Deceptie.....
Soms heb je van die dagen dat de hobby leuk is en dat het heerlijk gaat, soms ook niet....., gisteren was zo'n dag...
Om te beginnen het licht puntje, pomp probleem is opgelost!

Bleek inderdaad té veel weerstand in aanzuig kant. De dubbele filter die ik gebruik in aanzuig was hem té veel geworden, eigelijk ook een beetje zinloos die extra filter. De motor liep nu makkelijk naar 120.000 toeren.
Had gisteren laatste gaatje voor nieuwjaar gevonden om nog te testen, was later in de middag en moest opschieten want anders wordt het donker en zie je weinig. Da's mijn nadeel, ik moet ergens heen gaan om te testen, martin kan lekker in zijn eigen paradijs draaien, héérlijk ha ha ha!
Eerst de oude GR180 maar eens proberen. Hierbij ondervond ik dus dat de motor lekker vlot naar max toeren opspoelde, had de ecu al op 125.000 gezet om verder te testen maar daar kwam ik niet, de lagers begonnen duidelijk te "zingen" en te fluiten....grrrrr! Is de gerepareerde tunnel met de stalen bussen dus toch niet goed geweest zoals Gerrit Jan al voor waarschuwde. Hier moet dus een nieuwe tunnel voor komen waar ik al een beetje bang voor was.... Temperaturen leken redlijk ok, wel vrij heet bij 120.000 740 graden maar daar wordt ik steeds minder bang van, merk dat de motor er niet zo veel last van heefd. (zie dat fabrikanten van dergelijke kleine performance motoren ook hun adverterende egt aanpassen. Zag laatst zelfs volgens mij de BF220 een max power egt van 780 geadverteerd!)
Zucht, de andere motor dan maar...., begint het ook nog eens flink te regenen grrrr, ze hadden droogte voorspeld in de middag!

nweer:
Effe wachten onder de achterklep van de auto, zeiltje over testbank, kou bikkelen...
Dan de andere motor er op geschroefd, slecht starten.....m'n start gas blikje was inmiddels al aardig afgekoeld met weinig druk.... Na twee hot-starts eindelijk aan de praat de handel, 't wordt al donker, vingers verstijven van de kou, pffff m'n gedult op de proef gesteld. Hier zit de kamer in met die té grote gaten. Daarbij had ik de gaten vóór ook wat groter gemaakt en toen liep hij over de hele range tot 105.000 erg koel. Nu daarboven is het drama, de vlam wordt duidelijk naar buiten geblazen, moest stoppen bij 118.000, ging dan over 800 graden. Het open karakter van deze kamer werkt dus niet bij piek vermogen, moet toch een stapje terug en dus een andere kamer.....
Hmmm, behoorlijk gedesillusioneerd naar huis, had stieken gehoopt dat beide motoren nu klaar zijn of iig tenminste één ervan maar ze zijn nu beide niet goed en dat is balen. In het nieuwe jaar maar weer verder, heb inmiddels al weer een aantal ideëen maar da's voor later. Tsja, dat is hobby, je experimenteerd wat en soms lukt het niet altijd, moet m'n verlies dan maar nemen, frisse moed in het nieuwe jaar ha ha ha!
Groetjes,
Gerald