kiezen kan moeilijk zijn

Hallo allemaal,

een paar familieleden zijn bezig met rc vliegen en de microbe is wat overgekomen dus dacht ik, ik ga er ook eens mee beginnen.

Ik heb ondertussen een dx6i met simulator aangeschaft om al wat vertrouwd te worden met de bedieningen en vooral een gevoel van oriëntatie te krijgen.

Maar nu een eerste vlieger bestellen. Ik twijfel zeer hard tussen de hype U Can Fly en de parkzone stinson reliant BNF.
De UCF lijkt me toch geschikter als de stinson om mee te beginnen maar de stinson vindt ik toch zo veel mooier en is meteen als BNF verkrijgbaar. Is de stinson ook geschikt als beginner of gewoon niet?

Advies is steeds welkom.

Raad kan ik je in alle geval niet geven hierover, maar als de mensen hier zeggen om voor de UCF te gaan, dan weet ik al wat ik als eerste zal kopen :D (de RTF versie, waar al zender en al bijzit wel :D )

Ik denk omdat je een DX6i zender erbij hebt gekregen dat je Phoenix gekocht hebt.
Je kan de meeste niet echt vergelijken met het echte werk (zelf gebruik ik ook Phoenix).
Ik weet niet veel over een Stinson, wel zou ik je een easystar aan kunnen raden hij is niet erg mooi maar veel betere beginners kisten zijn er niet

gr thomas

Om te beginnen met modelvliegen, dan is de keuze van een Easystar II of een Hype UCF een goede keuze. De EasyStar II is een toestel zonder landings gestel en geeft minder schade aan het toestel als je een foutje maakt. De UCF is een stapje verder om meer vertrouwd te raken met vliegtuigen die alles hebben, beide zijn wel zogenaamde 'schuimpies' , dus als je een crash heb, zijn ze zo gemaakt met wat lijm.

Ook dat je een sim met zender heb gehaald is een juiste keuze, mede ook omdat je gelijk een zender heb waarmee je dan met de Easystar of UCF kan vliegen.

Tevens raad ik je aan om in je buurt bij een modelvliegclub eens te gaan kijken, en daar eens wat vragen stellen, wellicht zal er wel iemand zijn die je een beetje op weg kan helpen.

Lees het forum maar er op na over verschillende beginners secties en alle andere aanverwante zaken.

Ik wens je veel plezier met deze hobby en succes met je eerste vlucht :)

Hier de link voor beginners : faq-beginners-rc-lees-dit-eerst

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou ook eens naar de E-Flite Apprentice kijken:
Apprentice S 15e RTF (EFL3100): E-flite - Advancing Electric Flight

Door z'n Safe systeem heb je een hulp aan boord die je in geval van paniek vaak kan redden. Een druk op de knop en de kist zal zich vanuit elke vliegtoestand weer herstellen naar een vlakke vlucht rechtdoor. Doe je dit een meter boven de grond dan gaat het alsnog mis natuurlijk, maar op veilige hoogte werkt het super.

Ik weet niet of er een BNF variant van beschikbaar is zonder zender. Hij moet nl prima te binden zijn met je DX6.

beslissing is gevallen. Na wat gesprekken in de lokale vliegclub besloten om de u can fly te bestellen. Was net een aanbieding op de webshop dus maar vlug besteld.

Goed zo Ben, en nu maar gelijk lid worden van je vliegclub en daar lessen nemen, die zullen je zeker verder helpen met het besturen van je UCF.

Denk je er ook aan om gelijk een paar extra lipo's en een goede lipo lader te halen? Anders ben je na 1 vluchtje gelijk klaar en dan duurt het laden van 1 lipo lang hoor.

Succes met je keuze en vlieg ze :)

hey, wasp
ik ben idd rond aan het kijken voor de lipo's maar wacht nog even af om te zien hoe groot de batterij mag zijn voordat ik ze best. De lader vindt ik lastiger. Ik wil graag gewoon een lader die kan werken op 220V maar gelijk ik lees zijn dit vaak tragere laders dan die met een aparte voeding werken. Daar moet ik mij nog wat in verdiepen

hoi ben,

de u can fly is een hele goede keuze, ik vlieg er zelf ook al enige tijd mee en hij vliegt erg goed.
dit zou een goede lader zijn:
HobbyKing ECO6-10 200W 10A 6S Bal/Dis/Cyc Charger w/ acc.

ik gebruik deze zelf ook al een jaar of 3 en kan hier nog jaren mee vooruit. als voeding gebruik ik gewoon een pc voeding, maar je zou bijvoorbeeld ook deze kunnen nemen:
Turnigy T-20Pro Quality 16A Power Supply 180~240V (220W)

de accu's die in de ucf moeten zijn 3s2200. dit zijn de meest simpele lipo's die er te krijgen zijn. hier ook nog een linkje:
Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack

in de ucf konden eerst ook nog 3s3000 accu's in, maar zag laatst op onze club een nieuwe ucf en blijkbaar zit er nu meer lood in de neus en kan dat nu dus niet meer (het vliegtuig word dan in de neus te zwaar).

ik hoop je wat verder geholpen te hebben. succes met de hobby.

mvg thom

Hey thom,
4 lipo's besteld wel de 25C versie op aanraden van een kennis voor het geval ik er eens een krachtige motor ofzo zou inbouwen, of een ander vliegtuigje bijkoop. Denk niet dat het veel zal maken maar de prijs maakte ook niet veel dus dat boeide me niet. De lader moet ik nog even bekijken maar zal waarschijnlijk ook wel HK worden.

Hallo Ron,

ik ben idd eerst goed te tijd aan het nemen voor het bestellen van een lader omdat het dus niet zo simpel lijkt te zijn. Daarom had ik deze nog niet besteld bij de lipo's wilde eerst nog wat rondlezen/kijken/vragen.

Met een 100watt lader kun je voorlopig wel vooruit. Bedenk dat bij hogere accu-spanning de maximaal leverbare laadstroom gaat zakken, vermogen wordt dan de beperkende factor, maar dat is bij 3s nog niet aan de orde, daarbij staat de volle 7A laadstroom nog ter beschikking.

Een deel van Limburg valt onder de CTR van vliegveld Beek,je hebt toestemming van de toren nodig om met een modelvliegtuig te vliegen. De clubs hebben die toestemming al. Waar in Limburg woon je?

Laatst bewerkt:
Back