inloop schema van een nitro motor

ik heb voor me zelf een inloop schema gemaakrt.
ik weet niet of iemand er wat aan heeft maar misschien is het handig voor als er een nieuwe beginner begint met de hobby net als ik.

Ik hoorde dat alpha erg veel klemming had dus ik heb dit schema gemaakt.
Een mooi inloop proces dacht ik.
Je begint in de afstelling van de fabriek.

Ik wil de motor tussen de 100 en 125 graden houden door de kop in te pakken met aluminiumfolie en een zweetbandje.

Me motor verwarm ik wel voor.
Mijn inloop scheema.
- HSN een halve slag verdeer opendraaien.
- 1 tankje stationair laten draaien.
- 5 tankjes rustig rijden (loop tempo)
- Aflaten koelen en zuiger onderin zetten
- 3 tankjes ren tempo rijden waarbij je na elk tankje hem 1/12e armer zet.
- Aflaten koelen en de zuiger weer onderin zetten.
- 3 tankjes normaal rijden en soms volgas (niet langer dan 1 a 2 seconden)
- Aflaten koelen en de zuiger onderin zetten.
Nu zit ik weer op fabrieksafstelling.
En dan fijn afstellen.

als iemand nog een aanvulling heeft hoor ik het graag en pas ik hem aan.
gr

ik was net aan het googelen over de alpha motoren.
haha ik zag het net ja,
ik denk ik maak ook een schema. maar hij komt zo goed als overeen met die van de alpha site. (grappig).
morgen word het 5 a 6 graden. kan ik dan al beginnen met het inlopen?
of even wachten tot het 12 graden is?
gr ymro

Natuurlijk heel goed bedoeld maar ten eerste hebben we al een heel groot topic over inlopen in de stickies (WOT) en ten tweede zijn er zoveel inloopmethodes met bijbehorende discussies dat alleen daarmee een heel forum te vullen is.

Belangrijkste is rijk en niet te veel in toeren laten komen en gedurende de inloop wat snel een liter tot zelfs 2 liter kan zijn de prestaties en de afstelling opschroeven.

Ik pak mijn motor in met alu folie.
Nu heb ik vandaag 2 tankjes gereden.
DE temp blijft tussen de 100 en 140 graden.
Is dat goed of temp te hoog?
Het is minder goed met dit weer zeggen ze. Maar geld dat ook als je je motor een mutsje op doet waardoor die iets warmer word?

Het gaat om de warmtebalans in je hele blok, alleen je koelkop inpakken doet niets aan het ondercarter. 140 graden lijkt me ook niet goed....

Ik heb nu dus alufolie over me kop en daar over een halve sok.
zelfde idee als een zweetbandje.
Ik denk dat dat teveel van het goede is en laat het dan alleen bij aluminium folie.
Ik rij btw wel gewoon met me kap op de auto.
Gr

je moet al een hele grote held zijn om bij deze buitentempraturen 140° te halen.
ik heb gisteren mijn os'je ingereden volgens de WOT methode met alufolie rond de motor en moest moeite doen om boven de 70° te komen.

Met deze temperaturen proberen een blok in te laten lopen is sowieso niet goed , wat voor kunstgrepen je ook toepast.

Je krijgt de omstandigheden nooit zoals wanneer het gewoon een graad of 15 is.

even over die alu folie.
Moet ik er gewoon een stukje over heen doen of het aluminium velletje dubbelfouwen en dan er omheen doen?
Dus dat je eigenlijk dubbele laag heb.
Gr

Ik wil namelijk wel me nieuwe alpha 21 inlaten lopen voor maandag.
Want maandag wil ik gaan rijden in purmerent.

hier was het 10° hoor, en zondag eerste wedstrijd.
bij deze temp. kan je heus al een motor inlopen, met voorverwarmen en de alufolie er rond dat die niet te snel afkoeld kan het geen probleem zijn

idd bij negatieve temperaturen zou ik het nu ook niet doen, maar een graad of 10 moet geen probleem zijn.

Hoe had je de OS staan Angelo, want deze kan je stationair gemakkelijk 80 a 90 graden laten halen met een rijke afstelling. Heb er zo in Purmerend enkele weken geleden verschillende zien draaien lol

Ga je er mee rijden tijdens de landencup? Of voor bij BOMB?

Ik wil enkele wedstrijden mee gaan doen.
Ik denk ook op 28 april.
Alleen ik wil niet me motor veramperen.
Maar ik begreep dat als je je motor continu boven de 100 graden kan houden dat het dan geen enkel probleem is als de buiten tempratuur laag is.

idd bij negatieve temperaturen zou ik het nu ook niet doen, maar een graad of 10 moet geen probleem zijn.

Hoe had je de OS staan Angelo, want deze kan je stationair gemakkelijk 80 a 90 graden laten halen met een rijke afstelling. Heb er zo in Purmerend enkele weken geleden verschillende zien draaien lol

Ga je er mee rijden tijdens de landencup? Of voor bij BOMB?

de os wordt de wedstrijdmotor, ik heb hem 5 tankjes kunnen laten lopen zoals ik het wilde. de rest gebeurt op de baan.
er zit wel poeier in da blokje, merk het nu al.
alhoewel een orion ook niet slecht is.

Wacht nog eventjes Angelo, 5 tankjes loopt hij nog niet zoals hij moet hoor...

Na een tankje of 10 ga je het beginnen voelen!
Ben benieuwd naar je mening erover!

Ik snap niet helemaal waarom iedereen zo bang is voor de buiten temperatuur. Wij wedstrijdrijders lopen in wanneer ik een motor nodig heb, koud of warm , ze gaan altijd een geheel jaar mee. Als ik moet wachten tot de buitentemperatuur warm genoeg is , is ons halve seizoen al voorbij.

Gewoon inlopen, probeer een redelijke temperatuur te krijgen in je motor. een perfecte temp is er toch niet, ik let er ook nooit op, doe een beetje spuug op de onderste ribben, als de derde net niet kookt vind ik het prima. Verder kijk ik dan alleen nog maar hoe de motor zich gedraagt.Dit doe ik al jaren zo zonder een enkel probleem.

Het volgende kan lullig klinken maar is zeker niet zo bedoeld. het is een oprechte vraag uit interesse.

Je hebt dit inloopschema zelf bedacht, maar ik ben benieuwd hoe je hiertoe gekomen bent?
wat was voor jou de reden om de motor zo in te laten lopen en niet op één van de andere manieren die hier op het forum beschreven is?
Ik probeer ook geen discussie uit te lokken, want die zijn er al genoeg over inloopmethodes.

Elke motorfabrikant geeft ook weer zijn eigen methode aan. meestal hou ik dat gewoon aan.
Een tijdje geleden heb ik een arrow motor gekocht waarbij aangegeven werd dat je het eerste tankje de motor op de kop moest laten lopen. LOL (dit heb ik overigens niet gedaan, foei!)

Idd is ook zo Michel, ikzelf heb mijn truggy motor ook de week voor de truggycup 5 tankjes laten rijden. De week erna was het vreselijk koud op de wedstrijd lol

Gas met die dingen!!! :)

Ik zat een beetje allerlij methodes te bekijken.
En toen heb ik van alles wat gedaan.
Zo kwam ik an het schema.
Toen zei iemand dat ik eff op de alpha site moest kijken.
Daar staat bijna het zelfde schema.

Back