instelhoek

knikvleugeltje

In Memoriam
Hallo,
even een vraagje.

De instelhoek (als ik het goed zeg) van mijn b25 van eurolight is op dit moment 0,5 graden. Dit lijkt me erg weinig.
Dus het verschil tussen vleugel en stabilo is +0,5. (EWD)

Heeft iemand een idee?

Taco.

0.5 is geen abnormale instelhoek hoor.. voor F3A toestellen zou het eerder te veel dan te weinig zijn.

Hoe vliegt het ding?

het 'ding' vloog 300 meter, daarna kaboem.
Dus ik ben aan het elimineren.

de ontvanger heb ik opgestuurd voor controle.
Ik heb een proef gedaan bij huis op de fiets, en met 3/4 uitgeschoven antenne gaat de ontvanger bij 250 meter al in de failsafe.
Maar ik wilde ook weten of de instelhoek wat weinig was.

Gr.
Taco.

Door een verkeerde instelhoek, zal een toestel niet 'ontploffen', tenzij je de instelhoek op 90 graden zet misschien.

Te weinig kan eigenlijk niet, mits je voldoende motorvermogen hebt. Er zijn veel wedstrijdvliegers die tegenwoordig zonder instelhoek vliegen. Het toestel beschrijft daarbij zowel bij level als inverted vlucht een boogvorm richting grond, indien er niet gestuurd wordt. Dit houdt in dat het toestel altijd iets achterover geneigd zal vliegen en het rechtuitvliegen wat lastiger wordt (je moet immers altijd up geven), maar de figuren worden er weer makkelijker door.

Of 0.5 de juiste instelhoek is voor een B25, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat dat niet het eerste zou zijn waar ik naar zou kijken als een toestel crashed.

Hoe ging de crash?

Als een instel hoek verschil minimal in de negatieve gaat kan die wel plotseling de neus naar beneden nemen en afstorten .

Dit kan bij snelle modellen ook heel snel gaan . :o

Uit elkaar vliegen gebeurt niet bij verkeerte instelhoek .

Ik meet een EWD ook altijd na met een liniaal en waterpas . ;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt:
Bij de start had ik na zo'n 250 - 300 meter geen 'contact' meer. Ontvanger ging in de failsafe.
Ja, en als je dan niet opnieuw contact krijgt, is het einde oefening.
Zender stond op dat moment op 10,2 Volt. Ontvanger in de buurt van 6 Volt.

Taco.

Het instelhoekverschil zal dat niet veroorzaakt hebben maar....als het wat groter was geweest (zeg 2 tot 3 graden) zou hij wellicht stabiel zijn blijven glijden (mits zwaartepunt goed en uitgetrimd). Groter EWD zorgt ervoor dat je toestel uit zichzelf uit een duik komt doordat het stabilo bij toenemende snelheid meer gaat "drukken" en de neus omhoog brent. Andersom, bij een stijgvlucht neemt de snelheid af, gaat het stabilo minder drukken en zakt de neus. En dus blijft hij uit zichzelf min of meer met een constante snelheid in een licht golvende baan vliegen.

De instelhoek (als ik het goed zeg) van mijn b25 van eurolight is op dit moment 0,5 graden.

Ik vraag het maar even voor de zekerheid ... is die 0,5 graden de hoek tussen de horizontale lijn en de platte onderkant van de vleugel? Of heb je de lijn van leading edge naar trailing edge genomen? ... dat is van het punt waar de lucht het eerst de bolle voorrand raakt naar het midden van de achterlijst.

Ron, als we dan toch gaan verbeteren.
Een instelhoek is in het profiel vastgelegd, dat is per profiel verschillend.
Meestal wordt er met instelhoek de invalshoek bedoelt.
De hoek waaronder de vleugel gekanteld staat ten opzichte van het stabilo / vulchtlijn.

GJ

GJVO, dat is wat hier het geval is, met de 'ewd-waage' van MPX gemeten.
Dan kom ik op 0,5 graad verschil.

Maar daar lag idd het probleem niet.

De ontvanger had 'ontvangproblemen' , ik heb hem opgestuurd, en er is een nieuwe antenne op gekomen.
Ik denk dat er een verborgen probleem was, bijv. een breuk in de kabel.
Voor de zekerheid heb ik nu de antenne ook nog eens buiten de romp gelegd.

Taco.

Back