Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

Nu gaat ie toch komen,

Ik heb nu die G3 in mijn klein extra en heb nu al twee keer gehad dat ik de
accu voledig leeg gevlogen heb, timer helpt niet altijd, bijvoorbeeld bij het afregelen van de kist. Een 3300 mAh waar 3250mAh in ging.
Dit komt dus door dat de afslag spanning van mijn Jeti spin 99 nu maximaal staat op 3.2V per cel op 5 cellen, dit is dus te laag. Nu wil ik toch de spanning hoger gaan zetten voor de beveiliging van mijn accu, en heb het volgende verzonnen, ik ga de regelaar op 6 cellen zetten en zet vervolgens de afslag spanning op 2.8V, misschien wel 2.9V. zo dat de afslag spanning 3.36V of 3.48V per cel wordt.

Nu de vraag mag ik dit zomaar doen, of veroorzaak ik dan ander problemen ?

Bart,

Ja gaat goed. Voor mijn 9sA123 pakket heb ik 6 cellen op 3.0V ingesteld voor 18V afslag. de spin55 gaat maar tot 8 cellen. De afslagwaarde is het belangrijkste. Bij mijn 13s2p pakket had ik ook zoon noodgreep moeten maken.

maakt niet uit, het is nog steeds een fijne regelaar waar je je hele leven lang plezier van hebt. maakt niet uit welk type cel je gebruikt :)

G3 heeft dan best weinig interne weerstand! kan je die eens nameten voor ons hoeveel die veranderd is?

Dankje Erik, Dan ga ik het zo maar instellen, De Soft stand werkt namelijk perfect bij mij, ik kan dan nog gewoon landen, alleen niet meer taxien :-)

Ik zou eens kijken wat mijn nieuwe lader zegt, heb twee van die icharger 208B's. in 13 minuten weer vol:-)
Deze kunnen ook de inwendige weerstand meten, nog niet naar gekeken. Maar heb tot nu toe nog geen
verzwakking van de accu's gemerkt. Laatste tijd ook niet veel gevlogen ( vakantie, en dat weer he )

Bart

Laatst bewerkt:
Ze zouden eerst beter moeten worden en later weer minder.

Ik gebruik de harde afslag. de 2300 cellen gaan dan nog leeg tot 2200mAh dus heb dan alleen nog iets over voor mijn ontvanger ;). Taxien haal ik niet. Landen ook niet. Noodlanding dan weer wel. lastig inschatten soms dus daarom ook de telemetrie in de grote kisten ;)

grtz! erik

Dit is een interessant topic:
Flightpower Eon vs Eon-X - Page 3 - RC Groups

Voornamelijk de toelichting van FlightPower.

De leverancier is dus Desire Power uit China. Wordt nu gebruikt door Hyperion, Thunder Power, en Flight Power EON-X lijn.

====

EON 28 and 33 was an Enerland based product. Both were extended cycle life products verses the EVO 25 and 30 products they replaced. They were also based on the principle of C-rate tolerance. Rapidly after release we started to receive feedback to the extent that the performance was being outclassed by Chinese products from Desire Power etc. Not what we had intended at all. We had a massive investment of loyalty in Enerland, trouble was that their parent company A123 was much more interested in Lithium Ferrite Nanophosphate safety technology for automobiles and had pulled Enerland's R&D A-Team off RC and into their core technology instead, leaving a Chinese subsidiary to do their best with the RC products. Unfortunately their best was not good enough. TP and ACW Hyperion had already jumped ship and we were the last out of the door.

FlightPower stands for the best there is and it has taken some considerable effort to sort this out (desperate effort to fix - thanx Rebel). FlightPower EON-X 30 stunningly out-performs EON 33 at sub EON-28 prices. The difference is that the technology is based on power delivery at the stated C-Rate rather than just tolerance - and the cycle life is better, much much better.

Hacker, well we helped establish them as a major distributor of batteries. Now they decided to do their own Top Fuel packs. That's OK. We did not dump them. I personally have a lot of respect for Rainer Hacker and we did a lot of great business together. Rainer has a lot of pure passion for the hobby and he is an absolute role model with his motors as we set out to be with our batteries. I wish him and his company very very well. Maybe one day we will work together again.

Kortom.. Hyperion = dezelfde cellen en goedkoper. Na een aantal rotzooi-leveringen (zelfs flightpower erkent dus de kwaliteitsproblemen) komen ze nu met cellen die een ander goedkoper levert. Als flightpower al niet had afgedaan, zou je toch denken dat het nu wel over is.

FlightPower stands for the best there is

Bijna lachwekkend. Flightpower is al een jaar of 2 lang een C-merk qua kwaliteit en A-merk qua prijs. It stands for very expensive crap.

Overigens is uit bovenstaande tekst niet direct af te leiden dat Desire de leverancier zou zijn, maar mogelijk dat dat elders duidelijker gezegd werd?

Laatst bewerkt door een moderator:
Polyquest net zo. Zelfde problemen met de cellen.... na enkele cycly en een paar maand compleet geen fut er meer in. En dat van 4 uit de 4 packs! Ronduit bedroevend.

Hyperion had vroegen ook thunderpower cellen maar voor minder geld. Die packs draaien nu nog goed.

