Die Inside is een heerlijke floater, ik heb het vandaag live meegemaakt. Ik zou gang maken mannen. Deze periode is perfect voor de Inside.
Gang maken.... Gaat gestaag! Naast het bouwen aan de b4 van martijn komt het folien van de inside ook steeds verder. Nieuw voor mij om in 1 stuk te folien met scharnier en al, maar gaat goed tot dusver!
Ik ga straks filmbeelden plakken ter inspiratie!....het is echt een fijn ding en heel anders dan de Climaxx.....ze vullen elkaar mooi aan!
Mooi rustgevend filmpje Justus, lijkt wel slow-motion, maar zo rustig was het echt! O, wacht, het staat hier nog niet...
Dinsdag was het dan eindelijk zo ver! Het beloofde een windstille zonnige dag te worden, wel een beetje fris maar sinds wanneer liggen we daar wakker van??? Aangezien ik al een tijdje bij Jacob in het hoge noorden op bezoek wilde heb ik hem gevraagd of hij tijd en zin had om een paar uurtjes te vliegen. Gelukkig zat hij al net zo lang op mooi vliegweer te wachten dus heb ik de Inside en de (weer verder) aangepaste Climaxx achterin gegooid en heb ik Gorredijk opgezocht in de navigatie van de Avalanche Dat was toch nog ff 2 uur tuffen dus eerst een bakkie pleur Alvorens we ruimte in de auto konden maken voor de Climaxx van Jacob: Jacob's vliegstekkie is op 2 minuten rijden van zijn huis en is, voor iemand die in de randstad is geboren en getogen, een oase van rust en ruimte......echt een mooie omgeving om te wonen zeg! De vliegtuigen lagen dus snel klaar op het zeiltje. (De Climaxx was dus ook mee....later meer daarover) En met toch wat lichte maiden bibbers stond ik snel klaar met de Inside. Eerst een filmpje??.....maar wel doen he......de meesten lezen het hele verhaal toch niet en klikken eerst naar de bewegende beelden Het eerste (en tot zover enige) probleem kwam meteen naar boven: Door de wel heel erge softstart van de regelaar gaat de prop niet meteen hard genoeg draaien en blijft de geklapte propellor hangen achter het schuifpennetje van het luikje. Ik ga een klein bobbeltje van balsa schuren dat aan die kant voor het pennetje valt en zo het blad er net overeen duwt. De eerste klimvluchten waren met de 12x6,5 propellor. Daarmee klimt de Inside rustig omhoog......een beetje te rustig naar mijn smaak. Volgens de Altis-log zat ik rond de 5m/s en het gaat betrouwbaar omhoog maar gevoelsmatig te traag. Ik heb later de 13x7 er op gezet en dat vond ik prettiger, daarmee klimt hij 7m/s en dat voelde als beter bij het karakter van de kist passen. Ik moest vrij veel down geven met klimmen dus daar moet ik nog even een mixer voor instellen maar verder gaat hij als een streep omhoog en het grote genieten begint toch pas als de motor uit gaat. Dit is echt een floater en heel rustig en gestaag begint hij netjes te lopen waar je hem naar toe stuurt. Hij reageerd heel netjes en direct op de roeren zonder nerveus te worden, waar de Climaxx bij een beetje wild knuppelen ook meteen onrustig wordt (tenminste....mijn Climaxx) blijft de Inside gewoon goed sturen. Er was redelijk wat lichte thermiek aanwezig en die is heel goed te herkennen. Hij tilt duidelijk een vleugeltje op, of de neus gaat een beetje omhoog en het tempo (dat al laag was) loopt er uit. Daarna kan je zelf kiezen of je vlakke rondjes of steile rondjes wil draaien. Hij kan bijna om zijn tip heen draaien maar ook met minimale input hele grote vlakke rondjes en alles zonder nare eigenschappen. In het leerproces met de Orca lukte het mij geregeld om hem als een blaadje uit de lucht te laten vallen.....nou....met de Inside moet je dan wel heel erg je best doen!! Hij is gewoon uitermate geschikt om niet met sturen bezig te zijn maar puur concentreren op of je nu wel of niet in een bel zit. Voor de landing had ik 2 mogelijkheden geprogrammeerd. Eentje conventioneel, met de flaps maximaal omlaag en de beide rolroeren 30% omhoog. De andere met de flaps omlaag, binnenste rolroeren maximaal omhoog en de buitenste een klein beetje omhoog. Die laatste is duidelijk de beste, veel controle en heeeeeeeeel langzaam landen! Wel moet ik nog veel meer down mee mixen...ik zat op 30%, daar heb ik gedurende de dag 40% van gemaakt maar 60% kan ook wel. Het is verder dus gewoon een hele fijne zwever waarbij je je wel moet realiseren dat hij gewoon langzaam is. Hij kan wel tempo maken, ik denk dat hij heus een goed windkracht 3 ook wel kan hebben maar meer ook niet. Ik ben er heel erg blij mee!! Dit model, in combinatie met goed gezelschap, het mooie weer (het was 6 graden maar het voelde als 16), de rust en de omgeving kan ik deze vliegsessie bijna vergelijken met een meditatie-sessie. En dat terwijl ik dat laatste nog nooit gedaan heb!! Jacob verwoorde het mooi: "Dit lijkt wel een middagje op een berg in Oostenrijk!
