Dikwijls kijken ze maar bedenkelijk als ik het vertel maar persoonlijk vind ik G4 beter geschikt om een model met glasmat te bekleden dan epoxy en wel om verschillende redenen.
- het moet niet gemengd worden en de overschot kan gewoon terug in de fles.
- het werkt gewoon veel leuker, het glasweefsel zuigt de G4 echt op daar waar je epoxy er echt moet in rollen of trekken met een spateltje.
- na het drogen komt er geen vettige parafine laag op te zitten zoals bij epoxy.
- zo goed als geen pinholes die soms lastig te dichten zijn.
- geen ondergrond behandeling nodig, ik zet alles rechtstreeks op het balsa dat wel glad geschuurd is.
- droogt snel, er kan dus snel met de andere kant van de vleugel begonnen worden al wil dat niet zeggen dat het dan al uitgehard is maar een vleugel bekleden kan makkelijk op een halve dag.
- het geeft een glashard, slijtvast en brandstofbestendig oppervlak aan uw model, dit is natuurlijk ook wel mogelijk met epoxy.
MAAR het stink als de pest, of het echt ongezond is weet ik niet maar epoxy ruikt veel minder en is toch alles behalve goed voor de modelbouwer. Vanwege de stank zet ik de stukken dan ook buiten in het tuinhuis om te drogen wat best vochtig en klam mag zijn want G4 hardt uit aan de luchtvochtingheid, dus beter niet warm en droog bij de verwarming.
EN G4 is dol op styropor dus opletten dat ze niet in aanraking komen met elkaar maar een styro/balsa (abachi) vleugel met G4 bekleden is geen probleem, ik heb nog nooit meegemaakt dat de G4 door het volledig door het hout trekt.
G4 kan ook zonder problemen gebruikt worden om twee vleugelhelften te verstevigen. Ik doe het reeds jaren. Daarvoor leg ik altijd 80grams weefsel in verschillende lagen (naargelang het model van 1 tot 3) en wel zo dat het altijd iets breder wordt zo krijg je geen dikke rand die weer moet weggewerkt worden. als de verdere vleugel ook met glas bekleed wordt begin ik met de versteviging en leg nat in nat de opeenvolgende lagen om af te sluiten met 25gr/dm² of 50gr/dm² over de hele vleugel.
Omdat G4 nogal dun vloeibaar is lijkt het me beter om het motorcompartiment met PU-constructielijm te lijmen, is eigenlijk hetzelfde goedje maar dikker het geeft ook een zeer taaie verbinding en omdat het een beetje schuimt vult het zelfs kleine gaten op. achteraf kan je natuurlijk met een goede laag G4 de boel brandstofbestendig maken, doe ik trouwens altijd.
Tot zover mijn mening en ervaringen over het gebruik van G4 tov Epoxy bij interesse wil ik nog mel eens uit de doeken doen hoe ik het op mijn modellen zet.
Dirk