Kan G4 ook ipv Epoxy gebruikt worden?

  • Topicstarter Topicstarter Biwi
  • Startdatum Startdatum
B

Biwi

Guest
Hallo,

Ik beb mijzelf laten vertellen dat ik Epoxy nodig heb om de glasmat over de 2 vleugelhelften in te smeren. Daarom koop ik dus Epoxy...

Verder heb ik G4 gekocht om de romp deels te beschermen tegen brandstof....

Nu hoor ik dat ik G4 ook kan gebruiken om de glasmat vast te zetten en zo dus de verbinding van de 2 vleugeldelen te verstevigen. Klopt dit?

En dan: Kan ik het compartiment waar ik de motor in zet ook met G4 in elkaar lijmen?

Gr Jeroen (Biwi), nu met recente avatar;)
 
Je kan in ieder geval G4 gebruiken om de 2 vleugelhelften te verstevigen met glasmat. Dat doe ik zelf ook altijd. Het enige wat je in de gaten moet houden, is dat G4 de kern van een eventuele schuimvleugel oplost. Maar voor een ribbenvleugel werkt het perfect. Schuurt veel makkelijker dan epoxy.
Iets met G4 in elkaar lijmen heb ik geen ervaring mee, maar wat zou kunnen na het lijmen is flink wat G4 in de hoeken smeren ter versteviging.
 
Geen idee of G4 voor vleugelversteviging gebruikt kan worden. G4 binnen 24 uur schuren, anders is het te hard.
Geen glasmat gebruiken voor vleugelversteviging maar glasweefsel. Glasmat is dat wilde spul met grote vezels kriskras door elkaar, voor autoreparaties. Glasweefsel is geweven zoals textiel.
 
Dikwijls kijken ze maar bedenkelijk als ik het vertel maar persoonlijk vind ik G4 beter geschikt om een model met glasmat te bekleden dan epoxy en wel om verschillende redenen.
- het moet niet gemengd worden en de overschot kan gewoon terug in de fles.
- het werkt gewoon veel leuker, het glasweefsel zuigt de G4 echt op daar waar je epoxy er echt moet in rollen of trekken met een spateltje.
- na het drogen komt er geen vettige parafine laag op te zitten zoals bij epoxy.
- zo goed als geen pinholes die soms lastig te dichten zijn.
- geen ondergrond behandeling nodig, ik zet alles rechtstreeks op het balsa dat wel glad geschuurd is.
- droogt snel, er kan dus snel met de andere kant van de vleugel begonnen worden al wil dat niet zeggen dat het dan al uitgehard is maar een vleugel bekleden kan makkelijk op een halve dag.
- het geeft een glashard, slijtvast en brandstofbestendig oppervlak aan uw model, dit is natuurlijk ook wel mogelijk met epoxy.

MAAR het stink als de pest, of het echt ongezond is weet ik niet maar epoxy ruikt veel minder en is toch alles behalve goed voor de modelbouwer. Vanwege de stank zet ik de stukken dan ook buiten in het tuinhuis om te drogen wat best vochtig en klam mag zijn want G4 hardt uit aan de luchtvochtingheid, dus beter niet warm en droog bij de verwarming.
EN G4 is dol op styropor dus opletten dat ze niet in aanraking komen met elkaar maar een styro/balsa (abachi) vleugel met G4 bekleden is geen probleem, ik heb nog nooit meegemaakt dat de G4 door het volledig door het hout trekt.

G4 kan ook zonder problemen gebruikt worden om twee vleugelhelften te verstevigen. Ik doe het reeds jaren. Daarvoor leg ik altijd 80grams weefsel in verschillende lagen (naargelang het model van 1 tot 3) en wel zo dat het altijd iets breder wordt zo krijg je geen dikke rand die weer moet weggewerkt worden. als de verdere vleugel ook met glas bekleed wordt begin ik met de versteviging en leg nat in nat de opeenvolgende lagen om af te sluiten met 25gr/dm² of 50gr/dm² over de hele vleugel.

Omdat G4 nogal dun vloeibaar is lijkt het me beter om het motorcompartiment met PU-constructielijm te lijmen, is eigenlijk hetzelfde goedje maar dikker het geeft ook een zeer taaie verbinding en omdat het een beetje schuimt vult het zelfs kleine gaten op. achteraf kan je natuurlijk met een goede laag G4 de boel brandstofbestendig maken, doe ik trouwens altijd.

Tot zover mijn mening en ervaringen over het gebruik van G4 tov Epoxy bij interesse wil ik nog mel eens uit de doeken doen hoe ik het op mijn modellen zet.


Dirk
 
Back
Top