Phoe....ik zal proberen morgen een uitgebreide meetsessie er in te gooien Jaap. Ik kan wel perentages gaan gooien maar zonder de yutslagen erbij heb je er nog niets aan denk ik
Heerlijk... nu mis ik alleen mijn gevoel dat ik lekker daar op de duin heb gestaan.... Tof hoor, wil ik ook
Daar komt hij Jaap: Hoogte +13/-13 Richting +35/-35 Hetzelfde in alle vlucht-fases. Uitslagen vleugel in Cruise Rol 1 (buitenste): +14/-14 Rol 2 (binnenste): +10/-10 Flaps: 0/0 Richting 40% met rol mee Geen diff. Flaps niet mee omdat ik daarmee vrijwel geen uitslag omhoog haal. (Hier had ik achteraf een schuin kantje moeten schuren op de flaps) Zo rolt hij vlot (alles relatief natuurlijk!) en is hij snel een bocht in gestuurd. In de opname vloog ik nog met 50% richting gemixed en dan gaat de neus een beetje omlaag als je single-stick een vlotte bocht in stuurt (was wel zien denk ik) Vleugel in Thermiek: Flaps 2mm down en rollen hier netjes op aan gesloten. (Niet nagemeten maar op het oog afgesteld) 30procent diff op rol 1 en 2 Flaps +3/-3mm mee met rol Ri 50% mee met rol Hij wordt zichtbaar langzamer en navenant langzamer op rol. Ik heb voor een beetje diff gekozen in de hoop zo iets minder weerstand te hebben en ik het idee heb dat hij dan net even subtieler een bocht in te sturen is. Ik ga hier nog verder mee spelen of er meer diff kan, dan minder richting-mix nodig is en wat dat dan doet met het stuurgedrag. Flaps laat ik nu wel mee gaan omdat ik gelezen heb dat meneer Wurtz dat adviseerd met 6kleppers. Hij zegt, als ik het goed begrepen heb: Uitslag van buiten naar binnen 1-2/3-1/3. Ik haal alleen met de flaps die 1/3 omhoog niet dus heb ik het symmetrisch gelaten op het maximale wat ik daar haal in thermiek. In deze stand kon ik, 50meter voor het duin, een paar meter klimmen op iets dat op thermiek leek, bochtstraal was hooguit 10meter en zag er heeel vet uit! Speed heb ik niet, wel een start stand waarbij ik alleen de flaps 2mm laat zakken zonder diff of ri-ho mix. Mister T-tip was opgevallen dat je dan merkbaar sneller hoogte-meters pakt. Dit heb ik niet getest omdat ik de motor gisteren niet gebruikt heb. Remmen (niet helemaal de juiste term maar ik gebruik het voor het gemak even zo) Butterfly op mijn linker ('gas')stick Flaps maximaal omlaag, ik haal net de 90graden niet maar 80/85 wel. Rol 2 13mm omhoog (is de maximale servouitslag) Rol 1 neutraal. Hoogte via een curve mee gemixed: op 30% remmen al 35% down en op 100% naar 60% down. Alle alle landingen (ik ga niet vliegend instellingen veranderen) waren probleemloos in de hand met op het eind vrijwel geen correctie op hoogte meer nodig. Dit is waar ik gisteren op ben uitgekomen maar aangezien ik het erg leuk vind om met die instellingen te prutsen, zal ik hier in de toekomst vast nog wel eens een procentje of wat aan bijstellen. Oh ja....ik heb die 20gram lood er weer uitgehaald. Cg is theoretisch 5mm naar achteren gegaan, dat kan ik thuis pas na meten. Daar werd hij wendbaarder en gevoeliger van (Duh!) en bochtjes liep hij nu door zonder naar binnen te vallen. Uitslag op hoogte heb ik vooralsnog niet aangepast want ik had niet de indruk dat hij er nerveus op was en ik het sowieso prettig vind om lekker veel uitslag op hoogte te hebben. Kan je hier wat mee?
(Het is wel allemaal ook persoonlijk he!....ik ben geen prof. en volg voor een groot deel mijn gevoel voor wat ik prettig vind )
Snap ik, vandaar ook mijn insteek om jouw waarden als uitgangspunt te houden. Uiteindelijk pas ik ook alles weer maar persoonlijke wens aan
Heb gisteren wel een Introduction zien vliegen van een nieuw clublid. ..dat wordt mijn volgende als de X-RES af is. ..!
Alhoewel wel een beetje overbodig natuurlijk als je al een Inside hebt. .. Wel heerlijk ongecompliceerd met alleen hoogte en richting. ..prima floater ook hoor!
Je kan bij Hoellein geloof ik wel apart de Insidevleugels bestellen. Ik twijfelde bij aanschaf van de Inside of ik voor de vleugels ook de Introduction erbij zou kopen om ook een beetje RES te kunnen vliegen maar koos uiteindelijk toch voor de Andreas
Hallo Kees, Ja, ik ben er ook wel blij mee. Hij deed het zaterdag weer lekker. De eerste keer dat ik er mee vloog dacht ik eigenlijk dat hij stuk was.....hij wilde niet naar beneden Ik ben er ook van overtuigd dat het in dit draadje zal gonzen zodra er een mooie dag is geweest met weinig wind en goede condities. Inside of Introduktion, het vliegt m.i. allebei gewoon uitmuntend. Maar ik heb zoals ik vertelde zitten twijfelen of ik er geen Inside vleugels bij zou kopen. Het beetje extra gewicht dat het meebrengt aan extra servo's e.d. kan weinig kwaad, de mijne weegt 920 gram en met 4 extra servo's e.d. zit je nog maar net over de kilo. Het is niet altijd windstil in NL en dan heeft dat n.a.w. ook zijn voordelen. Dit zou voor mij overigens de enige denkbare reden zijn om de Inside vleugels erbij te kopen, voor de dagen met wat meer wind. Verder draait hij ook gewoon rondjes op een stuiver als het moet. En eigenlijk zoals bij Justus geef ik die 135 euro welke Hoellein vraagt voor een Inside vleugelset liever uit aan een AndREas van 134,90 euro. Op mijn beurt heb ik me zaterdag ook weer zitten vergapen aan het carbon F5J geweld van Henk en Arno. Ook gezien wat er met zo'n CFK kist mis kan gaan als ze elkaar raken in de lucht en ervaren wat er kan gebeuren als je rustig float over het veld terwijl er net iemand een DLG naar boven slingert. Het gaat allemaal maar langzaam tegen de wind in dus de DLG zou er dwars doorheen zijn gegaan als Adrie niet tijdig had weggestuurd Gr. Paul