Ik ga morgen even kijken of ik mijn ampere meter aan de praat krijg en dan test ik het even. Overigens stond er een fout in de eerdere post. Ik gebruik geen Graupner maar Aeronaut CAM Carbon 11 x 6. Is nu veranderd.
Zojuist gemeten. Met een volle accu en Aeronaut CAM Carbon 11 x 6 trekt hij meteen aan het begin 30 amps en dat zakt na een seconden of 10 naar +/- 28 amps. Volgens de specificatie mag je de motor tot 28 amps belasten. Ik zit hier aan de grens en moet dus een beetje met beleid mee omgaan. Niet te lang, of niet vol gas, of een 10x7 of 10x6 prop of een Graupner 11x6 - die trekt naar verluid iets minder vermogen. Nu geen tijd meer voor andere metingen - moet kerstspullen opruimen....
Nog steeds niet kunnen vliegen helaas. Dan maar andere klusjes en in ruil voor een kastje ophangen en een stopcontact verwisselen heeft mijn schoonmoeder haar naaimachine ter beschikking gestelt 3 hoezen voor transport waarbij die voor de tips een extra flap hebben voor als ik op veld wil afdekken voor een miezerbuitje De huid van een Skai-schaap zal niet super waterdicht zijn maar een paar druppels kan het wel hebben lijkt me
Dat risico loop je natuurlijk met bouwen in de winter maar ik blijf positief: Alles wat nu valt, valt volgende week niet!
Ik heb ook een transport box gemaakt voor de vleugels. Het is een soort hybride tussen vleugelhoesen en een doos. Zie fotos. De doos is gemaakt van aluminised bubble plastic van de bouwmarkt, 60 cm breed. De basis maten van de diverse zijkanten zijn als volgt: Bodem: 17 x 106 Lange zijde: 26 x 106 Korte zijde 17 x 26 Tussenschotten: 105 x 25.5 Verder heb je 3 stukken licht triplex nodig, 1 x voor de bodem en 2x voor beide kleine zijkanten. Ze moeten iets kleiner zijn dan de plastic folie, ongeveer een halve centimeter korter in de lengte en breedte. Er zit bij mij geen hout in de lange zijde, dit kun je toevoegen als je de extra stevigheid wilt, of eventueel karton gebruiken. De bodem, zijkanten en tussenschotten zijn allemaal zijn dubbel-laags. De deksel is enkel laags. De fotos vertellen de bouw-wijze. Start met de bodem en zijkanten. Tape eerst 1 laag aan elkaar. Plaats het triplex en voeg tweede laag van bodem en zijkanten toe. Tape dan de tussenschotten aan de bodem. Zorgrg dat de midde-ruimte tussen de beide schotten 4 cm is, de beide ruimtes aan de zijkanten zijn dan zo'n 6 cm breed. Vervolgens doos dichtvouwen en randen tapen. Als laatste deksel toevoegen. Die is enkel-laags. Zorg voor zo'n 7 cm overlap, die knip je aan de hoeken in en dan vouw je die om de rand, vast tapen en klaar! Als je nu de deksel dicht doet klemt-tie automatisch vast. That's it! Komt geen spijker aan te pas, ik vond dit wel een slimme uitvinding, Al zeg ik het zelluf..... Roger
Soort van onverwacht kreeg ik vanniddag de kans om de Inside te vliegen! Ik had mijn spullen mee maar nog niets gecontrolleerd of geladen. Dat wilde ik van het weekend rustig klaar maken maar het was nu even zo mooi.....hup naar het veld en gaan! Het eerste handstartje, met de gezonde maidenbibbers in de vingers, verliep perfect! Gewoon netjes en rustig rechtuit, het beetje wind en turbulentie kon ik met weinig input corrigeren en met 2 klikjes down kon ik een roteind lopen om haar (Hoellein heeft de kist vroiwelijk gedoopt) op te halen. Nou.....motor aan en gaan! Niet dus!......motor aan en meteen motor uit. Accu leeg, de tester gaf 9% over......gaat lekker zo Moree! Andere accu pakken, die geeft 91% dus nu kunnen we omhoog! Weer niet!.......na 8 seconden motor uit......huh?? Weer aan de tester en even verder kijken blijkt deze 2cellen op 4, 2 volt en eentje op 3, 7.......niet goed! Eerste accu nog eens bekeken en precies hetzelfde: 4, 2/4, 2/3, 8.......dikke shit zeg! Ik heb nog een paar handstartjes gedaan maar dat heb je na 3 keer ook wel gezien dus ik kan zeggen dat hij potentieel heel erg leuk en goed vliegt maar met alleen 4 handstartjes en 2 vluchtjes van een meter of 20 hoog kan ik er nog niet echt veel over zeggen helaas. De accu's gaan nu aan de goede lader, voir een paar laad/ontlaadcycli en dan hopen op nog een keertje zulk lekker weer komende week!
