kan ik als beginner met een soortgelijke vliegtuig beginnen?

Als je naar een club gaat en je neemt de tijd om te leren, dus minimaal 1x per week les, dan kan je met een leuk model beginnen als de Calmato Sports.
Dat is niet echt een suf vliegtuig.
Een ander aardig beginnersmodel is de Sebart Shark.
Het zijn geen " straaljagers " maar echte piloten leren ook niet meteen vliegen in een F16.

GJ

Een ander aardig beginnersmodel is de Sebart Shark.

H-shark30E.jpg

Het voordeel van de Sebart modellen is o.a. inderdaad dat ze snaarstrak en volkomen voorspelbaar vliegen.
(Grappig, net de site van HobbyKing, men neme een klein vrouwtje en het toestel lijkt ineens gigantisch :p )

Tja, die Sebastiano kan maar beter vliegtuigjes gaan bouwen of zo...dat vliegen lukt hem niet zo goed. :nooo:

Maar dit is toch niet wat beginners willen?
Het ziet er flashy uit, het vliegt snaarstrak en voorspelbaar.

Nee, beter een stuk piepschuim kopen wat nét door de motor in de lucht wordt gehouden en vanaf windkracht 3 bft zelf bepaald waar het heen gaat.

;)

als ik je 1 goede raad mag geven,

om degelijk te starten, koop dan een multiplex mentor.
groots en hij vergeeft al je fouten.
met rolroeren, en een ideaal beginnersvliegtuig.
zet voorlopig maar balsa en vooral jets uit je hoofd, anders zal je centen te kort komen.

leer vliegen met de mentor, en je zal het je niet beklagen.

Het is altijd zo:

Net als met mensen.
Leer eerst kruipen, het helpt bij het leren lopen zonder veel vallen en toch gebeurd dat nog wel eens.

Johan.

moest ik overnieuw beginnen met de kennis van nu kocht ik een hobbyzone supercup met anticrash technologie
dat had me een hoop gepruts gescheelt, je vliegt er zo mee weg

groet alfred

Wat ik eigenlijk nog mis.
Is een vrijevlucht zwevertje dat je goed moet afstellen om telaten vliegen.
Dat zou het eerste moeten zijn.
Als ik zie hoeveel kinderen op een vliegshow met die dingen gooien
en dan vervolgens niet vliegen.
Meestal doet een klein schroefje als extra gewicht al.
Of iets meer up of down.
Dat kan ik dus niet aan zien dus snel proberen het zwevertje in handen tekrijgen.
Probleem verhelpen en de kinderen hebben op eens veel plezier.
Vooral als je ze voordoet hoe ze moeten gooien.
5 min later is het van pappa kijk eens hoe goed ik er mee kan vliegen.
En pappa is 1 van de toppiloten op de show.:(
Want die heeft dat ook nooit geleerd hoe fijn af testellen.

Groeten Han.

Wat ik raar vind is dat er nu al een balsa model afgeraden wordt.
Als je iets toch goed kan repareren na een crash is het een balsa model.
Vliegen begint als autootjes te worden, gaat het stuk, koop je toch een nieuw onderdeel.
Terwijl je bij een balsa model alleen maar een plankje hout van een paar euro nodig hebt en hij kan weer de lucht in.

Ik wordt oud denk ik.

GJ

Wat ik raar vind is dat er nu al een balsa model afgeraden wordt.
Als je iets toch goed kan repareren na een crash is het een balsa model.
Vliegen begint als autootjes te worden, gaat het stuk, koop je toch een nieuw onderdeel.
Terwijl je bij een balsa model alleen maar een plankje hout van een paar euro nodig hebt en hij kan weer de lucht in.

Ik wordt oud denk ik.

GJ

Nee denk niet dat je oud wordt.
Maar de jeugd heeft geen zin op met een plankje in de weer te gaan.
En de wat oudere hebben geen tijd meer.
Ze zijn allemaal bezig met de socialmedia van tegenwoordig.

Han.

Ps eerste kitje de Beginner van Graupner 40 jaar geleden.
Naam zegt het al.
En heb hem nog steeds.

Wanneer ben je oud ????

