Nu ik heb de romp binnen. Een mooie stevig model van de Rainbow. lengte 2 meter schaal 1:20 geheel wit ingekleurd polyester. Wel een hele grootte bak, maar dan heb je ook wel wat. Hij komt van Peter Torz uit Dresden. Hij had nog 1 romp liggen, dus op de gok maar besteld. Op zijn website staan foto's en enkele filmpjes van het zeilend model. website: Modellbootbau in Liegau-Augustusbad, Das Projekt Rainbow het filmpje staat op http://media.rc-network.de/showphoto.php/photo/2843 ik zal op mijn website een foto reportage opzetten van de bouw. ik denk dat dit wel een jaar zal gaan duren, omdat ik ook nog wat andere modellen moet afbouwen. website: contents
Hallo, Ik heb zojuist de hele post doorgenomen en mijn interesse is zeker gewekt om ook aan een J-Class schaal 1:20 project te beginnen. Jaren met powerboten gevaren maar wil de snelle vloot wat inkrimpen om vervolgens ook eens rustig aan de waterkant te kunnen vertoeven . Reeds de MM weer onder het stof vandaan gehaald en de ETNZ is bijna klaar. Hoe staat het eigenlijk met het idee om een vloot van deze boten te gaan bouwen er waren reeds wat gegadigden of gaat ieder inmiddels zijn eigen kant op kwa uitwerking van de "Plannen" en moeten we toch verder het internet afspeuren naar info? Zonde dat het nu een beetje stil is rondom dit mooie projekt. Dus mocht er nog iemand plannen hebben om aan een mal te werken hoor ik het graag, anders maar vanaf het begin beginnen en opzoek naar een goede tekening. Met vriendelijke groet, Ruben
Hi Ruben, Hier wordt nog steeds aan gewerkt. Men is bezig om de plans van de Endeavour om te zetten naar een digitale tekening. Maar dit is moeilijker dan we dachten, daar we altijd moeten vertrekken van copies en scans. Deze scans worden dan als template geimporteerd in een tekenprogram, zodat ze digitaal overtekend kunnen worden. Maar het probleem is dat als je de scans vergroot ook de lijndikte mee vergroot. deze wordt zo dik dat je tijdens het overtekenen fouten maakt. En dit is waar we, en ook het tekenprogramma (Rhino) op vast lopen. Ons 1e doel was om een 3D plug te laten frezen, en daar de mal van te maken. Maar dit lukt niet daar er te veel fouten optreden tijdens het overtekenen, en zodra we het programma de 3D skin laten renderen loopt het volledig fout. Dit is gewoon omdat door de weliswaar kleine fouten het plan niet meer strookt. Zodus proberen we nu de spanten/schotten die we nodig hebben zo nauwkeurig mogelijk te overtekenen zodat we ze met de lazer kunnen laten snijden. Het tekenwerk gebeurt door mijn oom, maar die doet het ook maar in zen vrije tijd,...en als hij er zin in heeft. :sleepy: Ondertussen wachten, en ...wachten, en een ander project beginnen groeten Raph
Hallo Raph, Bedankt voor je antwoord en inderdaad als je wat bijzonders wil moet je geduld hebben iedereen is druk tegenwoordig. Ik heb ook niet echt haast en blijf dit draadje gespannen volgen. De hele familie is er nu inmiddels bij betrokken de boot gaat er komen dat staat vast. Nu maar detailfoto's opscharrelen voor de bouw later. Kon het niet laten om toch even bij Peter Torz te informeren of hij eventueel nog een Rainbow romp kan en wil leveren dit blijkt geen probleem en gezien ik prijzen van powerbootrompjes gewend ben valt de prijs voor dit formaat slagschipromp reuze mee. Het staat echter nog niet vast hoe- en met welk model begonnen gaat worden of van scratch of met een gekochte romp. De Endeavour is en blijft een "plaatje". Met vriendelijke groet, Ruben
Ik heb ondertussen de romp van Peter, en het wordt de "Rainbow" Schaal 1:20 Ik ga hem in de staat bouwen zo als hij nu wordt nagemaakt bin Bloemsma met motor en verstelbare schroef. De winch ( RMG380) is ook onderweg. Volgende maand ga ik er aan beginnen om het schroefraam in de romp te zagen, en zal foto's plaatsen op mijn homesite: contents ondertussen heb ik al veel foto's van internet en twee boekwerken gekocht bij Bol.com deze zijn: Charles E.Nicholson And His Yachts - hardcover Enterprise to Endeavour, Third Edition - Ian Dear In de eerste staat ook het lijnenplan en spantenplan van de rainbow en veel foto's.
