brutus die backplate sensor van spektrum kun je ook gebruiken!
Heb je dat getest of denk je dat? Ik heb het ook niet getest, maar denk niet dat die geschikt is...
Want voor zover ik kan zien, geeft die sensor één puls per omwenteling,
maar niet op een vaste stand van de krukas (de puls komt bij hogere toerentallen iets vroeger en duurt iets langer, en daar heb je NIETS aan als het om ontstekingen gaat)....
Voor een ontsteking, in elk geval de RcExl zoals wij die gebruiken, heb je een blokgolf nodig met een grote duty-cycle en een opgaande flank die op een vaste krukhoek voorbijkomt. Die sensor van Spectrum, geeft volgens mij een sinusachtige puls af en dan is hij meestal qua hoogte en "timing" veranderlijk met het toerental.
Je moet daar nog behoorlijk mee oppassen, want bij de voor gloeipluggers gebruikelijke hoge toerentallen hoor je er heel weinig van dat de ontsteking zich vervroegd (ik heb per ongeluk een keer bij volgas lopende motor de timing naar 50 graden vóór top geschroefd en ik merkte qua geluid helemaal niks) maar je motor stampt zichzelf inwendig wel helemaal aan gort....
Mogelijk triggert die Spectrum backplate sensor de ontsteking wel gewoon, maar loopt de boel vervolgens ongemerkt toch in elkaar....
Wat is dan het voordeel van elektronische ontsteking op een gloeiplugmotor?
Moet je dan de gloeiplug vervangen voor een mini bougie ?
Yep, je hebt een mini bougie nodig met dezelfde schroefdraad als een gloeiplug.
Voordelen:
-Véél lager brandstofverbruik (op gelijke brandstof minimaal 20% minder, in heli's tot wel 40%....)
-Minder olie nodig
-Geen Nitro meer nodig, wat het brandstofverbruik nog verder verlaagt
-Motor levert op 0% Nitro met CDI ongeveer evenveel vermogen als met 10~15% Nitro + gloeiplug.
-Geen uitgebrande pluggen meer, zo'n bougie gaat schijnbaar levenslang mee (alleen dat al scheelt ons €75,-per jaar ruwweg).
-Automatisch daardoor ook geen gedoe meer met die eindeloze keuzes aan pluggen of je altijd afvragen of je wel de juiste plug er in hebt.
-Motor is nagenoeg onkritisch v.w.b. temperatuur, mag véél heter worden voor het fout gaat (maar word automatisch door het lagere brandstofverbruik ook behoorlijk warmer, dat dan weer wel).
-De motor loopt stukken regelmatiger en constanter. Dat is écht heel duidelijk merkbaar.
-Afstellen van de hoofdnaald is stukken makkelijker: tandje voor tandje magerder tot hij inkakt bij volgas, twee tandjes terug open en KLAAR!
-Reactie op het gas is stukken beter: goed afgesteld is de acceleratie vanaf stationair (zeker in een heli) gewoon beangstigend aggressief.
-Starten is op zich niet makkelijker, wel minder gedoe (geen voorgloeien, geen wachten tot de motor opgewarmd is voor de plug los kan)
-mits voorzien van een ontstekingsschakelaar, gaat bijvoorbeeld de motor
onmiddellijk uit als je ontvangerspanning wegvalt, en het is ook onmogelijk de motor te starten als de zender en ontvanger niet aan staan.
-Het is goedkoper: Als je een beetje doorvliegt, verdient het geheel zich binnen een seizoen terug
Nadelen zijn er ook wel hoor:
-Je model wordt ongeveer 200~250 gram zwaarder
-Je hebt (voor 35 MHz) een mogelijke storingsbron en moet dus maatregelen treffen. Voor 2.4 GHz is dat niet zo'n probleem, die is er (nagenoeg) ongevoelig voor.
-Je model is weer een tikkeltje gecompliceerder
-Je moet die ontsteking zélf inbouwen, gloeiplugmotoren zijn er niet op voorbereid
-Bij Heli's was het tot nog toe érg lastig, maar daar heb ik met deze sensor verandering in gebracht....

-Ik durf NIET te zeggen, hoe een en ander zou gaan bij de hoge belastingen van 3D vliegen. Dat is een kwestie van doorbijten en proberen.
-Je kunt NIET overgaan op benzine met een gloeiplugmotor, of tenminste, ik raad dat NIET aan...
Groet, Bert