Instelhoek van vleugel bij een canard model.

Ik heb zelf een model ontworpen die ik wil gaan bouwen. En die heeft een canard vleugeltje voor zitten.
Ik vroeg me af of de instelhoek van je vleugel t.o.v je hoogteroer dan ook positief moet zijn zoals een 'normaal' vliegtuig, of dat dat juist negatief moet zijn omdat het hoogteroer nu voorop zit.
Mijn gevoel zegt dat hij nog steeds positief moet zijn, dus net als bij een normaal vliegtuig, maar mijn gevoel laat mij wel eens in de steek dus...... :cry: . ff checken zeg ik dan.

Groeten Maarten.

Ik heb nog even op het internet gekeken naar het vliegtuig waarvan mijn idee kwam: de x-29 van NASA. En als je op de fact sheet kijkt:
EG-0092-01.gif

Dan zie je dat de vleugel t.o.v het hoogteroer een negatieve instelhoek heeft (naar beneden). Is dan mijn vraag al opgelost of is het bij een zwever anders, want ik maak er een zwever van namelijk??

Alvast bedankt

Als je goed kijkt zie je dat de vleugel een tipverdraaing heeft.
De instelhoeken bij een canard zijn niet zomaar te geven. Over het algemeen zit er een instelhoekverschil in van tussen de 4 en 8 graden.
Hetgeen betekend dat de hoofdvleugel 0 graden heeft en de canard enkele graden. klein werpzwevertje maken en hiermee gaan experimanteren tot je de goede hoeken hebt.

De X-29 Darpa is een zeer super kritische kist om als model na te maken. Je begint al gelijk met de 2 moeilijkste dingen tegelijk. Als eerste een canard en als 2de een vleugel met pijlstelling naar voren. Niet echt aan te raden voor beginners of mensen met weinig ervaring.

Nou kijk ten eerste wordt het geen replica van de X-29 want ik bouw en vlieg alleen zwevers, maar het idee stamt van de X-29 af(ik zag het plaatje en was verkocht). Het ging er mij alleen maar om of de instelhoek negatief of positief was tenopzichte van het hoogteroer.

En ten tweede kun jij helemaal niet weten aan de hand van die 17 jaar die hier links staat of ik een beginner ben en iemand met weinig ervaring. Want dat ben ik niet. Ik vlieg namelijk met van alles van de Acro = snel (stuntzwever) t/m sunriser = zeer langzaam en ook nog normale zwevers. En alles is zelf gebouwd. Nou wil ik natuurlijk ook niet zeggen dat ik allemaal kei goed ben overal in enzo maar ik ben iniedergeval geen onervare beginner.

En ten derde nog bedankt voor het antwoord op mijn vraag. :D

Groeten Maarten.

ps. die tipverdraaing had ik ook wel gezien

Dag Maarten,

Ik had me al eens voorgenomen om als eerste met een PSS van deze kist aan de helling te verschijnen, maar je bent me voor waarschijnlijk!

Met betrekking tot Canardstabilo's moet je er ook nog mee rekenen dat het wenselijk is dat de Canardvleugel eerder overtrekt als de hoofdvleugel. Daarom worden vaak een hogere Cl gekozen voor de canardvleugel. Een procentje meer Camber wil wel eens helpen.

Een goede indicatie voor de noodzaak dit toe te passen zijn neigingen om niet door te knikken maar over te gaan in een soort butterfly, na een overtrek. Bij een goedontworpen canard kan de hoofdvleugel niet overtrekken, doordat de canard al overtrokken is voordat dat het geval is. De hoofdvleugel wordt dan weer onder een lagere hoek aangestroomd en de kist kan snelheid oppikken.

Succes en laat beslist even weten hoe het afloopt met deze kist!

maarten zei:
En ten tweede kun jij helemaal niet weten aan de hand van die 17 jaar die hier links staat of ik een beginner ben en iemand met weinig ervaring. Want dat ben ik niet. Ik vlieg namelijk met van alles van de Acro = snel (stuntzwever) t/m sunriser = zeer langzaam en ook nog normale zwevers. En alles is zelf gebouwd. Nou wil ik natuurlijk ook niet zeggen dat ik allemaal kei goed ben overal in enzo maar ik ben iniedergeval geen onervare beginner.

Ik zeg ook niet dat jij geen ervaring hebt of een beginner bent. Dit was in het algemeen bedoeld. Dit zijn experimentele dingen welke je soms vele hoofdbrekers kunnen kosten.

Begin eens met de Canard een hol profiel te geven en een instelhoek van 4 graden, dan kun je de vleugel op 0 of 1 laten. Voor de vleugel zou ik dan een leuk zweefprofiel nemen. En als je een vleugel neemt met pijlstelling naar voren dan maak daar een tip verdraaiing in van maximaal 2 graden. En als je de kans hebt bekijk dan ook eens de bouwdoos van de Sonic-Liner van Multiplex, goed gekopieerd is beter dan slecht ontworpen.

Ik zal zeker laten weten hoe het vorderd met dit project. Op het moment ben ik alleen met een ander vliegtuig bezig, die over een week af is ofzo en dan ga ik met de X-29 glider (zo heb ik hem gedoopt) beginnen.

Theo Coenen, welk hol profiel stel je dan voor?? Ik heb nu Eppler 205 genomen omdat dat een veel gebruikt profiel is en omdat het makkelijk bouwt vanwegen de vlakke onderkant. Met een hol profiel moet je allemaal van die steuntjes gaan maken enzo.

Als je van dat Eppler 205 profiel de roeren iets "omlaag" stelt heb je al een "hol" profiel. Deze oplossing is wel niet officeel getest maar zal best wel werken.

Maar ik blijf bij mijn tip maak eerst een werpzwever in die vorm en ga daar mee testen, als je dan de instelhoeken hebt dan kun je gaan bepalen welke profielen je het beste kunt nemen.

Ik had eigelijk als idee om de tijdelijke romp zo te bouwen dat je de vleugel telkens gemakkelijk een ander instelhoek kunt geven.
(Ik wil namelijk een tijdelijke houten romp bouwen en als het werkt maak ik een mooie positieve mal waavan ik weer een epoxy-glasvezel/koolstof romp van kan maken.)

Dit is hoe hij er uiteindelijk uit moet komen te zien. Maar dan wel met motor voorin natuurlijk.

wijziging: Waarom werkt mijn plaatje niet??? :cry:

Ligt niet aan jou hoor 't is een bug in de forum-software. ;)

Mooi toestel trouwens! Ben je later ook van plan de tekeningen vrij te geven? :razz:

Ik weet nog niet of ik de tekenening vrij geef. Hij moet namelijk eerst vliegen. Tegen de tijd dat hij vliegt (of niet :? ), en hij vliegt goed dan zal ik er zeker over denken om de tekening ook aan andere mensen te geven. Moet je wel kunnen plotten want hij is in autocad gemaakt.

Maar ik ben nog niet begonnen met de bouw ervan omdat het vliegtuig dat ik nu aan het bouwen ben een beetje vertraging heeft opgelopen, daarbij komt nog dat we drie weken op vakantie gaan. Dus het duurt nog wel een tijdje eer dat ik begin met het bouwen.

Ik ben iniedergeval blij dat je hem mooi vind dat streelt mijn ego weer :wink:

Vergeet niet t.z.t. een bouw-draadje te starten he! ;)

Veel succes :)

Back