Ken je deze nog de Channy van Svenson

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Ton van Munsteren, 24 dec 2022.

1. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Titebond is dat de geel kleurige lijm uit America , heb dacht ik vroeger wel gebruikt en werkte toen erg goed.
    Heb voor nu wel even voor een maandje genoeg lijm om weg te smeren.

2. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Heb je in Standard, premium en ultimate. Welke gebruik je?

3. beemstra

beemstra PH-SAM

Lid geworden:
    15 sep 2011
    De standaard...geweldig spul!!

4. beemstra

beemstra PH-SAM

Lid geworden:
    15 sep 2011
    Ja , Ton dat geelachtige spul.
    Dezelde als van Sig en de luxe aliphatic...
    Alleen voordeliger...

MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Juist ja die bedoel ik mooi spul, ook daar maar een keer en vat bestellen

6. Super Mario Airline

Super Mario Airline PH-SAM

Lid geworden:
    14 nov 2021
    hangt met witte houtlijm aaneen

channy2.JPG

7. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Wat een leuke kist is dit toch :yes:
    Is de downthrust volgens tekening?
    Het lijkt zo veel maar als hij er goed mee vliegt is het prima natuurlijk :thumbsup:

8. Super Mario Airline

Super Mario Airline PH-SAM

Lid geworden:
    14 nov 2021
    Er zit veel meer downthrust op dan wat op de tekening is aangegeven.
    Met de opgegeven waarde viel bijna niet te vliegen. Vanaf dat ik aan de gas kwam ging de neus omhoog.

Op aangeven van clubleden heb ik dan meer downthrust gegeven en er zit een kleine shim onder de achterkant van de vleugel. Dit kan je op de foto nog net zien. Er komt een wit stukje schuim tevoorschijn.

Dit was het eerste vliegtuig dat ik bouwde. Ik was al blij dat het vloog. Er zijn zeker een paar punten die ik nog wil aanpakken.
    De 2 wielen wegen samen 80 gram. Daar wil ik iets aan doen.
    Het zwaartepunt zit nog te ver naar voor. Maar de batterij waar ik nu mee vlieg kan nog niet verder naar achter. Dus daar ga ik nog iets op verzinnen.
    Als de downthurst moet blijven zoals hij nu is wil ik de motor in elk geval hoger vastmaken. Nu lijkt het alsof de motor onder het vliegtuig hangt.
    Maar ik heb er in elk geval al veel plezier mee gehad.

MicropropSport en strutter vinden dit leuk.
  9. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Leuk model en ja die downtrust vergroten en verminderen van de instelhoek klopt ook wel, het model is tenslotte door de modernere besturing veel lichter geworden.
    De lift die we vroeger nodig hadden hebben we nu te veel en ja dan krijg je dat bij gasgeven het model direct veel te veel wil klimmen.

Super Mario Airline en strutter vinden dit leuk.
  10. Sebastiaan3Z9

Sebastiaan3Z9 PH-SAM

Lid geworden:
    17 jun 2014
    Ik heb vernomen dat er nog een channy gebouwd gaat worden binnenkort, ergens in het noordwesten van nederland.

pappawinnie vindt dit leuk.
  11. beemstra

beemstra PH-SAM

Lid geworden:
    15 sep 2011
    ze leveren ook per gallon.....kun je weer even vooruit..

Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  12. Harry van Melick

Harry van Melick PH-SAM

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Voor wat betreft het 'downthrust' verhaal.
    Ik heb met mijn electro toestellen de zelfde ervaring (het is bijna nooit teveel ):)
    Tegenwoordig geef ik de motor zoveel downthrust dat het optisch nog aanvaardbaar is en de rest regel ik, afhankelijk van het motor toerental met 'down' via een mixer.
    Werkt, bij mij althans, prima.

Super Mario Airline en strutter vinden dit leuk.
  13. Harry van Melick

Harry van Melick PH-SAM

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Even nog iets over het houtlijm verhaal.
    Ik heb hier in Spanje de houtlijm van Action gebruikt en ik ben er totaal niet tevreden over.
    Ik heb gezocht naar mijn favoriet de Crocodile power van Pattex, niet kunnen vinden tot voor een paar dagen geleden, te laat dus.
    Ook met Titebound heb ik altijd goede ervaring gehad.

Wie heeft er overigens ervaring met de propeller-lijm van Bindan, een Zwitserse modelvlieger hier zweert erbij?

https://bindulin-shop.de/de/produkt...rleim_-das_original-_100g_flasche__BFL9L.html

14. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Gebruik Bison Houtlijm Topspeed met de blauwe band.

Harry van Melick vindt dit leuk.
  15. pappawinnie

pappawinnie PH-SAM

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Voor 25 euro had je toch een leuk doosje in 1975....(bron Avia Magazine)
    De comic er onder vind ik hilarisch :rofl:

B1F0309D-D7AC-42F7-8B3B-B4AECDF46C59_1_105_c.jpeg

16. pappawinnie

pappawinnie PH-SAM

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Oeps, dit is niet mijn project.....

De tekeningen heb ik wel hetzelfde maar dit is een foto van Caramba Models....
    Weet niet of die nog bestaat in België, maar de short kit heeft veel van het origineel.

Maar ja, ik heb een laserkit in huis, komt oorspronkelijk ook uit België, net als de Svenson dozen destijds, al liet Leon ook wel kits maken in b.v. Spanje. Ik heb een Bristol Scout doos in huis waarop staat "made in Spain..."

C35FCB68-14CE-4F00-8BD8-99D7C1A46CBA_1_201_a.jpeg

17. pappawinnie

pappawinnie PH-SAM

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Enfin, eind April toch maar es de dop van de lijmpot open geschroefd en begonnen aan het schatje.

