Hydromount DLE 55

Voor mijn Extra 300 met DLE 55 was ik begonnen met het maken van een hydromount. Alle onderdelen van de originele TC Hydromount zijn gebruikt behalve de motorplaat. Nu na vele uren werk kom ik tot de conclusie dat het bijna onmogelijk is om dit goed werkend te monteren. Met name de gasaansturing is een probleem. Er wordt in alle TC handleidingen gewaarschuwd dat de veer van de gashendel tegen de kabel aan moet duwen, bij een DLE trekt hij juist dus trekken is gas open en duwen is gas dicht en de veer trekt dus zodat bij een breuk automatisch het gas dicht gaat. Daarbij komt dat de buitenkabel ( remkabel met teflon ) aan de motorplaat zelf bevestigd moet worden, hiervoor is geen ruimte en dit zal via een soort verlengstuk op de carborateur moeten worden opgelost. Deze problemen en het feit dat er allemaal extra verbindingen ( die ook los kunnen en extra gewicht geven ) en het feit dat e.e.a bijna 10 mm extra naar voren komt waardoor de achterkant van de spinner bijna 2,o cm van de voorzijde van de motor kap afkomt, hebben me doen besluiten om de motor dan maar weer "star" te monteren, tenzij iemand nog hele goede tips heeft voor met name de gasaansturing
De verbinding kogellink met remkabel was gesoldeerd, ook al z'on vraagteken of dit wel goed gaat.
Bijgaand wat foto's van de vorderingen.

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon star monteren is ook beter voor de motor i.v.m. Trillingen. Ik weet het, klinkt gek maar het is zo. 3w geeft bijvoorbeeld ook aan dat de motor alleen star gemonteerd mag worden. In de praktijk loopt de motor gewoon veel mooier als deze star gemonteerd wordt.

Ja dat ziet er ook goed uit, maar ik heb hem toch gewoon star gemonteerd denk pas weer aan een hydromount bij een volgend toestel. Ga nu allerlei andere manieren om geluid te dempen toe passen. Eigenlijk is alles wat carborateur aan achterzijde heeft ( dus standoffs) volgens mij ongeschikt voor hydromount. Wel met allerlei kunstgrepen maar dit levert gewoon teveel onzekerheid op. Ondertussen denk ik met plezier terug aan de vacantie in Domaine du Planet, daar is een paar db,s meer niet zón punt.

Een hydromount gebruiken werkt wel degelijk, zeker bij deze (vergeef me) kleinere motoren. Trilling kan inderdaad invloed hebben op de loop bij stationair, maar een goed ontworpen en onderhouden hydromount functioneerd. Het effect op de loop is dan minimaal.

Gas aansturing is een groot thema. Ik heb veel gepield met bochten in de bowdenkabel voor de motor langs. Zie hieronder een voorbeeld. De oranje huls is de buitenmantel van de gaskabel.

extra_hydromount.jpg

Het probleem is dat je "dode" slag krijgt in de aansturing. De trekkende veer (ja één die het gas dicht trekt) helpt hierbij om dat effect sterk terug te brengen. Het is nu ook geen probleem dat de motor beweegt tov de servo.

De oplossing die ik vaak gezien heb en uiteindelijk ook op meerdere modellen heb toegepast is het bevestigen van de gasservo aan de motorplaat. Dan beweegt de servo ten alle tijden mee met de motor, probleem met flexibele verbindingen is dan opgelost. Neem bij voorkeur een robuste servo. Hoewel ik het op een ZG62 al met een HS101 heb gedaan die tot op de dag van vandaag (nu 4 jaar lang) prima functioneerd.
De motor hierboven heeft tegenwoordig de servo ook op de motorplaat zitten, hier heb ik helaas geen foto van. Hieronder een ander voorbeeld van de servo aan de trillende zijde van de flexibele oplossing (in dit geval een hydemount). In dit geval heeft de bouwer plek genoek, maar ik krappe ruimes lukt het ook hoor.

IMG_1967.JPG

Succes en blijf weken aan trillingsdemping en geluidsdemping. Motorfabrikanten geven star aan, voor de motorloop misschien beter, maar dan vliegen we over een paar jaar alleen maar electro of helemaal niet meer want geluid wordt een belangrijk isseu.

Hou er bij de hydromount ook rekening mee dat je af en toe de de dempers nakijkt. Als je ze beweegt en je voelt speling dan moet je je olie bijvullen. deze is goed verkrijgbaar o.a. bij TC zelf of via Hobby-In.

succes

mark

Back