Het hele (heel leuke) stuk doorgelezen maar ?? niksniegevondennie over De Climaxx ... Nou was de Inside al climax genoeg natuurlijk
Komt nog Bob....ik werd gespamd om dit zo snel mogelijk online te zetten. Ben nu aan het knippen en plakken om de Climaxx te beschrijven maar ff kort: Die heeft naast S3150's op rol en flaps nu ook een schambeck 1025 erin, is 220gram afgevallen en voelt elke keer dat ik er mee vlieg als thuiskomen! Maar dat hoort niet in het inside draadje maar in de loop van de middag vertel ik de rest;
Dan de Climaxx….mag het hier? Het heeft met de Inside te maken want ik ga proberen om het verschil tussen de 2 te laten zien. Maar goed…..insiders weten dat dit mijn 2 de Climaxx is…….Whahahaha…leuk!..in een Inside-topic over insiders praten!! Opnieuw: Mijn vliegmaatjes weten dat dit mijn 2de Climaxx is. Mijn heerlijke (motorloze) Climaxx 1 is in Oostenrijk verticaal de grond in gedoken en diezelfde avond heb ik de nieuwe bouwdoos weer besteld want die kist heeft vanaf de 1ste minuut altijd geklikt bij mij. Het is niet de snelste, wendbaarste, beste thermieker en ga zo door maar ik vind hem zo lekker ‘aan de knuppel’ hangen en zo prettig sturen dat het de kist is die ik vrijwel altijd wel mee heb. Nu had Climaxx 2 wat aanloop probleempjes, o.a. met de servo’s die ik uit de gecraste had overgezet. Deze leken in orde maar gaven 1 voor 1 allemaal de geest waardoor ik een greep in mijn bakje met werkeloze servo’s heb moeten doen. De enige set van 4 die ik had liggen waren S3150’s, met tegenlagers van Servorahmen.de. Ietwat overkill voor een climaxx maar de servo’s zijn goed en ik heb ze dus waarom niet?? Zo heb ik er een tijdje mee gevlogen…… Maar nog niet optimaal. De regelaar had een lage BEC-spanning en niet veel capaciteit waardoor ik genoodzaakt was met een aparte ontvangeraccu te werken. (aparte BEC had ook gekunt maar had ik toen nog niet) en daarnaast zat ik met een veel te voorlijk zwaartepunt door mijn keuze van componenten. Een 1000kv Dymond met een 12x6,5 en een 3S2600. Klimmen deed hij goed maar alles aan accu zat maximaal naar achteren en nog was het het nét niet. Toen ik onlangs de Orca van een andere motor had voorzien bleef die ‘oude’ aandrijving net zo over als de servo’s en “niet omdat het moet maar omdat……..” heb ik een nieuw motorschot gemaakt en de Schambeck 1025 een plekje in de neus gegeven! Om die motor niet te zwaar te belasten (daarom ging hij uit Orca) heb ik er niet de ‘g##le’ RFM-S 16x8,5 bladen erop zitten maar ‘gewone’ Cam-Carbon 14x8’s. Grootste voordeel van de operatie was het gewicht. De motor is veel lichter, de bijbehorende YGE regelaar heeft wel een goede BEC waardoor de ontvangeraccu weer weg kon en de YGE is ook maar de helft van het gewicht van de Dymond regelaar dus in totaal heb ik 220 gram gewonnen en zit de Climaxx nu weer op een redelijke 1620 gram. De vliegmiddag in Gorredijk was dus niet alleen om de Inside in te vliegen maar ook om te kijken wat er allemaal veranderd is aan de Climaxx. Hoe vliegt hij nu en hoe doet deze motor het met deze kist? Ik zal meteen zeggen: Het is geen straf om de tijd, die nodig is om de Inside accu’s te laden, weg te knuppelen met de Climaxx zoals hij nu is! Qua vermogen is het zeer indrukwekkend! Trekt horizontaal uit de hand weg en met 1 tikje up doet hij de rest verticaal zonder zichtbare vertraging. 