Accu's. De lader is uitstekend, die heeft het zo gebalanceerd en weer in orde. De accu's heb ik 2 maanden geleden voor het laatst geladen. Toen nog gebruikt voor wat in en afstelwerk dus ze hebben niet 100%vol op de kast gelegen. Nu blijken beide 1 cel met hoge zelfontlading te hebben. Ze liggen nu weer klaar, alle cellen op 4,2 en hopelijk snel mooi weer! (En zoeken naar goede nieuwe accu's!)
ow.. je hebt ze nu vol liggen tot je weer eens kan? Da's funest, of je ze nu wel of niet zwaar belast. Oeps.. dit lokt vast discussie uit, maar uit eigen ervaring heb ik afgeleerd volle lipo's weg te leggen.
Ik baal er iig wel een beetje van maar de Orca met nieuwe setup heeft de dag weer helemaal goed gemaakt!
Zo midden in de nacht op zee terugdenkend was het laatste vluchtje best wel een hele goede : op een meter of 15 hoog een tijdje op in turbulente lucht blijven hangen, toen dat minder werd op hooguit 10 meter hoogte windje mee gaan vliegen en op 5 meter hoogte de bocht naar final in gezet en hem rustig op een metertje of 5 voor mijn neus langs laten drijven tot hij geland was. Alles even rustig een statig.....ik denk dat ik dit een heel fijn zwevertje ga vinden!
Wanneer ik weet dat ik de packs de komende 48 uur niet ga gebruiken gaan ze ten alle tijde in de storage mode. (3.85 volt/cel)
Beide accu's heb ik nu vers gebalanceerd en op de motor half leeg getrokken, in de woonkamer blijft hij nu 'gewoon' draaien tot de altis ingrijpt. Nu wachten op de volgende vliegmogelijkheid! (En die wellpowers van RJA passen zo mooi dat ik ze ook besteld heb dus als die binnen zijn kunnen deze met pensioen)
Van de in stand gemeten waarden mag je 20% in mindering brengen Dat is dan het amperage wat hij trekt tijdens de vlucht. Groet, Piet G.
Omdat afgelopen week goed was om lekker binnen te blijven heb ik de oude accu's een aantal keer een ontlaad-laadcyclus laten doorgaan. Hierbij viel op dat die ene cel, die zo ver ontladen was,, bij ontladen met 1A ook heel erg snel weer 'leeg' is. Binnen 30 seconden stond die alweer op 3, 7V terwijl de overige 2 nog op 4,18 bleven hangen. Gewoon op dus! Dit meld ik overigens niet om de sls' jes af te kraken hoor! Meer om de nadruk te leggen op goede zorg tussen het gebruik in. Ik dacht dat ik dit goed had gedaan maar hier was kennelijk meer zorg nodig. Inmiddels heb ik nieuwe accu's in huis:die 1400 wellpower's die rja adviseerde. Ze passen, met een minimaal beetje schuren, plat in de inside romp en zijn een grammetje of 15 zwaarder dan de 1000's. Dat kan gunstig uitkomen voor het beetje lood dat ik nog voorin heb zitten maar dat moet de eerste keer écht vliegen gaan uitwijzen. Het weer bericht is in ieder geval niet welwillend dus ik ga maar wat anders verzinnen wat ik in mijn bouwhok kan doen
Zoveel zorg vragen lipo's helemaal niet en om mee te beginnen, laden en ontladen van lipo's is niet nodig !! Elke keer dat je dit doet is dat weer één cyclus minder van de levensloop van je pack ..... Heel lang geleden, ergens in de vorige eeuw, was laden en ontladen van nicad en nimh cellen wel nodig omdat deze een zgnd. memory effect hadden en uit die tijd is die kreet dat je moet "laden en ontladen" vermoedelijk blijven hangen Bij Lipo's zijn slechts enkele zaken belangrijk... Laad en ontlaad met beleid, laden met niet meer als 2c en zorg dat je bij het ontladen niet onder de 3 Volt per cel komt. (meten is weten). En de belangrijkste is wel dat wanneer je weet dat je de komende 48 uur je packs niet nodig hebt je deze in de storage mode zet waar de cel spanning op 3.85 Volt/cel wordt geregeld. Succes met je Wellpowers; wanneer je die behandelt als omschreven kan met die (net als met vele andere merken) weinig mis gaan.