Levering van de G3 is nog steeds erg slecht. Ik heb nog steeds geen packs :( Ik heb alvast maar 4900 25C rhino's besteld om de wachttijd door de komen..... ook een mooi vergelijk :)

Is de levering direkt bij Hyperion dan ook matig?

ben nu een 12s voor 70mm fan aan het uitpluizen in de 1800-2200mAh. Dat is nog een heel gedoe, vooral omdat 10gr gewichtsverschil als snel 120gr totaal oplevert en het is nog maar de vraag of ik wel een VX nodig heb. ook in prijs krijg je best verschillen met de blow out sales van de andere typen.

Ik heb voor de hyperion gekozen omdat de 5c laadbaar zijn en 4x langer mee zouden moeten gaan dan gemiddelde lipo's. Hoe is dat met de XPS packs? Bovendien hebben hyperion packs me altijd goed bevallen qua levensduur en balans edg.

De packs van XPS zien er wel minder goed uit qua afwerking. Kan ook aan de foto liggen ;) Prijs is lager maar ik ken nog veel goedkopere merken ;) Zijn de cellen gematched? Ik zie nog geen enkel voordeel voor de XPS packs.......

xps laat de cellen met hun eisen maken zodat ze hun edf motoren kunnen verkopen. met 120mm fans zitten ze op 14-20s te testen en de 5000 cellen kunnen 160A continu aan met warm pakket na de vlucht. Zijn dan echte 35C pakketten.
De afwerking is bijzaak. Dat is een manier om de prijzen te drukken. Ze zeggen dat de alleen de overheadcosten bijrekenen en dat is dan best te merken. Ook kunnen ze binnen 2 dagen leveren. Je wordt zelfs gescreened om te voorkomen dat je een handelaar bent.

Ik lees er veel goede commentaren op. Zelfs dat ze tov ander bekende merken zomaar 10-15% meer vermogen leveren. Weet niet of ze gematched zijn en laadcapacitiet staat er ook niet bij. heb even mailtje gestuurd.

quote:
Do you accept pre-orders or back orders?

No. Because of the banking method we use, orders are charged immediately and under law we are required to ship the item(s) in a timely manner. Because many times we do not know when a product will be available, we have no way to guarantee that this can occur, so we can not accept these orders.

Tja, 10-15% tov bekende merken is ook niet lastig. Hyperion houdt ook erg goed spanning zover ik lees en zit ook dik boven polyquest en flightpower edg.

Maar test ze aub flink dan weten we of het een goed alternatief is :)

Dat testen wordt bij mij een heel ander verhaal want ik reken mijn setups tussen de 15-20C voor fatsoenlijke vliegtijden. bij een 2200mAh zit ik dan rond 35-40A dus redelijk conservatief voor jullie. kies ik een motor voor 70mm fan bij 12s uit dan zit ik dus vrij snel op 12x3.6x35=1512W. Hoe moet ik dit3-4minuten volgas volhouden want bij 1300W heb ik 300km/h uitstroomsnelheid? 1/3gas is 500W en ik zit daarbij al gemiddeld op 210km/h in mijn edf. Komt er dus op neer dat 4sx2200mAh=8800/12s=735mAh cellen nodig heb voor 500W rondtuffen. 12s1000mAh of 12s 1300 is mischien al voldoende voor 3-4 minuten erg hard bij een schappelijke vleugelbelasting. Laten die cellen nu net even duur zijn! de 35-50C komt dan ook nog eens precies uit met de vliegstijl denk ik. Pakketje is dan 460gr dus een heel mooi streven.

Ben er dus nog niet uit, maar zoon pakket is 57 euro incl btw. Dat is dus erg hard knallen voor weinig.
Doordat de spanning hoog is moet er een YGE60hv regelaar in maar wel een kleine motor. die prijs moet ik er dan ook bij rekenen.

Ik zit volgas ook het liefst niet boven de 20C. Gemiddeld onder de 10C. Moet toch wel overeen komen denk ik :)

De packs van XPS zien er wel minder goed uit qua afwerking. Kan ook aan de foto liggen ;) Prijs is lager maar ik ken nog veel goedkopere merken ;) Zijn de cellen gematched? Ik zie nog geen enkel voordeel voor de XPS packs.......

kwam net binnen met de mail:
quote:
Yes, every cell is matched and assembled so that cells having the same
capacity and average voltage are together. The optimal charge rate for
ANY lithium polymer battery is .7 C (that is point seven). We recommend
no more than 1C for the best longevity of the Lipos, but you can charge
at 2C if you needed to... this practice will reduce the lifespan though.

1-2C laden is dus geen isue voor de grotere paketten. Ze gaan natuurlijk op safe, net als de mpx cellen. 1.5C laden is nog steeds schappelijk denk ik (tenzij je een 1200W lader helemaal wilt uitputten)

hm, dat is dan dus ook gelijk een groot nadeel t.o.v. de G3 cellen. Dit maakt ze dan ook weer slecht vergelijkbaar. Als je met de cellen uit je vorige post met dezelfde vliegtijd per uur wilt halen ben je dus alsnog evenveel kwijt omdat je 2 XPS cellen nodig hebt.

Back