Wanneer je een symetrisch profiel gebruikt zoals op de tekening dan is een kleine instelhoek noodzakelijk om te zorgen dat de vleugel draagkacht opwekt. Hoeveel is geheel afhankelijk van het profiel, het vleugeloppervlak en de snelheid waarmee je vliegt. Gebruik je een profiel met een grote liftcoëfficient dan is een kleinere instelhoek nodig. Maak je de vleugel kleiner dan is een grotere instelhoek nodig en ga je sneller vliegen dan is weer een kleinere instelhoek nodig. O ja, hoe hoger je gaat vliegen hoe groter die instelhoek moet worden maar dat telt voor ons modelvliegers niet want daarvoor komen onze modellen niet hoog genoeg.
Een tijd geleden heb ik ook een model bedacht en gebouwd en zat met hetzelfde probleem. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een ingebouwde [edit] instelhoek van 0 graden en dat bleek geen slechte keuze. Bij hoge snelheden is maar een hele kleine invalshoek van de vleugel nodig. Omdat er geen instelhoek is moet dus de neus van het vliegtuig iets "up" wijzen. Dat bleek maar zo weinig te zijn dat je het nauwelijks aan het hoogteroer kon zien. Aan het vliegbeeld was het helemaal niet te zien.
Ik ben bang dat wanneer je voor 2 graden of meer gaat kiezen dat je dan bij hogere snelheden down moet gaan sturen. Dat is lastig vliegen. Daarom denk ik dat 1 graad, misschien 1,5 graden ruim voldoende is en dat je ook met 0 graden kan werken alleen moet je dan altijd een klein beetje "up" trim hebben.