Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Ik heb de fox al een tijdje thuis liggen, met de bedoeling dat er een motortje opkomt. Al die tijd is er nog niets van gekomen maar ik wil hem sowieso afhebben voordat we op vakantie gaan, want dan kan ik hem meenemen:D.
Het heeft ook zo z'n voordelen dat ik er nog niets aan gedaan heb want zo kan ik elke mogelijkheid na gaan hoe ik het beste de onderdelen kan plaatsen. Bij mij komen er dus rolroeren in en een servo achterin voor hoog/laag.
Met de motor bovenop kom ik volgens mij beter uit met het zwaartepunt want dan kan ik de accu in de cockpit maken. Een vriend van me heeft die 9 gram zware knikker nog achterin de staart moeten maken anders kwam hij niet uit met het zwaartepunt:lol:.

Bij Indoor Flyer hebben ze sindskort goedkope spulletjes, zoals servo's, 5 grams motorjes, ontvangers (gws) en losse lipo cellen waar je natuurlijk een 2s pakket van kan maken. Ik moet daar maar eens een bestelling plaatsen en dan zal ik mijn bouwverslag hier wel plaatsen. Over een paar weken komt de toetsweek er weer aan dus daarna kan het bouwen beginnen

Ik heb de fox al een tijdje thuis liggen, met de bedoeling dat er een motortje opkomt. Al die tijd is er nog niets van gekomen maar ik wil hem sowieso afhebben voordat we op vakantie gaan, want dan kan ik hem meenemen:D.
Het heeft ook zo z'n voordelen dat ik er nog niets aan gedaan heb want zo kan ik elke mogelijkheid na gaan hoe ik het beste de onderdelen kan plaatsen. Bij mij komen er dus rolroeren in en een servo achterin voor hoog/laag.
Met de motor bovenop kom ik volgens mij beter uit met het zwaartepunt want dan kan ik de accu in de cockpit maken. Een vriend van me heeft die 9 gram zware knikker nog achterin de staart moeten maken anders kwam hij niet uit met het zwaartepunt:lol:.

Bij Indoor Flyer hebben ze sindskort goedkope spulletjes, zoals servo's, 5 grams motorjes, ontvangers (gws) en losse lipo cellen waar je natuurlijk een 2s pakket van kan maken. Ik moet daar maar eens een bestelling plaatsen en dan zal ik mijn bouwverslag hier wel plaatsen. Over een paar weken komt de toetsweek er weer aan dus daarna kan het bouwen beginnen
Ik ga een beetje uit van het zwaartepunt van mijn Easy Star, op 1/3 van de voorkant van de vleugel. De LiPo, 600mAh 2S1P van Graupner, komt onder de vleugel net achter het zwaartepunt. De keuze voor een Graupner LiPo is dat de aangegeven capaciteit hiervan vele malen betrouwbaarder is gebleken dan van de gemiddelde chinese LiPo (helft van het gewicht en naar zeggen dezelfde capaciteit) met rare ontlaadcurves. :? Er zullen er misschien best wel een paar goede tussen zitten. Het 120mAh LiPo'tje uit zo'n foto-sleutelhanger was te weinig. Had misschien nog wel gegaan als het alleen een zwever was geworden.

Als motor ga ik een standaard 180-size motortje proberen. De propellor wordt een aanmerkelijk ingekorte en aangepast 6x4 shockflyer prop die ik nog had liggen (zo'n oranje ding). Mocht dat niet voldoende opleveren dan wordt het een brushless.

vanavond eens kijken of één servo krachtig genoeg is om beide rolroeren te verplaatsen. Als dat het geval is, worden het rolroeren op één servo en hoogteroer op de tweede servo. En anders toch maar richtings- en hoogteroer.

*gaat verder met het uithollen van de romp* ;)

nou, kom maar op met het filmpje :lol:

Ik heb Robert's lipo's opgeladen, nu mijn zender nog en kijken of Robert en ik vanavond even tijd hebben, dan neem ik mijn telefoon wel mee voor wat filmpjes... Anders komen ze morgen of van het weekend pas.

Ondertussen hebben Robert en ik ook wel al enkele schade's gehad :P maar alles was nog makkelijk te repareren.

Sleurhutje, succes!

Nou, mijn knutselfeestje kan ook beginnen. :banana: Ik zal ook zo tussendoor wat foto's plaatsen. ;)

EasyStar (licht mishandeld) vs. Fox
easy-easystar_vs_fox.jpg

hoj, ik zag op youtube een filmpje van iemand die op zijn easystar een bevestiging had gemaakt, zodat hij zijn fox kon lossen in de lucht.
mss een leuk idee ?..

hier het filmpje YouTube - Multiplex Fox Piggy Back Launch System

Laatst bewerkt:
hoj, ik zag op youtube een filmpje van iemand die op zijn easystar een bevestiging had gemaakt, zodat hij zijn fox kon lossen in de lucht.
mss een leuk idee ?..
Als je er speciaal voor gaat knutselen is het waarschijnlijk simpeler om de Fox (of iets anders kleins) onder een ander toestel te hangen. (Als het moedertoestel tenminste klein genoeg is om uit de hand te starten!)
Ik denk dat het vrij simpel is om onder de buik van een EasyStar of zoiets een bevestiging te maken waar je een Fox aan kan hangen; als je bv zorgt dat het staartvlak in een sleuf past dan hangt-ie altijd rechtuit...

