Kanonneerboot Nr.2 van Kapitein J.C. Van Speyck / Cannoniera Olandese Nr.2 (MANTUA Art. 797)

Beste A3 Seidel,
Momenteel ben ik de Kanonneerboot Nr.2 aan het bouwen. Ik mis in mijn pakket tekening nr.3 het zg.
"lijnplan" . 'n Brutaal mens heeft de 1/2 wereld dus ik vraag heel nederig mij een copie per e-mail te sturen. Ik volg in volslagen bewondering uw bouwverslag en zou zonder uw enthousiasme niet tot een
acceptabel resultaat komen. Mijn e-mailadres is Alvast hartelijk dank voor uw moeite.

Laatst bewerkt:
Geachte heer Nelen, het is het beste om uw email adres hier niet te tonen, maar in een persoonlijk bericht aan A3 Seidel te sturen.
U heeft nu een grote kans dat er allemaal spam in uw mailbox terecht komt

Heel bedankt voor Jullie feedback. Ook zal inderdaad verslag geven...zal me ook motiveren. Wat de taal betreft gaat het well maar er zijn well veel technische woorden die ik niet ken, ondanks dat ik veel tijd op zee heb verbracht. Dus die site zal heel goed te pas komen.

Beste A3 Seidel,
Momenteel ben ik de Kanonneerboot Nr.2 aan het bouwen. Ik mis in mijn pakket tekening nr.3 het zg.
"lijnplan" . 'n Brutaal mens heeft de 1/2 wereld dus ik vraag heel nederig mij een copie per e-mail te sturen. Ik volg in volslagen bewondering uw bouwverslag en zou zonder uw enthousiasme niet tot een
acceptabel resultaat komen. Mijn e-mailadres is Alvast hartelijk dank voor uw moeite.
Goedemorgen Th. Nelen
Ik heb je even mijn E-mailadres in een persoonlijk berichtje gestuurd. (scroll naar de top van iedere pagina >>zweef met je cursor boven "postvak IN" en druk daarna met je linkermuis knop op "mijn Email adres"

Beste Adri, ik ben volkomen nieuw op dit forum.
Ik vond deze site omdat ik onlangs een Cannonier Holandese heb gekocht en zo toevallig op jouw blog terecht kwam.
Wat jij hebt gepost en de finesse van de afwerking is bijzonder.
Mijn laatste (en enige) houten creatie in de Lilla Dan van Billing boats.
Ik merk wel dat de bouwdoos van de Italianen veel minder geraffineerd is, maar dit kan alleen een uitdaging zijn!
Jouw tips & tricks zijn zeer gedetaaileerd en duidelijk, waarvoor dank (bevestigd door je volgers!)
Ik ben al voorzichtig aan de slag gegaan en hoop dit pakket tot een pareltje te herleiden.

Nogmaals, prachtige creatie! top man!

Beste Adri, ik ben volkomen nieuw op dit forum.
Ik vond deze site omdat ik onlangs een Cannonier Holandese heb gekocht en zo toevallig op jouw blog terecht kwam.
Wat jij hebt gepost en de finesse van de afwerking is bijzonder.
Mijn laatste (en enige) houten creatie in de Lilla Dan van Billing boats.
Ik merk wel dat de bouwdoos van de Italianen veel minder geraffineerd is, maar dit kan alleen een uitdaging zijn!
Jouw tips & tricks zijn zeer gedetaaileerd en duidelijk, waarvoor dank (bevestigd door je volgers!)
Ik ben al voorzichtig aan de slag gegaan en hoop dit pakket tot een pareltje te herleiden.

Nogmaals, prachtige creatie! top man!
Sta vrij om hier het vervolg van je bouwproces te plaatsen in een eigen topic. Welkom

