Iemand bekend met Plettenberg Shadow motoren?

Beste allen,

Ik ben Alex en rijdt met twee leuke Tamiya Blitzer Beetles en een Blazing Star. Ooit in de jaren '90 had ik beide modellen ook al eens maar na wat jaren pret (helaas!) verkocht. Nu sinds twee jaar weer besmet met het Rc-virus en dus weer wat nostalgie aangeschaft. Ik rij vooral voor de fun maar wel met alle leuke upgrades en gekkigheid die er voor deze auto's te krijgen is.

Nu heb ik enige tijd terug een oude maar volledig gevulde Poly Butler koffer gekocht en daarin zat o.m. een Plettenberg Shadow brushless motor. Helaas is dat ook alle info die op de motor vermeld staat. Na lang zoeken heb ik wat informatie gevonden maar het is erg summier:
Volledige typenaam: Plettenberg HP220/15/A2 P4 Car Shadow
Kv 6597
max rpm 70.000
gewicht 150gr

Nu weet ik dat Plettenberg bekend staat om hoogwaardige en kostbare motoren maar ook vrij kieskeurig wat betreft ESC's

Ik ben heel benieuwd of er hier iemand is die ervaring heeft met dit type motor en vooral ook, met geschikte ESC's. Ik wil de motor gebruiken maar wil geen zaken aan puin helpen door gebruik van verkeerde ESC/Accu's etc..

Alvast dank voor jullie hulp!
 
Jazeker! Dat is hem exact. Behoorlijk hoogwaardig ding, nieuwprijs lag rond de €280. Max rpm op 2S over de 50.000 dus wel pittige motor
 
Laatst bewerkt:
ga je deze inbouwen in een blitzer? Of zijn ze al voorzien? Ben nogal fan van de blitzer..
Beide Blitzers zijn voorzien: eentje heeft een originele Silvercan (die auto heb ik opgebouwd voor mijn kids om rustig mee te crossen) en de ander is brushless (13,5T / 2800Kv / 2S LiPo) en heeft zo'n beetje alle upgrades die ik kon vinden incl. wat diy aanpassingen. Het Plettenberg motortje lijkt me ook wat heftig voor de BB en daarbij heb ik volgens mij geen ESC liggen waar de Plettenberg lekker op gaat.
Ik ben ook erg fan van de BB, onwijs leuke auto om te rijden maar ook om naar te kijken. Ik zal binnenkort wat plaatjes posten
 
Mijn BB ook brushless (geen idee van Kv zo vanbuiten). Rijdt met niet meer dan 2S, het is al ruim voldoende. Wheeliebar eraan om de body iet of wat te sparen. Ondanks dat is de body al vele keren met glasvezel hersteld.
Shocktowers in alu en overal wat verstevigingen waar nodig.
Het is ongelooflijk dat de aandrijflijn, swingarms enz al dat geweld aankunnen, ooit gemaakt toch voor een gewone silvercan.
De behuizing van de versnellingsbak wel al moeten wisselen gezien assen voor de achterste swingarms daaraan zitten, daar al hevige barsten gehad. Onlangs wel ene hersteld en zwaar verstevigd van binnenuit met gietPUR.
Tof ding.
 
het is inderdaad een behoorlijk stevig ding (zeker gezien het feit dat het ontwerp bijna 40 jaar oud is). Één van de beste upgrades die ik er nu op heb zitten zijn de chassis braces van Ampro; die zorgen ervoor de kuip niet meer scheurt op de bekende plek (waar het voorste frame aan de kuip vastzit).

Leuk dat er meer liefhebbers in Nederland zijn. Veel enthousiastelingen zitten toch wat verder weg (USA/UK/AUS/JAP etc)...
 
Ondertussen heb ik ook de bij de motor horende ESC gevonden in de voorraad: betreft een Schulze Future 58ce en dat is volgens mij een perfecte match met de Plettenberg. Binnenkort maar eens een testopstellinkje maken om te kijken of en hoe eea werkt.
 
