Katja boot van robbe aandrijvingsvraag

Had bij dat 3 mm asje het busje genoemd. Stukje 3 mm pijp lukt wel om een busje van te maken.
3 draden uit de motor op de 3 uit de ESC. Draait de motor verkeerd om, dan 2 draden wisselen.
Denk dat de motoren in beide bootjes wel voldoen. 7,4 Volt is prima. Worden dan wel geen racemonsters, maar dat hoefde ook niet schreef je. T.z.t. zien we de plaatjes wel. Als de askokers nog goed zijn zou je ook alleen de assen over kunnen zetten.
Succes ermee! Gr. Klaas.

Ja, als je bij een bootje de motor stil zet is er weinig roerwerking meer. Een motorboot heeft meestal een relatief klein roer(tje). Zolang een schip nog vaart loopt is er nog wel een beetje stuurwerking, maar daarna houdt het op. Ook de wind kan een spelbreker zijn. Zelf vaar ik het liefst vanuit lagerwal, want dan blaast bij een storing de wind het scheepje wel terug.
Soms sta je versteld hoe lang een servo meegaat. Mijn avatar vaart sinds 1975 en er zit nog steeds dezelfde Microprop servo in.
Ook in mijn Bugsier 3 uit 1975 heeft nog steeds dezelfde (ook Microprop) servo's. Nu vervang je zo'n Microprop servo met alu clip niet zo gemakkelijk door een andere, maar zolang ze het nog doen en niet jutteren blijven ze mooi zitten. Ook hebben deze liniaire servo's een stelschroef waarmee de neutraalstand gemakkelijk in te stellen is. Waren destijds wel duur want betaalde voor 2 zelfbouw exemplaren dik 100 gulden. Recentelijk kocht ik bij Ali 2 digitale met metalen tandwielen voor even 10 Euro. Wat dat betreft zijn de RC attributen wel een stuk voordeliger geworden. En vooral kleiner. Mijn avatar stamt uit 1962 en is de romp 1 cm dieper gemaakt om alle elektronica te kunnen bergen. Succes met de restauratie en daarna veel vaarplezier! Gr. Klaas.

Dit setje had ik nog
Oude motortje eruit ( gebroken )
Klein stripje vsn epoxy
Dat stripje op de spantjes lijmen
Dan moet dat wel goed gaan

Bijlagen

• 20250725_131724.jpg
    20250725_131724.jpg
    173,2 KB · Weergaven: 8
Hoeveel KV is die motor? En heb er erg in dat je voor een boot een regelaar nodig hebt die twee kanten op wil.
Bij een elektroboot heb je geen killswitch nodig. Alleen een aan en uitschakelaar die zwaar genoeg is om de stroom te verwerken.
Lijn bij die enkele kruiskoppeling de boel goed uit, anders gaat het ratelen. Succes! Gr. Klaas.

Volgens mij is ,t uitlijnen gelukt .
Op het motortje staat 540 ??
Ik ga jullie posts even rustig nalezen

Bijlagen

• 20250725_142126.jpg
    20250725_142126.jpg
    209,3 KB · Weergaven: 8
Vliegtuig- of bootregelaar? Denk aan smering schroefas. Uierzalf is een probaat middel! Gr. Klaas.

Back