20 seconden is meer dan voldoende motorloop en dan over naar zweven. Ik hoef niemand uit te leggen dat 13% gewichtsverlies duidelijk merkbaar is maar nog belangrijker is de betere ligging van het zwaartepunt. Hij stuurt nu weer zoals ik het mij herinner van Climaxx 1. Ik denk dat iedereen wel een model heeft waar hij/zij ‘iets’ mee heeft. Mijn Twin Astir is puur jeugdsentiment en een voor mij zeer waardevolle model-erfenis, mijn Carrera Favorit heb ik het mee geleerd, de Orca is pure prestatiegenot en de Climaxx….ik weet het niet…..elke keer dat ik er mee vlieg voelt het als thuiskomen na een lange reis. Dat is voor mij een blijvertje en hij vliegt nog steeds heerlijk! We hebben de hele middag goed uit gekeken naar vogels. Er waren vele meeuwen die lieten zien dat de meeste thermiek zo ver weg was dat wij er niet konden komen. (doen ze expres volgens mij….ze lachen er ook nog bij als ze het doen!!) maar tijdens een vlucht, die Jacob toevallig aan het filmen was, hoorden we wat roofvogel gekrijs en bleek hij ook nog binnen bereik te zijn! Ik ben netjes naar hem toe gevlogen en probeerde zijn voorbeeld te volgen en dat heeft Jacob heel mooi op de gevoelige plaat weten te zetten! Hier geen muziekje omdat ik ons commentaar wel grappig en gepast vond. En om het plaatsten in dit draadje een beetje te rechtvaardigen heb ik even wat beelden naast elkaar gezet om het verschil tussen Climaxx en Inside een beetje te laten zien Ze zijn onmiskenbaar familie, zeker tijdens het bouwen valt op dat de Inside een verre door ontwikkeling is van de bouwstijl die de Climaxx ook al heeft. Maar zoals Angelina Jolie in niets op haar vader John Voight lijkt (gelukkig maar!)…zo is de Inside een heel ander soort vliegtuig dan de Climaxx. Toen ik er aan begon had ik het voorgevoel dat de Climaxx, naast de Inside en de Orca, nu gedoemd zou zijn tot stof verzamelen maar na deze vliegmiddag denk ik dat deze drie kisten alleen maar meer diversiteit geven aan het zweefplezier. Alle drie een geheel eigen vlieg-envelop die elkaar m.i. niet uitsluiten maar aanvullen. Welke van de drie ik pak is maar net waar ik zin in heb en waar de omstandigheden voor lenen. Jacob, nogmaals bedankt voor het gezelfschap en het maken van de filmopnames!!
Graag gedaan. Je mooie verslagen in woord en beeld zorgen er voor dat ik die middag weer even opnieuw beleef. En het was een hele beste. jb
Vlieg je die 1025 in de Climaxx nog altijd op die 2600 mah lipo ?? Dan pas op dat je die motor niet te warm draait..........
Ja Arno, maar met de 14x8 zit hij nu op 42A en dat is nog steeds minder dan op de kleine accu met de 16x8,5. 2 x 20seconden in 1 minuut in de tuin geeft een handwarme motor en 1 x 20sceonden op het veld geeft genoeg tijd om af te koelen (zelfs gisteren al geregeld meer dan 6minuten). Het is een aandachtspuntje maar ik zit nu ruim binnen de specs i.p.v. net over de grens