Het zou natuurlijk wel lullig zijn als, na het lossen, de EasyStar met uitgeschakelde motor langer boven bleef dan de Fox (en dat zou wel eens kunnen...)

Overigens, uitgaande van een moederschip met een gewone trekschroef wordt het nog veel makkelijker want dan kan de Fox gewoon bovenop. Hückepäcksysteempje maken van 6mm depron of zo...

Laatst bewerkt:
mss een leuk idee ?..

hier het filmpje YouTube - Multiplex Fox Piggy Back Launch System
Nah, ik ga met de Fox gewoon vliegen. Dan ben ik van niets en niemand afhankelijk en hoef ook niet een kilometer te lopen om de Fox op te halen als die van de EZ af gekomen is. ;)

Zoals als eerder in dit topic voorbij kwam noemen ze dat Huckepack of Piggy Back.

Hmm, de filmpjes van de fox waren van erg slechte kwaliteit...

Kijken of ik binnenkort voor wat beter beeldmateriaal kan zorgen.

Igor

Vanavond even wat met het hobbymes in de weer geweest en de Fox voorzien van roeren. Beetje uitmeten (blind op de gok) en mooi onder 45° ingesneden aan alle kanten. Slechts een heel dun randje Elapor zit nog ertussen en zonder gebruik van tape dus nu mooie roertjes. Servootjes gemonteerd en de heveltjes via een uitsparing met de buitenwereld contact laten maken. Dus nu de servostangetjes knutselen, accuutje en ontvanger erin en zweven maar. Ondertussen in Hong Kong een 130-size motortje en een ieniemienie propje besteld. :D :cool:

fox-diyrc_02_rudder_and_elevator.jpg

fox-diyrc_03_servos_in_place.jpg

laat even weten hoe die 130 motoren het doen, ik wil deze misschien ook gaan gebruiken voor dit soort dingen ;)

suc6 verder met de bouw

Komt goed met die plaatjes en ervaringen. ;)

Hoe hebben jullie die Z-bochtjes in de servostangen gebogen? Ik heb niet van die heeeeele dunne punttangetjes (<1mm). De bevestiging op de roeren is op zicht geen probleem, maar voor die servo-armpjes wordt het lastiger. Of ik moet maandag even een tangetje kopen. ;)

Je kunt het beste krimpkous gebruiken. Daarmee heb ik het ook gedaan. Gewoon er overheen schuiven en VOORZICHTIG een aansteker erbij houden. Dit is echt heel stevig. Bij mij is het nog niet losgegaan. Sterker nog, mijn servo-armpje is bij 1 servo gebroken. Ik moet die van mij dus nog even fixen :P

Vouw een stukje aluminiumfolie een paar maal dubbel en hou dat tussen de romp en de te krimpen krimpkous. Blijft je romp mooier van... ;)
Ben je nu te laat mee :P (bij mij dan)

Maar Robert en ik hebben inderdaad met krimpkous gewerkt en de tekeningen van de roerhorentjes van de website van 3D Daniël.

Vandaag kwam mijn 480mAh 2S LiPootje binnen. Dus snel even doorgeknutseld en de maiden als zwever was een feit. Ondanks de aardige wind was de neus iets te zwaar maar dat is straks opgelost als de motor met prop erin zit. Het hoogteroer moet iets vergroot worden, deze heeft net te weinig invloed om goed te kunnen zweven.

Foto's volgen. ;)

De fotootjes van het verdere bouwwerk: De servostangetjes netjes wegwerken. De servostangetjes zijn 0.8mm staal in een buisje van de Easy Star. Met twee tangetjes netjes overal Z-bochtjes in gebogen, dus zonder krimpkous gewoon netjes vastgezet.

fox-diyrc_04_servo_rods.jpg

fox-diyrc_05_servo_rods.jpg

fox-diyrc_06_servo_rods.jpg

fox-diyrc_07_servo_rods.jpg

fox-diyrc_08_servo_horn_rudder.jpg

ziet er goed uit :D
gewoon afgekeken van de easystar of heb ik het fout??
Tsja, veel simpeler kan niet. Ik denk dat dat niet alleen voor de EasyStar geldt. ;)

Nu maar wachten op de postbode voo rhet motortje en propje.... :evil: Overigens wel ontdekt dat 120-size motortjes nog net iets kleiner en lichter zijn en nagenoeg even veel powerrrrr leveren. :?

ja freek maar ik heb het motortje ook voorin gebouwd daarom moest ik gewicht achterin plaatsen om het weer in balans te krijgen

en freek hoe ik mijn fox gebouwd heb, wil ik graag zelf vertellen van hoe en wat !!!

groeten Martin Martens

Laatst bewerkt door een moderator:
maartenr ik ben met freek eens dat kleine stangen voor rolroeren makkelijker is
ik heb al twee foxén omgebouwd met rolroeren 1 voor mezelf en 1 voor jaap gaasbeek

hoogteroer maak ik met stuurstang door romp heen en rolroeren ook met korte stuurstangentjes door romp zoveel mogelijk niet zichtbaar dus, en dit gaat perfect met wat voorzichtigheid en geduld

maargoed het is ieders keus om het zo te maken als hij wil

het was ff op mijn website tezien deze is tijdelijk dicht dit om het ook zichtbaar te maken voor firefox gebruikers

groeten Martin Martens

Laatst bewerkt door een moderator:
Back