Huidbeplanking H7 t/m H11

De volgende 5 huidplanken steken later net onder het berghout uit en zullen vanaf spant 5, 6 en 7, richting de boeg- en hek-kiel aflopend bij elk spant over de breedte verjongd moeten worden. (foto Rijksmuseum)
Bekijk bijlage 269431
Om dit nu Theoretisch in beeld te krijgen is het nodig om hiervan een schema te maken die als hulp bij het verjongen, de maat van ieder plank over ieder spant weergeeft.
We beginnen om over ieder spant de strekkende maat te meten tot de kiel, en zetten deze ‘Ware Lengte’ (WL)
in de eerste Kolom in onderstaande tabel. Bij de Kiel boeg en Kiel hek heb ik geen waarde ingevuld deze ga ik bepalen tijdens het verjongen maar zal ergens liggen tussen de 1,5 en 2 mm
Bekijk bijlage 269432
In de tweede kolom heb ik berekend hoeveel huidplanken, van 5 mm breed, ik nodig ben om deze afstand te overbruggen. b.v. op spant 6 meet ik een afstand van 98 mm, deel ik dit nu door 5 mm dan zie ik dat ik op spant 6 theoretisch nog 19,6 planken kwijt kan. (groen vlakje)
Omdat ik in mijn voorgaande bijdrage al had aangegeven dat mijn doel was om elke huidplank volledig van Boeg tot Hek te laten lopen kan ik nu berekenen hoe breed de huidgang op ieder spant zou moeten zijn als ik daar dezelfde 19,6 planken kwijt zou moeten kunnen. En dat zie je in de derde kolom hierbij deel ik de WL door 19,6 en dat geeft mij de breedte op ieder spant (b.v. spant 10 met een WL van 84 mm gedeelt door 19,6 = 4,3 mm).Verder zien we ook dat op spant 12 de WL nog maar 45 mm is, en als ik die deel door 19,6 dan heb ik nog maar voor iedere plank 2,3 mm over en dit is al minder dan de helft van de plankbreedte van 5 mm.
Hierdoor werd ik gedwongen om de lijn door te zetten naar de laatste overbrugging van spant 12 naar de kiel en dit was nog 23 mm verder. Met als gevolg dat er hier minder dan 2 mm overbleef op de kiel, ver beneden dan de het gebruikelijke verjonging van maximaal de helft van de plankbreedte.
Nu moeten we niet de vergissing maken dat de 5 huidplanken 7 t/m 11 allemaal identiek zijn en kunnen kopiëren. Iedere plank zal uitgemeten moeten worden voor wat betreft de juiste (lengte)positie waar op de plank de spanten passeert, hoe verder naar beneden hoe langer de plank gaat worden en hiermee schuift de positie van de spanten op de plank op. Even over nadenken dus!! vergelijk het maar met de bochten van een atletiekbaan, de binnenbaan (= plank 7) is veel korter dan de buitenbaan (= plank 11)
Je ziet verder ook dat de plankbreedte op spant 5, 6 en 7 maar 0,1 mm verschilt, deze kun je verwaarlozen want met 1 schuurbeweging heb je die al te pakken dus hou deze op een plankbreedte van 5 mm.

Hoe heb ik dit aangepakt:

In mijn onderstaande uitleg ligt de eerste plank H7 er al !! ik bespreek HB8†S5
1) Trek de spelden en spijkers uit de voorgaande huidplank (H7†S7) druk met een mesje de uitstulpingen die de spelden veroorzaakt hebben terug (niet wegsnijden) contoleer of ieder vlak voor de nieuwe huidgang op de spanten en Balsa vrij zijn van lijmresten en onrechtmatigheden, controleer met een kort latje over 3 spanten of het deelvlak van de vorige huidplank ( in dit geval op spant 7) op 1 lijn ligt. Eventueel in de langs-richting met een grote vierkante vijl corrigeren.
Bekijk bijlage 269433
2) Zet de kopse kant van plank HB8†S5 vlak op het kielvlak en “rol” de lat over het Balsa gedeelte totdat deze recht op op spant 2 aanligt en zet een streepje in het midden van het spant. Ga hiermee verder op spant 3, 4 en 5 en zet nog een extra (afkort)streepje, minimaal 20 mm verder dan het midden van spant 5 (†S5) en zaag op dit laatste (afkort)streepje de lat haaks af. Ik moet hier even uitleggen waarom je de de plank minimaal 20 mm verder afkort: het “uitrollen” geeft een globale positie van het spant, in werkelijkheid schuift na het verjongen en vooral bij het buigen de lat een eindje verder op richting de valse kiel, de uiteindelijke lengte van HB8†S5 tussen de kiel en het midden van spant 5 wordt langer !! en waarom ook niet, je haalt gemakkelijk uit de volle lengte van 605 mm gemakkelijk de 2 planken die de gehele huidplank 8 overspant. O ja, heb ik nog niet vermeld; bewaar alle afgekorte stukjes want die ben je nog nodig voor de inkleding van het dek.
Bekijk bijlage 269434

3) Noteer bij ieder streepje,onderaan de lat, het bijbehorende spant-nummer en stel je schuifmaat in op de maat die bij spant 2 hoort (3 mm) die je uit je zelfgemaakte “schema” haalt en teken deze maat op de huidplank af bij het streepje van spant 2, doe dit ook voor S3 =3,8 mm; S4=4,6 mm en meet of je daadwerkelijk op S5 ook de 5 mm hebt, zo niet teken deze ook af op op het streepje van S5. Verbind deze streepjes en zet deze door tussen spant 2 en de kiel (het eind van de lat), maar laat in ieder geval tussen de 1,5 en 2 mm staan.
Bekijk bijlage 269435
4) Snij nu met je mes net boven deze lijn het plankje door (eigenlijk snij ik niet maar druk het mes erdoor)

5) Schaaf,vijl of schuur voorzichtig tot de lijn, wel steeds blijven meten en vergelijken met je schema. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het schuren (begin met korrel 60) met het schuurblok “op zijn kop” op mijn werkblad. Met mijn linker twee vingers geef ik een lichte druk op de lat en beweeg de lat met mijn rechterhand heen en weer onder mijn twee vingers door en verplaats het schuurvlak steeds 1 spant lijntje verder. Tevens hou ik met mijn rechterhand de lat een klein beetje schuin vanwege de hierboven besproken “buitenbocht”, let hierbij wel op dat het brede vlak met de spant-getallen straks de buitenkant is en dus hoger moet dan de andere kant die tegen de voorgaande huidgang aan komt te liggen.

