Joesters rovan 5t.

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door joester, 22 nov 2009.

1. joester

joester

Lid geworden:
    12 mei 2007
    Nee hij rijdt verder prima zo, ik moest alleen ff wennen aan de nieuwe hitec 5755 die er nu in ligt. Hij stuurt wel lekker rap nou.
    En ik zie inderdaad ook geen verschil met de hpi hoor. Zoals je door dit hele draadje wel heen kan lezen ben ik en blijf ik erg positief over rovan.

2. Dennis23

Dennis23

Lid geworden:
    20 sep 2007
    Helemaal mee eens. Heb zelf al een tijdje de 5b en bevalt prima. Volgende week haal ik 'm uit elkaar en daar waar nodig misschien wat alu monteren.

3. joester

joester

Lid geworden:
    12 mei 2007
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Mooi filmpje, mooie auto ook. Jammer dat het geen echte HPI Baja is.

5. joester

joester

Lid geworden:
    12 mei 2007
    Wat is daar jammer aan?
    Hij was 800 euro goedkoper en ik heb inmiddels een euro of 600 geïnvesteerd in upgrades en hij is compleet bombproof nou.
    Het is een ideale oplossing voor iemand met wat minder budget zoals ik.

6. Manta

Manta

Lid geworden:
    1 mrt 2010
    FastWil is allergisch voor klonen ;)

7. Predator-X

Predator-X

Lid geworden:
    8 jun 2010
    En ik voor clownen ,is bijna hetzelfde als je het snel uitspreekt :D
    Ik heb een Shengqi staan en net als Joester compleet Bombproof, als je die paar honderd euro die je uitspaard bij aanschaf investeerd in nuttige upgrades ben ik ervan overtuigd dat je er meer plezier aan beleefd dan aan een originele RTR of SS.
    Maargoed deze discussie is al meerdere malen gevoerd en we blijven verschillende mensen met verschillende wensen houden.
    Doe wat je goeddunkt en wat het budget toelaat en aan beiden kan je veel plezier beleven.

8. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Jammer, HPI steekt veel geld in het ontwikkelen van autootjes en dan komen er een paar 'clownen' die daarvan mee willen genieten en doodleuk een ontwerp compleet namaken. Is laag. En bevordert nou niet bepaald nieuwe ontwikkelingen van HPI. Zodat het plezier er niet door bevordert word.
    En er is geen discussie over mogelijk, het is HPI en de rest is namaak.

9. jurre corally cct

jurre corally cct

Lid geworden:
    18 mrt 2007
    Hoe doet een rovan 260b/t het tegen een hpi baja 5b/t op een circuit? Is de hpi dan veel beter?

10. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Allebei de laatste nieuwe modellen recht uit de doos. Doen ze qua rijden niet zoveel voor elkaar onder. Maar de HPI is vele malen betrouwbaarder en zal dus met hetzelfde rijgedrag vele ronden langer door kunnen gaan.
    Maar dat doet er eigenlijk helemaal niet toe. Het is een kromme vergelijking.
    Zo is er ook een USA baja forum, vraag daar eens hoe en waarom.

11. Predator-X

Predator-X

Lid geworden:
    8 jun 2010
    Ik snap jouw standpunt helemaal, maar zo zullen er voor allerlei producten imitatie aftreksels verschijnen.
    Maar wees nou eerlijk ,de huidige benzine prijzen rijzen op dit moment de pan uit en stel dat er een vervanger voor de brandstof komt die 50% goedkoper is ,ga jij dan toch maar die dure brandstof in de auto gooien omdat het anders sneu is voor Shell ,autofabrikanten en ontwikkelaars die er jarenlang onderzoek en ontwikkelingen op hebben losgelaten.
    Ik denk het zomaar niet ;), ik vind de clonen een goed alternatief voor mensen de toch een hobby willen beoefenen maar er simpel weg niet de ruime financiele middelen voor hebben.
    Ik heb zelf diverse HPI´s staan en 1 enkele cloon(uit nieuwsgierigheid) ,en laten we wel wezen HPI is standaard degelijker dan de gemiddelde cloon maar ook HPI heeft onderdelen die onder de maat presteren zo uit de doos vandaan (denk aan plastic clutchbell carrier en een stuurinrichting die alle kanten op slingert).
    Wat dat betreft heeft FG dat weer beter onder controle :yes:.
    However imitatie producten uitbrengen is moreel niet verantwoord maar voor de man met de kleine beurs wel erg aantrekkelijk.

12. johannes

johannes

Lid geworden:
    9 jun 2009
    als je op dat amerikaanse forum de stelling voor legt HPI - VS - Cloon.
    dan word dat topic gelijk gesloten, dus bespaar je de moeite.

13. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    @predator: de brandstofprijzen worden bepaald door de regering en vind ik niet vergelijkbaar.
    Ik vind het gek dat mensen een nepproduct kopen voor de helft van de prijs en het daarna gaan vergelijken met het origineel? Zoals je zegt dat er op de HPI óók wel iets op aan te merken is?
    Vervolgens trek je je verglijking door naar FG??
    Je kunt een mooie FG kopen in verschillende uitvoeringen, ik ben niet helemaal op de hoogte maar ik geloof, standaard line, en een competition line. Daar zit een groot prijsverschil in, zijn dezelfde modellen en toch vergelijk je ze niet met elkaar. Dus vind ik de vergelijking met de HPI baja waar ook een ander prijskaartje aanzit t.o.v. FG niet terecht. Maar het valt me op dat de mensen die een nep product kopen altijd zichzelf moeten overtuigen met het afkraken van het origineel. Zoals: bij de echte gaat ook wel eens iets stuk. Of, het opsommen van de minder goede delen van het origineel?? Wat erg gek is aangezien ze zelf bezitter zijn van het namaak product wat in dit geval nog minder van kwaliteit is.

@Johannus: Hoe zou dat komen dan?

14. Predator-X

Predator-X

Lid geworden:
    8 jun 2010
    Ik trok ook geen vergelijking van brandstofprijzen t.ov. een ontwikkelingsproduct van HPI maar ik wou aangeven dat ook jij swicht voor een alternatief mocht dit voor handen zijn.
    De vergelijking van FG v.s HPI trok ik om aan te geven dat de standard line van FG een veel stabielere stuurinrichting heeft dan de HPI en deze dus ook steekjes heeft laten vallen in de ontwikkeling.
    Een competition Line heeft inderdaad een andere prijs-klasse en kan daarom ook niet vergeleken worden met een standaard HPI(appels en peren gedoe).
    Er zijn inderdaad mensen met een imitatie product die het origineel afkraken maar andersom gaat het er niet minder coulant aan toe.
    Vreemd trouwens dat een topic op het Amerikaanse forum van HPI v.s. clone gelijk gesloten word, Amerikanen staan er bekend om dat ze erg merk g**l zijn maar King Motor doet het erg goed op de Amerikaanse markt dus naar mijn inziens een beetje kromme insteek om die topics geen kans te geven.
    Wat ik nou eigenlijk wil zeggen is dat de clone rijders en de HPIérs elkaars wensen zouden moeten respecteren, ik rij zowel Shengqi als HPI en FG(hoezo niet merkgebonden :D) en elk merk heeft zijn voor en nadelen .
    Bij een prijsverschil van 50% zal je altijd met mindere kwaliteit genoegen moeten nemen maar het is niet zo dat een clone zijn geld niet waard is want daarvoor is het prijsverschil te groot en voor 400/500 euro kan je een mooie berg upgrades halen om de zwakke schakels te verbeteren (en nee een clone is niet 1 grote zwakke schakel ;))

15. igot

igot

Lid geworden:
    14 aug 2010
    Ach, na alle berichten van de "clone haters" gelezen te hebben krijg ik een beetje het idee dat ze nog nooit gereden hebben met een clone, en deze naar alle waarschijnlijkheid nog nooit in handen hebben gehad.

Ik heb het idee dat men nogal snel roept dat een clone slecht is, zonder ook maar enige feiten te hebben. Tuurlijk...je hebt een clone en een clone. Shengqi laat ik liever ook achterwegen..maar Rovan en King Motor zijn echt zo slecht nog niet dan de meeste denken.

Net wat men zegt, King Motor doet het juist in Amerika goed.

16. joester

joester

Lid geworden:
    12 mei 2007
    Ach zoveel mensen zoveel meningen.
    Ik heb voor mijn rovan aan 2 HPI bajas gehad en die bleven ook schades krijgen.
    Daar was ik zat van dus heb ze verkocht en deze splinternieuwe rovan voor weer gekocht met het doel hem te-upgraden totdat ie bombproof is. Dat is inmiddels aardig gelukt en ik ben er gewoon heel blij mee.
    Met het morele aspect ben ik het wel eens, het is natuurlijk lullig voor HPI, maar zonder de clones zouden enorm veel mensen niet van deze hobby kunnen genieten.(inclusief ikzelf)

17. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik heb verschillende nep delen in mijn handen gehad en ben toen tot de conclusie gekomen dat de nep delen niet van dezelfde kwaliteit zijn als de originele delen. O.a. Shocktowers en draagarmen, die waren absoluut een stuk minder en de shocktower was zelfs hol vanbinnen. Ook een alu. brace van de achter onder draagarmen lag ter demonstratie bij de Rc winkel, die heb ik met mijn blote handen dubbel gebogen. Ik zag een nep 5T kap in 100 stukjes versplinteren op de Raco2000 baan toen die met mooi spuitwerk voor de eerste keer de tafelberg nam en gewoon op zijn wielen terecht kwam.
    Inderdaad heb ik nooit zelf gereden met een neppert, maar Jah het moge duidelijk zijn dat het niet veel af kan wijken van het origineel want het is exact dezelfde auto!! Ze hebben zelfs niet de moeite genomen om de zwakke plekken van het origineel, die door de namaak rijders iedere keer opgesomt worden, te verbeteren.
    En het woord "clone" is hier niet van toepassing, dan zouden nl. ook dezelfde materialen hebben moeten gebruiken, en dat doen ze dus niet.
    Als je nep adidas voetbalschoenen koopt wil je daar niet op gezien worden daarom koopt niemand ze.
    Het is niet alleen lullig voor HPI maar ook voor diegene die met HPI rijden. Hoe meer HPI verkoopt hoe meer er kan worden ontwikkeld en hoe lager de prijs kan zijn. Nu kopen er dus mensen een namaak, het zou zomaar een origineel kunnen zijn, maar helaas een namaak dus en kraken diezelfde mensen overal het origineel af zodat er nog meer 'schade' aan de ontwikkelaars toegebracht word.
    Dus, voor weinig een mooi ontwikkelde Rc auto kopen en daarna het duurdere moedermerk afkraken.
    Is niet sjiek.

18. michael-broek

michael-broek

Lid geworden:
    6 apr 2010
    Dus fast wil je kan alleen met een hoog budget een goede bigscale rijden.??
    Dat is onzin en dat weet je zelf ook.
    Er worden geen merken afgekraakt wordt alleen gezegt dat daar ook wel eens iets mis mee is.
    Ik denk dat een gehopte clone met de nodige tuning tog beter is dan de standaard hpi baja.
    Voor het zelfde geld.
    Weet wel zeker :)

Volgens mij heb je aandelen van hpi ofzo.

Ps alles kan kappot.

Laatst bewerkt: 4 mei 2011
  19. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Ik wil toch even reageren.

Fast Wil bedoeld denk ik (en Wiljan verbeter mij maar als het niet correct is) dat het meer gaat om het namaken dan of wel/niet dat de kwaliteit minder zou zijn.

HPI heeft (net zoals de andere merken zoals Elcon, Hormann, FG, enz) de auto moeten ontwikkelen, en dat kost nu eenmaal geld.
    Het blijkt een succes te zijn, en wat gebeurd er: het wordt nagemaakt van inferieure materialen (zoals fw schrijft) en het prijsverschil is daar.
    Vervolgens investeer je de nodige euro's in verbetering, zodat je op hetzelfde geld uitkomt als een originele.
    En natuurlijk is er verschil tussen echt en namaak.
    Kijk eens naar de grote bekende kledingmerken die je in bv Turkije massaal kan kopen voor een fractie, is ook namaak. En ook daarin heb je verschil in kwaliteit.
    Één ding hebben ze wel gemeen en dat is dat ze beiden borduren op de naamsbekendheid van het merk, zonder de lasten!

Je opmerking aangaande dat het alleen voor de grote beurs zou zijn, gaat in 99% van de gevallen niet op, aangezien ze op termijn ook het geld kwijt zijn!
    Met deze opmerking kun je iedere discussie hierover doodslaan, maar dat doet geen recht aan de vraag of het ethisch gezien juist zou zijn.

Iedereen moet zelf weten waar hij/zij zijn verdiende euro's aan besteed, en ik heb al eerder gemeld dat als ik nu een Baja zou kopen dat het dan best wel eens een namaak zou kunnen worden.
    Aan de andere kant, als de gebruikte materialen dusdanig zijn als fast wil beschrijft, dan weet ik het nog niet.
    Aan mijn Baja (T) is nog niets kapot gegaan wat de schuld zou zijn van HPI.
    Geen enkel plastic onderdeel is gesneuveld (na ca 7 liter).
    In de loop van de tijd heb ik al een halve Baja aan reserve plastic onderdelen bij elkaar gesprokkeld, en tot op heden nog niets nodig gehad! Alle draagarmen zijn nog zoals ik hem kocht. En ja, ik rij er wel mee (minder dan ik zou willen, maar ja, tijd).
    Springen doe ik niet, alleen op een baan waar een schansje inzit, en dan nog voorzichtig, maar met het bashen ga ik zeker geen bulten nemen. Als ik vliegen wil, pak ik mijn vliegtuigje wel ;)

M.a.w. de discussie over de voor- en nadelen van de namaak/cloons heeft meerdere kanten. Fast wil beschrijft er één vanuit een ethisch oogpunt, en daar ben ik het geheel mee eens!

Zelf zal ik iemand niet afkraken die een namaak baja koopt, maar gebruik nu niet de argumenten dat je anders geen bic-scale auto kunt kopen, want dat is óf onzin, óf deze staat na een paar liter werkloos te kijken, omdat het baasje geen geld heeft voor onderdelen.

20. igot

igot

Lid geworden:
    14 aug 2010
    Fast Wil, de vergelijking met Adidas schoenen slaat kant noch wal. De namaak schoenen koop je niet per definitie omdat ze slechter zijn, maar omdat er geen adidas op staat. Dit noem ik merk geil. Het wil niet zeggen dat de schoenen (of auto's ;)) dan slechter zijn.

Deel Deze Pagina