Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Hoe heb je dit draaiding dan vastgezet? Met een schroef?
Dat is dan een servo-armpje met 2 armpjes met een schroef erdoor?
Handig! En van welk matereaal zijn die geel-achtige roerhorentjes aan je roer?

fox7.jpg

Is er verder nog iemand die weet of ik rolroeren kan doen inplaats van het richtingsroer, of kan ik dan beter richting en rol inbouwen?

Hoe heb je dit draaiding dan vastgezet? Met een schroef?
Dat is dan een servo-armpje met 2 armpjes met een schroef erdoor?
Handig! En van welk matereaal zijn die geel-achtige roerhorentjes aan je roer?

fox7.jpg

Is er verder nog iemand die weet of ik rolroeren kan doen inplaats van het richtingsroer, of kan ik dan beter richting en rol inbouwen?

@Igor, dat "draaiding" is een stukje koolstof waar inderdaad een angepaste servoarm op zit, de servoarm heb ik vastgezet met ringen aan de voor en de achterkant die ik voorzichtig heb vast gelijmd. Maar dit alles is niet nodig. Ik moest dit zo maken omdat ik te laag met de duw/trekarm zat. Je kan beter het gat hoger maken zodat je mooi recht voor de roerhoorn uitkomt en dan heb het "draaiding" niet nodig. Het "geelachtig spul" dat is GFK van 1,5 mm dik 1 mm kan ook makelijk. Ik weet niet zo waar je dit in nederland kan kopen omdat ik dit altijd in Dortmund op de beurs koop. Ik zal proberen om vanavond nog even een tekening van die roerhoorn en ook van de sleep koppeling op mijn site te zetten.
Het maakt niet zoveel uit als je rolroeren of een richtingsroer maakt. Ze zeggen altijd dat als je een vliegtuig gaat slepen, je echt rolroeren nodig hebt. Nou in dit geval maakt dat niet uit. Zoals je op de video kan zien is hij prima te slepen met richtingsroer. Dus het is maar net wat je makkelijker vind om te maken. Ik moet zeggen zo als ik het gamaakt heb vind ik alles er netjes en mooi weggewerkt uit zien.............

Mvg,

Je kan roerhoorntjes prima maken van stukjes servoheveltjes... bij een servo krijg je meestal een heleboel armpjes die je niet gebruikt, als je daar een pootje van afsnijdt en met epoxy in een gleufje in het roer lijmt zit dat prima voor zo'n licht toestel.
Zo heb ik het verschillende malen met depron modellen gedaan.

Oke Gaaf!
Ik ga hem waarschijnlijk rond mijn verjaardag bestellen, want dan koop ik ook een Ultramat 14 lader. De setup van unitedhobbies.

Ik denk dat ik hoogte rol en richting inbouw, want de paar gram van die servo maken denk ik weinig uit. Als het lukt en het is mogenlijk maak ik de vleugel ook afneembaar, maar daar moet ik nog iets op verzinnen, anders lijm ik hem gewoon vast.

Die servoheveltjes is een goed plan, en anders maak ik zelf wel een paar roer horentjes.

Als je de stuurstangen dan hoger in bouwt dan gaat de stuurstang niet meer moor door de romp.
Ik bedoel. de gele streep zou recht lopen maar dan gaat hij niet goed door de romp lijkt mij.

De roze streep is gebogen, maar dit gaat ten koste van de kracht van de servo's.
fox6.jpg

Daarom vond ik het draaisysteem van Daniël wel heel goed bedacht.

Ik denk dat ik hoogte rol en richting inbouw, want de paar gram van die servo maken denk ik weinig uit.
nou... voor een zwevertje van 50 cm moet je dat niet te hard roepen...
In dit verband is het misschien een overweging dat ailerons altijd betekenen dat de luchtstroming rond de vleugel ietwat verstoord wordt; misschien is het wel gunstiger om de vleugel intact te laten.

Oke, rolroeren lijkt mewel wat leuker vliegen.
Maar toch zijn er een heleboel foxjes met aleen hoogte roer en rolroeren.

Maar als jij denkt (en ik geloof je) dat dat minder vliegt doe ik het net als Daniël.

Ik denk met name dat die onvermijdelijke groef in de vleugel dwars op de luchtstroming verlies is. Ik ben met je eens dat rol & hoogte leuker is, maar met dit kleine vleugeltje is er iets voor te zeggen om de vleugel zo gaaf mogelijk te laten.

De vliegeigenschappen zijn niet anders met rolroeren, de Fox die ik op een beurs in Bremen zag had rolroeren en dat vloog net zo goed. Dus het is een keus van jezelf ze vliegen beide even goed.

@Igor, ik zal toch voor die gele streep gaan, voor de stevigheid maakt het niet zoveel uit en bouwen wordt er heel veel makelijker van. De uitslagen moet je ook niet te groot maken
want bij te grote uitslagen remt die zo af dat hij zo uit de lucht valt.

Mvg,

Ik had het niet over de vlieg(stuur-)eigenschappen, maar over de zweefprestaties. Als je de keus hebt tussen een zwever met een groef aan de onderkant van de vleugel, dwars op de luchtstroming, over de helft van z'n spanwijdte, of een die dat niet heeft...
toch?

Ik had het niet over de vlieg(stuur-)eigenschappen, maar over de zweefprestaties. Als je de keus hebt tussen een zwever met een groef aan de onderkant van de vleugel, dwars op de luchtstroming, over de helft van z'n spanwijdte, of een die dat niet heeft...
toch?

Ja je hebt gelijk, alleen ik heb die Fox met rolroeren zien vliegen en die doet niks merkbaar onder aan die Fox met richtingsroer.

Mvg,

zo heb de fox besteld.
ik weet alleen nog niet welke motor ik er op ga zetten twijfel tussen de c1818em de c2020 van hobbycity.
kwa accu ben ik er ook nog niet uit 3s200 mah staat me wel aan maar misschien is 2s 350 beter.
wie weet er raad.

als ik de grametje`s op tel kom ik op 90 gram uit dus dat lijkt me wel ok.

ik zou 2 cell doen, waarom 3 cell?, we praten hier wel over een vliegtuig van 50cm span.
maar in ieder geval wel veel succes met het bouwen, trouwen aan de andere kant kan je
3s wel eens proberen voor de lol, maar dan gaat je gewicht en belasting wel gigantisch up

Skyhigh

Nou, dat is simpel. Ik weet niet of er een gebruiksaanwijzing bij zit als je 'm koopt, maar in elk geval moet het zwaartepunt van een gepimpte Fox op dezelfde plek zitten als van een kale!

Back