Italeri Vosper MTB - RC

Puffin

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
De 1/35 Vosper MTB is uit, mooi als opvolger van mijn S100 en de gedane ervaringen met het plastic-modeldoos-RC-ombouw-waterdichtheids-heelhouden-etc-etc gedeelte.

De eerste foto's en uitleg.

De huidige status met wat naslagwerk.
full


Gelijk maar het unieke aan dit model, de roerkokers zitten aan de buitenkant
en nu.....
full


Het roer origineel is erg klein dus 150% vergroot en van messing gemaakt.
zilver-gesoldeerd aan een as om daar later de armen naar binnen toe ook te kunnen solderen. De plaat is een ets deel maar dan verdikt met 0,5mm messing en iets naar binnen onder de romp laten doorlopen voor extra versterking.
full


Zie hier de koppeling van de roeren en de versteviging van de platen.
full


Het dek is origineel uit één deel maar dat leek me teveel om in z'n geheel verwijderbaar te maken dus 3 delen. Boeg en Hek blijven zitten. Middenstuk met stuurhuis, geschut, mast en torpedobuizen is verwijderbaar. Alles blijft op z'n plek met ± 12 magneten.
full


Het boeg deel met 4 magneten
full


Het hek deel met ook vier magneten en een verwijderbare deksel voor de roer servo ook met vier magneten (bijna niet er uit te trekken zo vast)
full


Het sluit stuk, zo uitgezaagd dat de naden langs randen lopen in het detail van het dek. 2 magneten in het midden voor het stuurhuis en 4 in het plastic verzonken aan de achterzijde, volledig onzichtbaar.
full


De servo deksel met vier magneten.
full


full


De askokers zitten er ook al in, let op de inkepingen voor de verlengde platen van het roer gedeelte. De beoogde motoren liggen klaar 1500KV 58W
full


Op het achterdek de toegang naar beneden van scharnier voorzien met daar onder de aan/uit schakelaar... die zijn we alvast kwijt.
full


De mast is een buigzaam stuk plastic, niet geschikt. Een messing variant met werkend toplicht is bijna af.
full


En 3mm leds geschuurd tot het juiste formaat en de draaden binnendoor verstopt.
full


Het geschut is klaar, en gaat ook draaien.... het vervelende met Italeri is :2gunfire: dat ze pas vele maanden later komen met de crew kit. Iemand tips voor 1/35 crew figuren? al is het maar voor dit geschut.
full


Tot slot een mooi voor aangezicht.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mmm dat is dan al de derde crew die zich hier aanmeld,... waarom toch?
 
Ik heb nog wel een Duitse S-boot bemanning die om een of reden wil deserteren... Lafaards...

Vreemd, ik meende laatst gelezen te hebben dat dit verhaal niet op waarheid gebaseerd is...


Mooi project, Maarten. Ziet er weer verzorgd uit. En gezien de 3 motoren en de te verwachten snelheid die deze gaan opleveren, zou ik de eerste proefvaart niet bij de stapstenen doen... ;)
 
O ja, met al die magneten aan boord: Ga je ook een "Degaussing-kabel" om je MTB heen trekken? De "Jerries" waren nogal kwistig met magnetische mijnen... Konden zelfs achterop de S-Boote meegevoerd worden.;)
 
Noop eerst de belangrijke zaken, boeg stapsteen bestendig maken. Gisteren de askokers afgemaakt en de bodem versterkt tussen askoker binnen en de buiten punten van het geheel. Glasvezel met thinner in het plastic gedrukt en toen een laagje epoxy, de boeg krijgt een dubbel laagje. De askokers zijn 10cm 2mm messing buis en dan een huls van 5mm doorsnede en 4 cm lang met een lager voor de m2 as. zeer soepel. Nu het kleurschema aan het uit puzzelen en een nummer zoeken welke het gaat worden. Er is niet zoveel van bekend welke boot waar en welke kleur etc.

Hier een engelsman die ook hetzelfde zoek werk heeft gedaan:
http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=157110

En nog een bouwer met de kleurtjes:
http://www.militarymodelling.com/forums/postings.asp?th=63715&p=2

En degene die zich druk maken om hoeveel schroefjes in de intercomspeakerschakelaarbedieningsklepje zitten:
http://www.armorama.com/modules.php...ex&req=viewtopic&topic_id=164950&page=1&ord=1
 
Laatst bewerkt:
Bouw gaat gestaag wacht op de schroeven en nog 2 ESC. Wel wat verder gekomen met de research:

Er zijn er meer maar een aantal hieronder waren in ENG/NL dienst en van deze is beeldmateriaal.... volgt nog.

