in de Glasmat en spuiten of Coveren?

Het winterseizoen is begonnen.....

Dus ben ik weer eens begonnen aan mij bouwproject de Piper Tomahawk van Airsail

Nu is het zo dat de romp en vleugels geheel zullen worden ingedekt met balsa.
Daarnaast zitten er een aantal onderdelen bij welke uit abs bestaan.
o.a. gedeelte van de Flaps, Airleron, Motorkap, en diversen schaal onderdelen.

Wat is nu wijheid?

De heleboel te coveren en de abs delen los te spuiten. Of alles in de 25 grams glasmat te zetten en te spuiten.

Ik denk het laatste echter heb ik met coveren veel ervaring en met het opzetten van glasmat weinig tot geen ervaring.

Ik lees nu op het forum dat er een aantal combinaties zijn om de glasmat vast te zetten.
De een gebruikt epoxy en de ander PU Hechthars PS 100.

Wie heeft er tips en ervaringen...

groet Frank

groet Frank

Hangt er een beetje vanaf of het een prestige model wordt, of dat je gewoon een model wilt waarmee je lekker wilt vliegen. Ipv lamineerepoxy en hechthars zou je ook prima G4 kunnen gebruiken. 1K, wordt keihard en is redelijk goedkoop (€10,- voor 1L o.i.d.). Opzich is glassen wel erg veel werk, zeker om het netjes te krijgen. Aan te raden is namelijk om het achteraf met spuitplamuur of kwastplamuur na te bewerken, grondverf, diverse kleuren lak, goede afplaktape, daarna een 2K laklaag er overheen etc. Uiteindelijk is het een zeer kostbare onderneming om je model met glas & verf af te werken. Echter ziet het er na vele jaren nog steeds strak uit.

Oracover werkt echter wel heel prettig, is een relatief goedkoop alternatief en je hebt fabrikanten die spuitbussen op de markt brengen met kleuren die overeenkomen met Oracover.

Zelf zou ik voor Oracover kiezen...

Als het een open ribben vleugel is (niet helemaal beplankt) kun je het beste oracover gebruiken (dit is normaal ook lichter dan glasmat)
Een andere mogelijkheid is spanpapier en spanlak en daarna spuiten (maar ook alleen op beplankte delen)

Vleugel en romp zijn geheel ingedekt...

Ik hoor verschillende meningen.. De zegt oracover de ander zegt glassen.

Oracover werkt sneller, maar heeft weer het probleem dat het minder mooi blijft.
Glassen kan heel mooi zijn, is een hoop werk, maar reparaties zijn moeilijker..

Hmmm. zijn er nog meer voor en nadelen?

Groet Frank

Nadelen Glassen :? kijk eens bij de schaalmodellen en daar bij :P51 strega, van Jan Brilman
Glassen is zwaarder , veel meer werk en VEEEEEEEL meer een geknoei en gestink (giftige dampen) en daarna nog verven/spuiten afhankelijk van de gebruikte verf misschien ook nog vernissen.

Voordelen: Bespannen met folie kun je bijwijze in de woonkamer doen (alleen wat snippers)
nadeel is dat het veel minder duurzaam is.
het blijft jou keuze (maar voor dit soort toesten zou ik voor folie kiezen)
Je kunt het natuurlijk ook als proef project ziet voor een later (misschien groter) model.

Is een beetje een non-argument, folieen is ook een vaardigheid die je moet beheersen, wil je het netjes doen.

Zwaarder hoeft glassen volgens een aantal mensen niet te zijn. Folie weegt gemiddeld zo'n 90 gram/m[sup:d9ca5f8769]2[/sup:d9ca5f8769]. Glassen doe je met weefsel van 25 g/m[sup:d9ca5f8769]2[/sup:d9ca5f8769] dus houdt je tov folie nog zo'n 65 gram over voor afwerking.

In dit geval is het moeilijk te zeggen; ik ken het toestel niet en ook jouw ambities niet.

Wat ik wel weet, ondanks mijn relatief korte modelbouwervaring, is dat folie VEEL harder 'slijt' dan glas. Daarmee wil ik zeggen dat folie dof wordt, loslaat, enzovoort.

Een toestel wat in 3 jaar tijd zo'n 1000 vluchten gemaakt heeft kan er, als hij geglast is, nog nagelnieuw uitzien en als hij gefolied is alsof het een ragkist is.