Hierbij wat plaatjes van de Brushless
 

Bijlagen

  • IMG_1845.JPEG
    IMG_1845.JPEG
    208,4 KB · Weergaven: 103
  • IMG_1849.JPEG
    IMG_1849.JPEG
    251,3 KB · Weergaven: 112
  • IMG_1850.JPEG
    IMG_1850.JPEG
    250,5 KB · Weergaven: 106
  • IMG_1852.JPEG
    IMG_1852.JPEG
    273,7 KB · Weergaven: 113
  • IMG_1855.JPEG
    IMG_1855.JPEG
    207,2 KB · Weergaven: 101
  • IMG_1856.JPEG
    IMG_1856.JPEG
    250,6 KB · Weergaven: 113
  • IMG_1857.JPEG
    IMG_1857.JPEG
    288,9 KB · Weergaven: 111
  • IMG_1859.JPEG
    IMG_1859.JPEG
    281 KB · Weergaven: 117
  • IMG_1861.JPEG
    IMG_1861.JPEG
    233,8 KB · Weergaven: 109
  • IMG_1862.JPEG
    IMG_1862.JPEG
    262,4 KB · Weergaven: 102
Prachtig! Ik ben zeker liefhebber, maar zit wel in België :) Is dat ook goed? Scheurende kuip heb ik nog nooit gehad, die braces nog niet overwogen eigenlijk. Ik heb hier geen foto's snel bij de hand, zou er eens nieuwe moeten maken.
En idd, ontwerp van 40 jaar oud, en bij mij ook nog eens echt 40 jaar oud, geen rere. Dus oude plastics enz en toch nog super eigenlijk.
Ik heb nog 2 wrak chassis liggen, waar ik mogelijk ooit wel eens een 2de van maak, maar moet dan wel de moeite zijn om er wat anders mee te doen dan degene die ik al heb.
Ik zie dat je wellicht de originele shocks er op hebt zitten? Daar een upgrade van doen is echt een enorm verschil en kan ik zeker aanraden. Ik heb er merkloze alu op zitten, geen idee meer van waar deze kwamen, maar echt heel groot verschil.
 
België is uiteraard tof:bye:
Ik heb idd ook wat extra parts liggen, gelukkig is er best veel voor te krijgen nog.

die dempers staan nog op mijn lijst; heb hele fraaie gezien bij jk-rc.
 
Heb nog niet veel nodig gehad om extra te kopen, maar ik denk dat het snel zal slinken, de rere is toch ook al van even geleden ondertussen. Maar er zweven nog genoeg gebruikte rond denk ik + de chassis die veel gemeenschappelijk hebben.
 
heb jij overigens iets aangepast aan het diff van de BB? Ik ben al tijden op zoek naar een oplossing om het diff wat strakker te maken (limited slip diff effect). pasklare oplossing zijn er niet maar je leest weleens iets over diff putty om de zaak wat strakker te krijgen (als in: betere tractie)
 
Nee. Gewoon ingevet. Draait soepel. Niet echt problemen met tractie eigenlijk gezien wgeelies maken niet moeilijk is.
En gezien de korte wielbasis en dat het mogelijk is om erg kort te draaien, denk ik niet dat ik dat zou willen eigenlijk?
 
ik merk dat juist bij kort draaien op snelheid dat het binnenste wiel snel spint, zeker op losse ondergrond zoals zand en gravel. Wat minder slip in het diff draagt dan volgens mij bij aan een betere tractie. ik rij weinig op 'gripvolle' ondergrond dus ik maak me geen zorgen om 'wringen' van de aandrijving
 
Dan nog, gezien 2WD, korte wielbasis en overdreven kracht, breekt hij al makkelijk uit. Met locked diff, niet meer mee te rijden denk ik. Ik heb er wel een gyro in gestopt als hulpje.
Maar ik zou zeggen: probeer het eens en laat je ervaringen weten :)
Naar mijn ervaring is een locked of limited diff enkel of voora gewenst bij drifters of crawlers. Bij een buggy zou ik dat nooit doen. Wat zwaardere olie eventueel, maar locken niet.
Wel eens een kapot diff gehad, wat dan plots min of meer gedraagt als een locked diff. Dat merk je echt wel, in negatieve zijn naar mijn idee.
Maar naar andere meningen zeer benieuwd. Ben helemaal geen wedstrijdrijder of zo. Gewoon voor de fun.
 
Back
Top