Hr. Ms. Sperwer - Wikipedia

Hr. Ms. Sperwer (MTB 235) ook bekend als Hr. Ms. MTB 235 was een Nederlandse motortorpedoboot. Het schip werd tijdens de Tweede Wereldoorlog, direct uit de bouwlijn bij de scheepswerf Vosper uit Portsmouth, van de Britten gekocht.[1] De Sperwer werd samen met de Arend, Valk en de Buizerd gekocht voor 100.000 Britse ponden. Het bedrag was volledig afkomstig uit het Prins Bernhardfonds. De Sperwer maakte deel uit van het 9e M.T.B.-flottielje dat eerst onder Brits en later onder Nederlands commando stond. Tijdens de Tweede Wereldoorlog voerde de Sperwer patrouilles uit op het Kanaal. De uitdienststelling van het schip op 16 december 1944 was een gevolg van het overplaatsen van manschappen van de motortorpedobootdienst naar de havendetachementen in bevrijd Nederland. Ruim een jaar later, in februari 1946, werd het schip verkocht.[2]

Hr. Ms. Arend (MTB 203) ook bekend als MTB 203 was een Nederlandse motortorpedoboot. Het schip was vernoemd naar de Arend, andere Nederlandse motortorpedoboten waren ook vernoemd naarroofvogels. De Arend werd tijdens de Tweede Wereldoorlog, direct uit de bouwlijn bij de scheepswerf Vosper uit Portsmouth, van de Britten gekocht.[2] De Arend werd samen met de Valk, Sperwer en de Buizerd gekocht voor 100.000 Britse ponden. Het bedrag was volledig afkomstig uit het Prins Bernhardfonds. De Arend maakte deel uit van het 9e M.T.B.-flottielje dat eerst onder Brits en later onder Nederlands commando stond. Tijdens de Tweede Wereldoorlog patrouilleerde de Arend Het Kanaal. Hier zou het schip ook verloren gaan doordat het op 18 mei 1944 ten zuiden van Boulogne op een zeemijn liep.[3

Hr. Ms. Valk (MTB 204) ook bekend als Hr. Ms. MTB 204 was een Nederlandse motortorpedoboot. Het schip werd tijdens de Tweede Wereldoorlog, direct uit de bouwlijn bij de Britse scheepswerfVosper uit Portsmouth, van de Britten gekocht.2 De Valk werd samen met de Arend, Sperwer en de Buizerd gekocht voor 100.000 Britse ponden. Het bedrag was volledig afkomstig uit het Prins Bernhardfonds. De Valk maakte deel uit van het 9e M.T.B.-flottielje dat eerst onder Brits en later onder Nederlands commando stond. Tijdens de Tweede Wereldoorlog voerde de Valk patrouilles uit opHet Kanaal.[1]
In de nacht van 26 op 27 september 1943 was de Valk samen met de Kemphaan en Stormvogel betrokken bij de succesvolste actie van de Nederlands motortorpedoboten. Bij deze actie werd op vijftien zeemijl ten zuiden van Boulogne-sur-Mer en ongeveer één zeemijl uit de Franse kust een Duits konvooi aangevallen. Bij deze aanval wisten de Nederlandse motortorpedoboten de drie vijandige schepen tot zinken te brengen namelijk het patrouilleschip V 1501 en de transportschepen Madali (3.019 ton) en Jungingen (800 ton).[1]
De uitdienststelling van het schip op 16 december 1944 was een gevolg van het overplaatsen van manschappen van de motortorpedobootdienst naar de havendetachementen in bevrijd Nederland. Ruim een jaar later in februari 1946 werd het schip verkocht.[2]

Hr. Ms. Buizerd (MTB 240) ook bekend als Hr. Ms. MTB 240 was een Nederlandse motortorpedoboot. Het schip was vernoemd naar deBuizerd, de andere Nederlandse motortorpedoboten zijn ook vernoemd naar roofvogels. De Buizerd werd tijdens de Tweede Wereldoorlog, direct uit de bouwlijn bij de scheepswerf Vosper uit Portsmouth, van de Britten gekocht.[1] De Buizerd werd samen met deArend, Valk en de Sperwer gekocht voor 100.000 Britse ponden. Het bedrag was volledig afkomstig uit het Prins Bernhardfonds. De Buizerd maakte deel uit van het 9e M.T.B.-flottielje dat eerst onder Brits en later onder Nederlands commando stond. Tijdens de Tweede Wereldoorlog voerde de Buizerd patrouilles uit op het Kanaal. De uit dienst stelling van het schip op 16 december 1944 was een gevolg van het overplaatsen van manschappen van de motortorpedobootdienst naar de havendetachementen in bevrijd Nederland. Ruim een jaar later, in februari 1946, werd het schip verkocht.[2]

Een van deze zal het wel worden, gek genoeg hebben ze alle vier een ander kleurschema gehad, met ook nog eens diverse wisselingen.
 