Vanuit die optiek zou ik zeggen: als je de vaardigheden ervoor hebt en de tijd, altijd glassen. Anders folieen.

Zoals ik al eerder vermelde, heb ik geen ervaring met glassen...

Follieen heb ik goed onder de knie, en modellen zien er altijd goed uit (ik ben pietje precies met dat soort dingen).
van folie vindt ik jammer dat het er na een relatief korte tijd minder uit gaat zien..

Ik heb nog even te bouwen dus mischien in de tussentijd een kleiner projectje met glas gaan bewerken om
zo een beetje ervaring op te doen.

Dank jullie voor je reacties. Zodra ik weet wat ik ga doen laat ik het weten.

Groet Frank

Nu ben ik een leek als het om lamineren of glassen gaat.
Maar wat is G4?
Wil een dunne balsa vleugel maken en om hem te verstevigen ben ik op zoek naar een lamineer manier.

G4 is een PU (poly-utherane) lak. Dit is een 1 componentlak (dus geen gemeng) die uithard onder invloed van vocht in de lucht. Eigenlijk is het een 2 componentenlak, waarbij de 2e component de luchtvochtigheid is. Na uitharding wordt hij bikkelhard, vandaar ook dat je 'm moet schuren voordat hij helemaal is uitgehard.

Na uitharding bestand tegen brandstof.

Ik ken de lak verder niet maar is hij makkelijk op te brengen?
Hier bedoel ik mee dun.
Als het namelijk niet dun op te brengen is hij voor mijn toepassing ongeschikt.
Ik ga ook eens googleén of ik wat kan vinden over PU lak.

Dat zou ik niet weten. Wat ik wel weet is dat G4 makkelijk dun is op te brengen met een lakrollertje, mits je het op de juiste manier doet.

Dus niet: je verfbak volgieten met verf en daar je lakroller in onderdopen en 'm dan hard op het te lakken oppervlakte duwen, maar, een klein beetje verf in je verfbakje, lakrollertje er even in dippen, dan lakroller goed uitrollen over het gedeelte van je verfbakje wat daarvoor bedoeld is, en dan lichtjes over het te lakken oppervlakte rollen.

Overigens lijkt het mij wel sterk dat G4 ABS aantast, maar zoals gezegd, ik heb daar geen ervaring mee dus zou dat niet weten.

Let op dat er verschillende PU lakken zijn. De PU-100 waar men het hier bv. wel eens over heeft, is echt een andere lak dan G4.

Frank,

eens moet de eerste keer zijn, in de afgelopen weken een EON 600 romp in de glasmat gezet met G4. Normaal gesproken zou ik deze romp in de folie hebben gezet maar door het te ver weg schuren van het hout was deze te dun geworden. Met glasmat en G4 is de romp super sterk. Op de romp heb ik glas 80 gr vanaf de voorzijde tot na de vleugelbevestiging gezet en vervolgens 25 gr over de gehele romp getrokken. Al met al is mij dit reuze meegevallen. Op een enkele plek had ik onvoldoende aansluiting op de romp. Vooraf was de romp in de spanlak gezet zodat de G4 niet te veel in het hout zou trekken. Na het aanbrengen van de glasvezel heb ik de romp in de kwastplamuur gezet en geschuurd met korrel 120 en de laatste keer met korrel 400. De romp is met een rollertje en hoogglanslak in 3 lagen afgelakt. Veel werk maar een lust voor het oog....
De moeite waard om te doen.

Tja eens moet de eerste keer zijn..

Gait, weet je toevallig de gewichtstoename?
dat is toch ook wel een belangrijk onderdeel. Ik weet het oog wil ook wat maar het moet wel vliegen...

Ik moet nog een boel bouwen aan de Piper Tomahawk dus voordat ik ga glassen of coveren heb ik nog wel even de tijd.. mischien voorjaar?

Ik ben al aan het kijken naar een kleiner projectje waarbij ik eens kan proberen met glassen.. (ik heb nog een slowpoke bouwdoos liggen)

Uiteraard blijf ik benieuwd naar andermans ervaringen.. leer je toch weer van.

Frank.

Laatst bewerkt:
Hi Frank,

ik zal dit moeten schatten, ca 40 gr. Dit is dus glasmatten met G4 en de laklagen. Het plamuur is minimaal geweest, hiervan is het meeste weggeslepen. de romp heeft een lengte van ruim 1 meter en de doorsnede is 50 mm op het breedste punt.
normal_PICT0142.JPG

gr.

gait

Back