is inderdaad wat !!!! :)

Ik weet dat er veel mensen in combinatie FW-190 en een DLE30 tweetakt vliegen en ze zeggen power genoeg te hebben.

De Saito heeft 3 PK en de veelgebruikte DLE30 heeft 3,7 PK

Ikzelf wilde eerst gaan vliegen met een RCG 26 welke 2,6 PK levert en dit zou aan de krappe kant zijn, zeker als je er een full-scale cockpit + piloot inbouwd.

Als je het gewicht laag kunt houden zou de Saito FG36 voldoende moeten zijn !

Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad wat !!!! :)

Ik weet dat er veel mensen in combinatie FW-190 en een DLE30 tweetakt vliegen en ze zeggen power genoeg te hebben.

De Saito heeft 3 PK en de veelgebruikte DLE30 heeft 3,7 PK

Ikzelf wilde eerst gaan vliegen met een RCG 26 welke 2,6 PK levert en dit zou aan de krappe kant zijn, zeker als je er een full-scale cockpit + piloot inbouwd.

Als je het gewicht laag kunt houden zou de Saito FG36 voldoende moeten zijn !

Laat je niet voor de gek houden met PK's opgegeven door fabrikanten. Voor een beter vergelijk moet je kijken naar propellor/toerental. Dan specifiek voor de FW maakt het gewicht van de motor niet zoveel uit daar je toch lood moet bijsteken!

Laat je niet voor de gek houden met PK's opgegeven door fabrikanten. Voor een beter vergelijk moet je kijken naar propellor/toerental. Dan specifiek voor de FW maakt het gewicht van de motor niet zoveel uit daar je toch lood moet bijsteken!

Kan ik er dan vanuit gaan dat onderstaande motoren vergelijkbaar zijn ???

- ASP FT160 Twin 9000 rpm / 15x8 prop (methanol 4 takt)

- Saito FG 36 8300 rpm / 18x8 prop (benzine 4 takt)
- DLE 30 8500 rpm / 19x8 prop (benzine 2 takt)

Mijn voorkeur gaat uit naar een 4 takt vanwegen het geluid.

Mag ik vragen waar jij de Laser 200V hebt gekocht ?

Die saito fg36 is niet van mij maar wel een mooie tor en loopt prachtig.....
Wou het alleen even met je delen.

je geeft aan voor een 4-takt te willen gaan, mee eens :-)
En een dergelijke motor van dat vermogen zou ik zelf graag op benzine vliegen.

weinig brandstof verbruik..... niet gloeien..... goede stationair loop....

Er staat bieden vanaf 350 euro bij en dat is nu geboden door ene Frank.....
Dus mocht je interesse hebben........

Ik zag het,...... ik zit nog te twijfelen ?????????
Ik vind het vreemd dat iemand een nieuwe motor van €699 verkoopt voor de helft ??? Ik ga maar eens een mailtje sturen.

Alles wat ik tot nu toe verkocht heb ging bijna voor de helft......

Laat hem een filmpje maken oid of bel hem..... je weet het nooit.

Zelf heb je kennis genoeg om te weten of het wat is......

Diepeveen, overijsel is niet zo ver...... voor jou 1,5 uur rijden

just my two cents....

De ASP 160 twin is DE ideale motor voro deze kist. Afgelopen twee zomers heb ik samen met deze combo formatie gevlogen en de FW is een perfecte schaal combinatie.
Loopt super langzaam stationair en mooi geluid bovendien.
Maar zo te zien heb je al gekozen voor de FG36, da's wel een flinke overkill, daar kun je een 2m kist mee vliegen.

De Laser koop je rechtstreeks bij de fabrikant Laserengines.com

Interessante vraag trouwens, wat klinkt mooier, een een cylinder viertakt of een twee cylinder tweetakt.

Ik zou voor de twee cylinder gaan!

Volkert

De ASP 160 twin is DE ideale motor voro deze kist. Afgelopen twee zomers heb ik samen met deze combo formatie gevlogen en de FW is een perfecte schaal combinatie.
Loopt super langzaam stationair en mooi geluid bovendien.
Maar zo te zien heb je al gekozen voor de FG36, da's wel een flinke overkill, daar kun je een 2m kist mee vliegen.

De FG36 gaat het niet worden !!! Te veel overkill vind ik persoonlijk niet lekker vliegen !
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de ASP 160 twin.
Mag ik vragen hoeveel jou kist weegt ??? Ik ben van plan om een full-scale cockpit met piloot in te bouwen. Het gewicht komt dan op ruim 7 kg. Zou dit een probleem kunnen worden ?

De Laser koop je rechtstreeks bij de fabrikant Laserengines.com

Interessante vraag trouwens, wat klinkt mooier, een een cylinder viertakt of een twee cylinder tweetakt.

Ik zou voor de twee cylinder gaan!

Volkert

Ik ga sowieso voor minimaal een 2 cilinders :) Het liefst viertakt :)

Back