Als ik mag vragen welke merk motoren je gebruikt, en welke snelheids regelaars.
Je gebruikt 2 snelheids regelaars voor 3 brushless motoren?????
Trouwens mooi model.
Groetjes,
Frankwin
 
Beste Peter

Dit is geen MTB, maar een Elco. Da's de Amerikaanse tegenhanger van de (Britse) MTB en de (Duitse) Schnellboote.
Veelal actief geweest in de Pacific.
En ja, het is een mooi model... en zéér bekend bij Maarten! (Hij heeft er zelf ook eentje staan thuis...)
 
Merk brushless motoren is ergens uit verwegistan, maar de reviews waren redelijk en niet duur natuurlijk. Ik wacht nog op 2 ESC omdat die in backorder stonden eentje heb ik er al. Brushless motoren moeten elk hun ESC hebben. (3x Graupner brushless control 18A).

De ELCO ken ik die staat in bijna klaar stand in de kast. De 3 motoren die nu in de Vosper gaan waren eigenlijk daarvoor bedoeld. Ik had in de ELCO schroef assen gemaakt, maar die zijn niet best, ervaring met mijn S100 en nu de Vosper zorgen wel dat die ook eens af komt. Moet wel zeggen dat de Vosper iets praktischer is dan de ELCO qua inbouw ruimte.
 
Hier wat beeld van de Vosper in NL dienst.

full


full


De 240 in andere kleurstelling
full


Reuze stapstenen???
full


full


In Dover
full


full


Mmmm is dat niet de schavuit van oranje??
full


Yep... dat is 'm
full


Het boefje...
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Maarten,

Het ziet er erg mooi uit al! Ik heb ook met een schuin oog gekeken/wat onderzoek gedaan naar deze kit maar toch besloten om de Tjerk Hiddes te bouwen.

Bij dat onderzoek(je) kwam naar voren dat de 'Nederlandse' MTB's 70 voet waren

http://nl.wikipedia.org/wiki/MTB_203

In de link staan de meters maar omgerekend is 69.8 voet (afgerond 70) terwijl de Vosper van Italeri de 72 voet versie is. Voor de rest heb ik weinig tot geen verschillen gezien. De ontwikkelingen volgden zich snel achter elkaar op, de bewapening werd steeds zwaarder voornamelijk. Bij mijn weten hebben 'wij' in de oorlog ook geen andere dan de 70 voeters gehad.

Dat boekje van Larive is inderdaad zeer de moeite waard! Ik ben het tegengekomen maar heb toen (geldtechnisch gesproken) voor een boek over eigentijdse oorlogsschepen, voornamelijk die uit China.

Ik volg je op de voet!

Groeten,

Ruben
 
Zo even een update: Motoren ingebouwd dusdanig dat ze verwijderbaar zijn, schroef-as-vet toevoer gemaakt, indeling voor de lipo en ESC, roer servo platvorm, ontvanger hoog en droog platformpje, schroeven gemonteerd, achtersteven verlijmd, bekabeling uitgezocht en nu tijd om de onderzijde een kleurtje te geven, ga die schroeven niet nog een keer afplakken. Als het weer droog is een paar foto's maken einde van de dag.

Electronica voor de aansturing ook bedacht: 5 kanaals DX5 navy is de zender. Een dubbel 2 polig relais aan kanaal 5. Op gas stick 1 alle drie de motoren aan bij relais uit.
Als het relais is geactiveerd blijft linker motor op stick 1 (linker) de midden motor gaat uit en de rechter naar stick 2, zo heb ik controle over beide buitenste motoren. Helaas zal de midden motor een beetje remmen maar voor langzaam varen niet erg. Zodra het vrije sop er is gaan ze alle drie weer aan. Min puntje is dat het het omzetten alleen kan als beide sticks op nul staan anders pakt de ESC het signaal niet.
 
En wat vorderingen gemaakt.

Een vers kleurtje kan geen kwaad:
full


3x 25mm Raboesch D-type
full


De middelste is nog origineel, de buitenste zijn hun puntje kwijt vanwege het roer.
full


De motor installatie, de bijgeleverde frames gemaakt tot een set van 3 en deze doormiddel van 3 inbusjes in de romp gemonteerd. Los van de as, in zijn geheel uitneembaar.
full


Voorin de 3 ESC in een behuizing met het lipo alarm. Naast de lipo de ontvanger en het relais om van 3 schroeven op 1 kanaal naar 2 op 2 kanalen.
full


Het geheel aan:
full


En een overzichtje van het geheel.
full


Nu tijd om te testen:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top