Ik nog lang niet en dus bouw met plezier mijn eigen houten vliegtuigen en als ze dan ook nog eens heel fijn en soepel blijken te vliegen is de voldoenijng vele malen groter als van een kant en klaar gekocht model.

Hangar 9 had een paar 'coole' trainers... zie hier...
Hangar 9 F-22 Raptor PTS | Sport Aviator

Ondanks top reviews geen succes geworden. Voor een paar jaar terug zijn de F22-Raptors tegen dumpbodemprijzen op eBay.usa verkocht. Ver onder de 100 USD incl. motor! De kist was voorheen be-hóórlijk prijzig.
Een P-51 hebben ze nog wel... met immer nog een bijzonder hoog prijskaartje... zit er wel een motor bij... maar dan nog...
En of deze kisten zich eenvoudig laten repareren? Dan beter een vierkante doos met vleugels die alles doet wat ie moet doen... betrouwbaar lessen.

Wat bepaald of een kist 'cool' is? Tendens of trend? Als je een kist netjes weet te sturen, met feeling en techniek... dan wordt de hele 'act' vanzelf cool :mrgreen:

Zolang de kant en klare supermarktmaaltijden nog steeds niet te vreten zijn, het zout de reeds vale smaak doet verbleken... is er nog hoop voor de modelbouw...

Gegroet, Bas

Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens.
Afgelopen zaterdag foutje gemaakt met mijn Lazy Ace (35 jaar oud ontwerp uit balsa).
Motor sloeg af (bevroren carburateur??) en ik hield onvoldoende rekening met de wind.
Uiteindelijk 10 meter van het veld geland in een net geploegd en keihard bevroren veld, dus een flipover op skies :(.
Het kielvlak is in 4 brokken, en het landingsgestel krom.
Kost mij minder als 10 euro en 10 uur werk om de kist weer als nieuw te maken.
(Maak het kielvlak en richtingsroer gelijk wat groter voor het sneeuw en watervliegen).
Deze kist heeft nu tijdens honderden vlieguren 2 mid-air's en 2 crash landingen achter de rug.
Een ARF kist had allang in de vuilnisbak gelegen.
Maar zo'n stukje eigen huisvlijt blijft gewoon vliegen, sterker nog, als het goed is vliegt hij na de crash dus nog beter als toen hij nieuw was.
Wordt de kater van de pilootfout toch een beetje goedgemaakt door de trots van de reparateur.

Groeten Willem

Ja Willem... zoiets heet dan een 'evergreen' met het patina der jaren immer mooier en mooier...

Mijn eerste kist? Oer UHU van Graupner. (Thans de Pilot) En ik heb em nog steeds... patent en fit... amper plastic... een doppie en wat beugeltjes... vliegklaar... en sinds 1971!
Gelijk een DLG om te bouwen tot RC?!

Ja, sommige schaalbouwers "weatheren" of verouderen hun toestellen.
Als je maar vaak genoeg vliegt verouderd je kist vanzelf :p.
Hij is al bijna weer vliegklaar, zal morgen wat foto's maken en in het oude draadje van de Lazy Ace plaatsen.

Het was echt een harde landing op bevroren grond en toen de kist over de kop sloeg raakte het stabilo de bevroren grond.
Dit stabilo was gemaakt van zeer licht balsa van 75 gr/dm3.
Het brak in 4 stukken, al zag ik dat pas toen de folie verwijderd was, de folie hield de stukken bij elkaar (die HC folie is ook bij vrieskou nog sterk).

Toch maak ik het nieuwe kielvlak weer van licht balsa.
Dit nieuwe kielvlak + richtingsroer is een stuk groter, 757 cm2 en gaat denk ik 70 gram wegen.
Zou ik het van lite-ply maken dan wordt het een stuk zwaarder zodat ik lood in de neus moet plaatsen.
En hou zwaarder de kist hoe harder de klap bij een crash, dus dan zou ik eerder meer als minder schade krijgen.

Ik blijf zo licht mogelijk bouwen!

Groeten Willem

Zou ik het van lite-ply maken dan wordt het een stuk zwaarder zodat
Bovendien zou dan het kielvlak misschien wel minder schade hebben, maar dan gaat het op een andere (minder makkelijk te repareren) plaats nog ernstiger kapot. Het licht gebouwde deel fungeert zo als een soort 'kreukelzone' :-)

Back