667E469C-4D91-4BE9-AAB4-4447C75EC565_1_105_c.jpeg

Ik vind gelaserde delen met heeel veeel verlichtingsgaten niet zo fijn vintage aandoen, zodoende heb ik de neiging om dat allemaal te verstoppen achter balsa. Op sommige plekken, zoals bij de rompflanken waar je de kist beetpakt als je hem wilt opgooien, vind ik gaten waar je in grijpt dwars door de bekleding heen zelfs onpraktisch.

Ik heb dus de rompflanken verkleed met een laagje van ons geliefde hardhout....
    508BAC46-DE24-4AE3-8165-585D4B5D6E1E_1_105_c.jpeg

Ton van Munsteren, jef en Theo P vinden dit leuk.
  18. jef

jef PH-SAM

Lid geworden:
    14 jan 2011
    VERKOCHT , short kit Caramba models 40 €

DSCN0494.JPG

Groeten Jef

Laatst bewerkt: 11 mei 2024
    Ton van Munsteren en pappawinnie vinden dit leuk.
  19. pappawinnie

pappawinnie PH-SAM

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Ook het staartdeel van het uit 1 stuk gelaserde rompdeel heb ik gecamoufleerd met balsa strips, sluit mooi aan op het voorste deel en zal na bekleden een stuk meer lijken op het origineel.

DF00B6AE-B1D4-492C-8020-3097BF73D920_1_105_c.jpeg

44308594-254C-4B40-A6EA-9DF254395769_1_105_c.jpeg

Er komt een A.P. .15 Yellow Jacket tweetakt glow in te hangen ondersteboven.
    Ik weet het, die motor is veel te modern voor een Channy uit 1975, maar het oog wil ook wat en deze motor heeft een miniatuur uitlaatje aan zijn kont hangen, wat mooi verstopt in de romp buiten beeld blijft. Alleen een stukje uitlaatslang gaat straks onder de neus uitsteken, en niet aan de linkerkant een dikke demperpot die het neusje ontsiert....

Als je oplet bij alle foto's van de Svenson Channy zal het je opvallen dat ie altijd vanaf de rechterflank gefotografeerd is.
    En bij Svenson hebben ze zelfs de foto op de de doos in spiegelbeeld afgedrukt om maar niet die kant met die lelijke uitlaat te hoeven tonen!

Ik weet, veel van jullie zullen denken; Winfried, dat hoort bij een kist uit die tijd, elke kist met een (gedempte) brandstofmotor had dit, maar ik ben erg gesteld op een mooie neus (net als Obelix op die van Cleopatra)

Maar om er nou een fluitende brushless in te hangen, ging mij wat te ver.

0FD1354F-6D44-479E-B455-A2B5AE8DADC0_1_105_c.jpeg

Aangezien De Yellow Jacket (2,26 cc overigens, ondanks dat er .15 op staat) erg weinig gewicht in de schaal legt, had ik besloten dat er best een "beefy firewall" in mocht, en stevige beams er dwars door heen, die ik naar achteren wel versmald heb om meer ruimte te creëren voor de spullen achter het schot.

Als je goed kijkt op de foto's zie je dat ik een strook balsa moest toevoegen bovenop het rompneus gedeelte, anders zou de motordrager er helemaal bovenuit komen voor de juiste motordomp. Nu heb ik toch ook een 6 mm multiplex plaat gebruikt voor de drager, waardoor hij toch wat boven het rompdeel uitkomt. Ik heb daar aan de zijkanten weer wat vanaf gehaald, zodat ik een vlak gedeelte behoud voor de motorkap. 0FD1354F-6D44-479E-B455-A2B5AE8DADC0_1_105_c.jpeg

86EA9F4A-504C-4A56-83B3-AB1EE06701D4_1_105_c.jpeg

7E158822-AFAD-4783-A27D-80A155377F3D_1_105_c.jpeg

Super Mario Airline vindt dit leuk.
  20. pappawinnie

pappawinnie PH-SAM

Lid geworden:
    22 aug 2014
    romp rug plakken...
    3951E101-E3B6-4521-8983-57A00396E569_1_105_c.jpeg

Motorkap vóór.........

89B0CA1A-7BCC-46FA-B196-82D4529D7085_1_105_c.jpeg

en motorkap ná het in contour slijpen;

4992D65B-543C-440C-A89F-58EEF786051A_1_105_c.jpeg

Channy mocht al eventjes pronken op de salontafel om z'n neus te showen, de onderkant van de neus is duidelijk nog niet af.....

C76FCD18-A18A-4FDA-93F8-194ACCC8D0FF_1_105_c.jpeg

Het landingsgestel heb ik uitgevoerd in twee helften die ik na het bekleden van opzij in twee messing buisjes kan lijmen met groene Lock-Tite (zit ook zo op mijn Buzzard Bombshell en werkt perfect!)

Op de bekendste foto van de Channy (die in wit/rood met het blauwe laken als achtergrond) lijkt het of dit model vrij lange pootjes heeft, deze komen absoluut niet overeen met de kortere pootjes op de originele tekening. (eerste prototype wellicht op de foto?)

Ik heb besloten om te gaan voor de korte variant van de tekening, ook maak ik de pootjes later netjes af met bekleding en fairings aan de romp.

Inmiddels heb ik de motorkap gedeeld, het vaste gedeelte onder de voorruit, en een afneembaar gedeelte aan de voorkant om bij het tanken via een tanknippel onder de kap(!) zicht te hebben op de inhoud van de Kavan tank.

Bruno van Hoek, HansH, Frans Bal en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina