kan ik dx5e gebruiken voor 2 motoren en 2 schroeven

Ik heb een dx5e 2.4 gekocht.

Kan ik deze gebruiken om 2 motoren en 2 schroeven apart te regelen dus soort schottel systeem?

zo ja hoe sluit ik die dan aan op de ontvanger

schottel systeem

Kan ik deze gebruiken om 2 motoren en 2 schroeven apart te regelen dus soort schottel systeem?

Ik denk allebei de motoren op een apart kanaal en dan in de zender mixen en daar kan je ook het aandeel van mixen instellen had ik zo gedacht

De Dx5e heeft niet veel mix instellingen, sterker nog volgens mij helemaal geeneen. Ja je kunt mixen op de zender, maar de mix verhouding is misschien niet wat je zoekt. Wellicht beter een losse mixer in de boot plaatsen, heb ik ook gedaan en zowel snelheid als bestuurbaarheid is meteen enorm verbeterd.

1 van de kanalen is elevator, de andere is gewoon gas..
Het kan makkelijk, gewoon 2 regelaars aansluiten, 1 op het gas kanaal, en 1 op de elevator kanaal, echter heb je dan geen ratel meer, en je hebt 2 sticks nodig om te varen.. niet echt handig, maar t geeft wel de optie om op die manier je motoren onafhankelijk te bedienen... zo deed ik t vroegah(haha) met mn boten ook. ligt aan de toepassing.. voor een werkschip geen probleem.. speedbootje is lastiger sturen.;)

Als je " echte" Schottels onder je model hebt hangen is een DX5E een slechte keuze geweest.
Met schottels heb je, om alle mogelijkheden goed te gebruiken, 4 kanalen nodig: 2 voor de motoren en 2 om de schottels te laten draaien. Mixen van kanalen gaat nauwelijks. Blijft 1 kanaal over voor eventuele extra functies (verlichting, sleeplier of iets dergelijks.
Da's krap an voor een werkschip.

Aansluiten:
mijn idee: beide motoren op kanaal 1 en 3 (sticks voor- en achteruit)
Als die te mixen zijn met een schakelaar: dan mixen. Dan hoef je slechts met een knuppel gas te geven (buiten de haven tijdens een sleepjob) het andere kanaal wordt dan gewoon meegenomen. In de haven, tijdens manoeuvres de mixer uitzetten, en dan kan je beide motoren apart regelen.
De draairichting van de schottels op kanaal 2 en 4 (knuppels links en rechts)
Liefst deze ook mixen, maar ik begrijp dat deze zender slechts een mixer heeft.

Als het enigszins mogelijk is: de gasregelingen (kanaal 1 en 3) voorzien van een ratel, zodat de knuppels blijven staan in elke stand. Hiermee kun je (ook zonder mixer) zonder zenuwachtig gedoe het gas op beide motoren instellen en zo houden.
Met de kanalen 2 en 4 zal deze mogelijkheid waarschijnlijk niet aanwezig zijn.

Met een dx5 is best veel mogelijk, zie: spektrum-dx5e-navy

Heb laatst op kanaal 4 (bij mij over, bovenste stick) een mini multi schakelaar gezet met vier schakel functies en twee druktoetsen in de zender. Dus de DX5 is nu 4+4 functies

Om kanaal 4 te behouden en de schakel functie te kunnen bedienen moest er een schakelaar tussen en een 5k potmeter om de twee druktoetsen te kunnen gebruiken.
één nadeel als je per ongeluk de twee toetsen tegelijk gebruikt start de zender opnieuw
op, dus ff geen signaal. Dat gaan we met een relais oplossen tzt.

Zoals Roel zegt, mixen kun je er niet mee. Zal veel creativiteit vergen dit handig en bestuurbaar op te lossen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back