Update 27
In bericht #41 op pag 3 bood RubenBosman aan om eventueel extra foto's te maken op de Kamperkogge, omdat hij er vlakbij woont.
Onlangs nam ik weer contact met hem op. Niet zozeer om foto's maar om enkele precieze maten van dekmeubilair ed.
Een van de maten waar ik mee zit is de hoogte van de verschansing. Op foto's is duidelijk te zien dat die tot het middel komt van personen op de kogge. Maar ook is te zien dat er drie planken zichtbaar zijn boven het dek.
Als ik dan kijk hoe dat uitkomt op het model zie ik het volgende:
Het poppetje is 33 mm. Dus 1,65 m. Hij zou dus nog 2 mm langer kunnen zijn. Maar duidelijk is dat hij dan toch maar net met zijn hoofd erboven uit komt.
Ik denk dus dat de verschansingslatten te breed zijn. Dat is één van de maten die ik graag wilde hebben.
Ik heb een lijstje van gewenste maten opgesteld en Ruben wilde dat graag gaan opmeten.
Hij nam contact op met de bootsman van de kogge om even een afspraak te maken. Toen bleek dat men de kogge in zijn winterjasje had gestoken.
De kogge is letterlijk onder zeil.
En ja, men is op de koggewerf niet erg genegen om voor mij even dat zeil eraf te halen en er weer op te doen.
En dat vind ik zeer logisch en acceptabel.
In principe kan ik wel doorgaan, maar dan moet ik veel maten/afmetingen schatten vanaf foto's. En als dat dan erg blijkt te verschillen dan blijft het je achtervolgen. Had ik maar ….....
Ik kan er nog wel een paar kleine dingetjes aan doen, en ook haar zusterschip wat verder afmaken.
Maar verder heb ik besloten ook dit model even “onder zeil” te leggen totdat ik de juiste maten heb om ermee door te gaan en bovenstaand probleem correct op te lossen.
Dat betekent niet dat ik niets te doen heb. Er staat nog een Bounty in de kast die nog voorzien moet worden van wat tuigage. Dus werk genoeg.
Wordt in het voorjaar vervolgd.