Jumbo schaal RC met rubber aandrijving: > 125 cm spanwijdte!

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 1 dec 2010.

1. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Mooi Wout!
    Het stabilo is al te groot om met Peanut mee te doen...
    Ben benieuwd!

2. gvwezel

gvwezel

Lid geworden:
    2 sep 2010
    ziet er echt groot uit maar lijkt me wel gaaf om te bouwen.
    Mischien dat er nu meer mensen warmlopen voor bigscale.
    en kunnen we in nijmegen (of de rozendaalseheide ) een Flying Aces Nationals houden van nederland :banana:.
    Dan hebben we weer een mooi nieuw evenement erbij
    .

3. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Gert-Jan, dat lijkt me ook geweldig! En dan mogen ze ook nog wel wat kleiner zijn, 50 cm tot 75 cm spanwijdte is wat makkelijker om te vervoeren. Dit model wordt inderdaad wel echt groot.

Bob,
    ik heb slechte ervaringen met de vezelrichting onder en boven verschillend te doen. Je zal zeker welvingen krijgen, maar eerder in de richting van de spanwijdte dan in de richting van de koorde. En ik kan het staartvlak gewoon vlak laten, er hoeft geen bolling of welving in.
    Ik overweeg om het model met zijde te bespannen, en dan wel over een laag tissue of mylar.

4. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    Kijk, ook met deze info wordt ik weer wijzer; bedankt!:)

5. gvwezel

gvwezel

Lid geworden:
    2 sep 2010
    wout mag ik vragen bekleden met zijde (stof dus ??) en waarom dan over mylar of tissue
    Ja probeer ook weer wat wijzer te worden:D

6. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Zijde is heel licht en sterk. Ik heb nog wat zijde van 10 g/m2 liggen en dat lijktmij heel mooi hiervoor. Maar zijde is wel hel poreus en heft veel lak nodig om luchtdicht te worden. Daarom wil ik een onderlaag gebruiken.

7. gvwezel

gvwezel

Lid geworden:
    2 sep 2010
    kijk ben ik weer wat wijzer thanks wout

8. Herbert

Herbert

Lid geworden:
    6 jan 2006
    bij mijn LB kisten bekleed ik de vleugels met japanse zijde van KDH 16 grams.alleen over de open gevallen vlakken van de vleugel,daarna bekleed ik het met dunne tissue .dat maakt de zaak oersterk en je krijgt een mooie afwerking en luchtdicht.

9. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    Draag- en stuurvlakken dus in de combi zijde en mylar. Doe je de romp dan wel alleen in zijde om gewicht te sparen?

10. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Daar had ik zelf nog niet zo over gedacht, klinkt wel slim. Ik denk wel dat je dan een duidelijk verschil gaat zien tussenromp en vleugels en dat dat minder mooi is. Voo de romp zou mylar de beste keus zijn omdat dat meteen ook goed bestand is tegen het rubber smeermiddel. Aan de andere kant kan ik met tissue al wat kleur aanbrengen. Kortom, ik weet het nog niet.

11. Herbert

Herbert

Lid geworden:
    6 jan 2006
    je zou ook litespan kunnen overwegen,heb je geen tissue of mylar nodig.
    Mijn Tomboy is daar mee afgewerkt en het blijft goed zitten ,ondanks de vette diesel smurrie .dus zal het ook tegen het rubber smeermiddel bestand zijn.

12. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Wat is litespan en waar is het te koop? Je maakt me nieuwsgierig!

13. Herbert

Herbert

Lid geworden:
    6 jan 2006
    litespan als het aangebracht is ziet er uit als tissue,word aangebracht met een strijkbout zoals folie.ik bestel het bij Bosman modelbouw in Doesburg.
    Oracover is dacht ik de fabrikant.

14. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
  15. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    @Wout:
    Volgens mij heb ik thuis nog wel ergens een stukje liggen (oranje, zwart of wit geloof ik).
    Ik kan eens kijken, dan kun je zien/voelen wat het is.
    Heb ik wel eens gebruikt voor het bekleden van F1B vleugels, maar was daar wat zwak voor...

16. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    30 g/m2 klinkt toch al weer vrij zwaar voor mij. Met zijde en mylar of tissue kan dat wel wat lichter. Bij rubber aangedreven modellen luistert het gewicht toch wel vrij nauw.

Met wat gegoogle vond ik "Litespan (weight: 28~32gsm)
    A very Light, thin synthetic fibre tissue that has been factory 'doped' with a totally fuelproof resin. Much stronger and more puncture resistant than normal doped tissue and unaffected by moisture. It is applied with Balsaloc, a heat seal adheesive. Ideal
    covering to replace tissue/dope on small models or to give a quickly prepard surface for painting."

Dat klinkt wel als handig materiaal.

17. FOX35

FOX35 PH-SAM

Lid geworden:
    27 sep 2005
    Er zijn twee lichte synthetische bespanningen die allebei gemaakt worden door de Solarfilm fabriek (grote kans dat dat weer onderdeel is van hetzelfde concern als waar Solarbo balsa vandaan komt). Het gaat om Airspan en Litespan. Ik haal ze altijd door elkaar, maar de ene is 'non-woven' en lijkt het meest op tissue, terwijl de andere een weefselachtige structuur heeft die meer aan zijde doet denken. Geen van beide hebben een eigen lijmlaag zoals Oracover en dergelijke bespanfilms, dus beiden moet je aanbrengen met Balsaloc of verdunde contactlijm die je door de film heen activeert d.m.v. een strijkbout. Beide films kun je ook enigszins spannen met de strijkbout, maar niet zoveel als bijv. Oracover.

Geredeneerd vanuit motormodellen zijn het allebei vrij lichte bespanningen, al is de ene toch weer een kwart of zo zwaarder dan de andere. Ze zijn beide zelf brandstofbestendig, maar niet of niet volledig brandstofdicht (zoals bij Mylarfilm zoals Oracover), zodat het voor motormodellen zin heeft ze nog eens te spanlakken. Voor rubbermodellen is dat niet nodig, tenzij je de bespanning waterdicht wilt maken.

Voor rubbermodellen met een spanwijdte tot 50cm zal (dun) tissue snel lichter zijn, maar zeker de lichtste van de twee zal al snel lichter zijn dan dik tissue, en voor buitenmodellen met een spanwijdte van 60-70 cm of groter is het een perfecte bekleding, dus Wout, ik denk dat voor het model dat je nu aan het bouwen bent, beide bespanningen, dus zowel Airspan als Litespan goed geschikt zijn en je de lucht van spanlak en thinner kunt voorkomen.

18. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    De staartvlakken zijn af, de bouw van de romp is begonnen. Hier wat plaatjes.

De deuren worden beweegbaar, handig om bijvoorbeeld de batterij van de afstandbesturing te vervangen.

Om een indruk van de afmetingen te geven heb ik er een Excacto-mesje bij gelegd.

19. gvwezel

gvwezel

Lid geworden:
    2 sep 2010
    ziet er strak uit wout .
    en ja je moet wel een grote voorraad spelden aanleggen bij zo'n bigscale:)

20. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    De eerste rompzijkant is nu klaar, ik ben flink bezig geweest met verstevigingsdriehoekjes te lijmen in alle hoekverbindingen. nu wil ik eerst het deurtje bouwen voordat ik de andere zijkant ga maken. De deurtjes zijn te openen, ik ben al aan het denken over een simpel en betrouwbaar vergrendel-systeem.

Deel Deze Pagina