240 euro is het tot aan de grens met Holland verstuurd met Hermes, volgens mij heb jij hem naar een hotel laten versturen aan de grens Jan . Ophalen in Dresden is het 208 euries. Nog meer gegadigden mischien er een keer heenrijden indien er meer interesse is? Hoe is de kwaliteit van het lamineerwerk Jan, kan je daar wat over zeggen is de rommp mooi strak. Groeten, Ruben
ja, ik heb hem laten bezorgen in mijn hotel, dan waren de kosten voor Peter. Dus ik had geen verzendkosten. De romp is mooi, en overal even dik. Echter moet je wel even de buitenkant opschuren en licht plamuren. Lijkt erg, maar hij heeft de plug waarschijnlijk gebouwd met spanten en schuim ertussen, waardoor er enkele vakken kantjes in zitten. Maar dit is weg te schuren en licht te plameren.(dit heb ik al gedaan) Hierdoor komt de natuurlijke ronding weer terug.
Voor die Endeavour: Ik heb de 1:32 plannen nog steeds ter beschikking. Rhino is in principe niet geschikt om rompen te tekenen. Idd krijg je met de (standaard) Rhino vrijwel onmogelijk een strokende tekening. Een pakket als multisurf, maxsurf, fastship, etc is hiervoor beter geschikt. Ook is er een plugin voor Rhino, als ik het goed heb, gebaseerd op Fastship. Maar dat weet ik niet zeker, en ik heb er geen ervaring mee.
Hi Skiff, Thanks voor de info. Helaas kost de plug-in van Rhino te veel. En programma's zoals maxsurf-multisurf zijn natuurlijk ook niet echt gratis. Mijn oom heeft ook nog gewerkt met Pro-Lines. Hij is nu op pensioen, en heeft thuis enkel maar de basic version (free) De plans die ik heb komen van Dazzler (ook 1/32). We gaan gewoon rustig verder prutsen en zoeken. Moest er iemand ideeen hebben???? groeten Raph
DELFTship - Home kunt ge hier niet mee verder ? gratis, teken hier al heel de winter bootjes mee . Gebruik nooit een printer wel een offset van spanten toz van de waterlijnen kunt ge vrij kiezen. Offset gewoon als tekst bestand. Verschalen gaat ook volledig automatisch.
Ondertussen met delfschip model getekend van endeavour schaal 1/20 met als geg tekening zijaanzicht en afmetingen van origineel Waterverplaatsing tussen 18 en 20 kg foto prtsc van werkblad delfschip
Is wel perspectief zicht, en alleen als voorbeeld als ge een plan hebt op 1/32 kunt ge natuurlijk nauwkeuriger werken . Hoe ver is julie project ondertussen gevorderd? Ben wel geintreseerd mijn schip waar ik robot heb ingebouwd zit aan max waterverplaatsing. Dus als ik nog meer wil inbouwen zal het een schip met meer inhoud worden, of veel geld uitgeven aan lipo batt om zo het gewicht te verminderen. Op mijn weblog staat een verslag kunt ge zein wat ik bedoel.
Moest iemand een goede handleiding weten om in Delftship vanaf een lijnenplan een model in 3D te maken, graag een seintje. Beschik over goede lijnenplannen, maar bitter weinig 3D ervaring...
@ Dazzler Handleiding van dellfschip geeft een goede uitleg, als ge een plan wild invoeren in delfschip , eerst omzeten naar Z / Y offset van de spanten dan deze inporteren in delfschip. Ben omgekeerd te werk gegaan ,vrij model getekend dan geexporteerd naar offset krijgt ge een tabel Z / Y waarden van de spanten. Breng deze waarden dan over op een blad per spant (heb geen printer ). Om een plan schaal 1/32 om te zetten via offset van de spanten inporteren in delfschip, dan verschalen van model met factor 32/20 omzetting naar schaal 1/20 gebeurt aut. Als ge een VB hebt wil ik dat wel voor je testen ( heb veel tijd )