7) Zet de bewerkte lat minimaal 15 min. in een hoog glas water, spitse kant naar onderen want die krijgt de meeste bocht en wat boven blijft drijven is geen probleem want die blijft nagenoeg vlak.

8) Daarna met de plankbuiger buigen, persoonlijk geef ik hem iets meer dan 90 graden want dan kun je hem beter plaatsen.

Bekijk bijlage 269436

9) Dryfit opsluiten, hier komen de Bruna klemmen in beeld, let ook even op hoe ik “de Punt”tegen de valse kiel met een rest-plankje opsluit (niet te hard drukken, alleen opsluiten)

Bekijk bijlage 269437

10) Nadat de plank opgedroogd is, want die was nog nat/vochtig van het buigen, boor ik de spijkergaten voor met 0,4 mm, en kort nu pas de plank af op het midden van spant 5 af. Persoonlijk zet ik even een streepje op de Balsa vulstukken tot hoever ik lijm smeren moet. Nu wordt het doel van de Balsa vulsukken ook duidelijk, ik kan de kwetsbare verjonging helemaal in de lijm zetten en dmv. de 3 knop-spelden door de zijkant van de lat heen in de Balsa dwingen zo dicht als mogelijk op het Balsa te hechten.

Bekijk bijlage 269438

11) en dan vastlijmen en op 2 mm na, spijkeren, ik gebruik hiervoor nu nog mijn spits-lijmklemmen omdat de overspanning nog niet zo groot is, gebruik hier wel even een tussenliggend beschermplankje. Na huidplank H8†S5 zal dit niet meer gaan (te veel druk) en zul je over moeten gaan naar de Bruna klemmen.
Ik weet dat het hele klusje van het plaatsen van de 5 huidplanken H7 t/m 11 zeker 1 week gaat duren, ik moest er af en toe “even bij weglopen”, maar er is 1 troost dit zijn de moeilijkste 5 huidplanken en hierna komen er nog 14 huidplanken die de bodem gaan vormen en die zijn weer een stuk gemakkelijker.
BALSA hulpstukken
Omdat de bijgeleverde 3 tekeningen van Mantua totaal geen voostelling geven hoe later de rompbeplanking zal gaan lopen heb ik een uitvoerige studie gemaakt wat de historische juiste wijze van de beplanking geweest is. Ik kom hier in mijn hoofdstuk Romp Beplanking later uitvoerig op terug.
Wat mij wel al duidelijk geworden is dat er zowel aan de Boeg en Hek-zijde veel huidgangen niet zullen gaan eindigen op een spant maar daar ergens tussenin.
Het is daarom ABSOLUUT noodzakelijk de tussenliggende ruimten tussen spant 2 en 3 en rechts van spant 2 aan de boegzijde, en tussen spant11 en 12 en links van spant 12 aan de hekzijde op te vullen met BALSA. Dit geeft de mogelijheid om later de huidgangen-einden er ergens er tussenin te kunnen verlijmen.
Doe je het niet dan ben ik bang dat je romp er straks ongeveer uit zal gaan zien zoals na de ontploffing van de Kanoneerboot nr.2. Helaas blijft Mantua hier in gebreke, ze zijn niet in de doos meegeleverd en zal via de modelbouwzaak gekocht moeten gaan worden, ik had een redelijk groot stuk voor nog geen € 5,00
Balsa ruimschoots aanbrengen en verlijmen met gewone houtlijm, let even op bij de boeg dat er tussen de de langsliggers 13 (2x) en de valse kiel met de daarop gelijmde vulstukken voorsteven 16 (2x) geen Balsa komt maar ‘open’ blijven, om plaats te maken voor de ‘Apostelen’ nr. 17
Bekijk bijlage 267545 Bekijk bijlage 267544 Als de lijm gedroogd is kunnen de Balsa delen eerst ruw geschuurd en gezaagd worden en daarna fijn gemodeleerd worden. Volg hierbij de te verwachten kromming die strak de huigangen zullen gaan vormen.

Adrie, je gebruikt die lijmklemmen met fijne punt. Welk merk is dit en war te bekomen?
Ik heb me al suf gezocht, maar helaas...

ben al bijna een jaar aan het worstelen met de naweeën van een Corona besmetting.
Dat is niet zo mooi om te lezen Adrie, ik hoop toch dat het snel weer beter gaat met je gezondheid zodat je de draad weer op kunt pakken, en wij weer kunnen genieten van je geweldige verslagen :thumbsup::thumbsup:

Laatst bewerkt:
Adrie, ben je nog beschikbar om hulp te verlenen met de bouw van de Kanonnerrboot? Ik ben een Belg die in Florida woont. Ik heb onlangs deze boot gekocht vanwege de Nedelands/Belgische geschiedenis. Zonder dit forum zou ik er niet aan durven te beginnen. Waarvoor dank.

Back